שניים שהם בעצם הכל

בתוך כל ההילה סביב ברצלונה וריאל, אפשר רק לדמיין איך היו נראים שני המועדונים האלו ללא המגה-סטארים מסי ורונאלדו

1. אין אחד שיעז לחלוק על הקביעה לפיה ריאל מדריד וברצלונה הם שני המועדונים הטובים היום בעולם. מצד אחד, מכונת הטיקי-טאקה הקטאלונית, שמוגדרת על-ידי אנשי מקצוע רבים כקבוצת הכדורגל הטובה בכל הזמנים, קבוצה שהביאה לכדי שלמות אלמנטים טקטיים וטכניים כמו מסירות קצרות, לחץ במחצית המגרש של היריב, החזקת כדור. מצד שני, מטוסי הסילון של ריאל, שמסיימים התקפות ברשת בתוך 6-7 שניות (במיוחד כריסטיאנו רונאלדו: מחקר שפורסם ב"דר שפיגל" הגרמני מצא שהפורטוגלי הוא הכדורגלן המהיר ביותר על-פני כדור הארץ, ומאיץ ל-33 קמ"ש בספרינטים).

אבל גדולות ככל שיהיו, משהו אחד מאוד מטריד עם שתי הקבוצות האלו: התלות הכמעט אובססיבית שלהן בכוכב הגדול.

המספרים לא מותירים מקום לספק: ליאו מסי אחראי באופן ישיר (בישולים או שערים) על 51% מתוך 63 השערים שברצלונה כבשה העונה בליגה הספרדית ובצ'מפיונס ליג (לא כולל משחק הצ'מפיונס חסר החשיבות השבוע שבו לא שותף). רונאלדו דאג ל-46% מ-65 השערים שהבקיעה ריאל. במילים אחרות, תוציאו את מסי או רונאלדו מהסגל - ועקרתם לריאל וברצלונה חצי קבוצה. התלות הזאת היא לא משהו בלעדי לעונה הנוכחית. בשנתיים וחצי מאז נחת בריאל, רונאלדו כבש 107 שערים ב-109 הופעות. מסי, באותה תקופה, רשם 127 גולים ב-131 משחקים.

לנוכח הנתונים האלו, עולה תהייה פשוטה: מה יעלה בגורל "הקבוצות הטובות בעולם" אם חלילה מסי או רונאלדו ייפצעו. והאם לא יהיה מדויק וראוי יותר להגדיר את ברצלונה וריאל באופן קצת שונה: שתי הקבוצות שמעסיקות את שני השחקנים הטובים בעולם.

2. התחושה היא שריאל מגיעה לקלאסיקו הזה כקבוצה טובה יותר משנה שעברה, ובשלה יותר לאליפות. היא במקום הראשון בספרד, בפער של 3 נקודות מבארסה (ומשחק חסר). ז'וזה מוריניו, מאמן ריאל, פיזר אזהרות קרב לברצלונה כבר בקיץ, כשהצהיר שהקבוצות שלו תמיד הופכות להרבה יותר טובות בשנה השנייה שלו. עם עובדות קשה להתווכח: בשנה השנייה של "המיוחד" בפורטו הוא זכה בליגת האלופות. בשנה השנייה באינטר, הוא זכה בכל דבר אפשרי, כולל זכייה בליגת האלופות לה חיכו האיטלקים 45 שנים.

רק שלפעמים "תחושות" בכדורגל יכולות להיות דבר מטעה. גם בעונה שעברה הגיעה ריאל לקלאסיקו הראשון של העונה בקאמפ נואו מאוד בטוחה בעצמה. גם אז, במחזור ה-13, היא הגיעה מהמקום הראשון, עם פער של נקודה מברצלונה והפרש שערים מעט יותר טוב (6-33 לעומת 8-33). זה נגמר בהשפלה של 5-0, שממנה ריאל ראתה את הגב של ברצלונה עד סוף העונה.

3. כשיש מאצ'אפ כל כך צמוד במשחק כדורגל, הדרך הטובה ביותר לנסות לפצח את התוצאה האפשרית היא לא לבדוק את ההרכבים הצפויים, השופטים, מזג האוויר או גובה הדשא. צריך פשוט לראות מה חושבים על המשחק בסוכנויות ההימורים. ובכן, 30 בתי הימורים מאירופה מעניקים לריאל יחס ממוצע של 1 ל-2.37 עבור ניצחון. ברצלונה? כל אירו שהמהמרים ישקיעו בה, יניב להם תשואה של פי 2.97. יתרון קל ל"בלאנקוס", אבל בכל זאת צפוף, צמוד, קשה.

אם זה לא היה ככה, זה לא היה קלאסיקו.