מתקדמים: בנקים ובימ"ש יכירו בנסכי טאבו דיגיטלים

ההכרה בקבצי מחשב כמסמכים ברי תוקף תייעל הליכים שונים ובהם קבלת משכנתא מבנקים. חידוש נוסף: מערכת מקוונת להוצאת נכסים

סוף ל"תיזוז" אל לשכות המקרקעין: מהחודש לא תצטרכו לרוץ יותר ללשכת המקרקעין על מנת לקבל עותק מאושר של נסח טאבו. ועדת החוקה, חוק ומשפט בכנסת אישרה לאחרונה תקנה לפיה בתי המשפט והבנקים למשכנתאות יוכלו לקבל נסח טאבו בקובץ מחשב דיגיטלי עם חתימה אלקטרונית.

למהלך יש השלכות נרחבות, שכן הבנקים, המעניקים בין 5,000 ל-8,000 הלוואות משכנתא בחודש, דורשים עותק נסח טאבו נאמן למקור מלשכת המקרקעין, מה שמוסיף עלויות שילוח משפטי עבור רוכשי הדירות.

עותק חתום אלקטרונית יהיה קביל גם בבתי המשפט, כאמור, וניתן יהיה להציגו באולמות הדיונים באמצעות מכשיר אחסון נתונים זעיר ("דיסק און קי").

התקנה שעברה בוועדה היא תיקון לחוק חתימה אלקטרונית התשס"א-2001 והיא נקראת "צו חתימה אלקטרונית התשע"א-2011".

עוד חידוש שתשיק לשכת המקרקעין הוא מערכת מקוונת עבור הבנקים ובתי המשפט שבאמצעותה יוכלו לשלוף נסחי טאבו מאושרים.

בדיון לפני כשבוע בוועדה, הסבירה עו"ד עליזה קן, מנהלת אגף רישום והסדר מקרקעין במשרד המשפטים, כי "המערכת תפיק קבצים אלקטרוניים מאובטחים שלא יהיה ניתן לזייף אותם.

חתימה אלקטרונית

הקבצים יישלחו באמצעות האינטרנט ויהיה ניתן לשמור אותם במחשב, להעבירם בדוא"ל ולהותירם מאובטחים, מוגנים ומקוריים".

היא הוסיפה, כי לפני השקת השירות האינטרנטי הקיים לצפייה בנסחים (לא חתומים), "הנפיקו לשכות המקרקעין 450 אלף נסחי טאבו בשנה.

כיום, השירות המקוון מספק 220 אלף נסחים באינטרנט, בנוסף למיליון וחצי צפיות בנסחי טאבו. הנתונים מראים שהציבור אוהב את השירות ומתרגל אליו".

חשוב להדגיש, כי עותק מודפס ומאושר על-ידי לשכות המקרקעין עדיין קביל בבתי המשפט ובבנקים למשכנתאות; עותק נסח טאבו לצפייה, שהודפס מאתר האינטרנט של משרד המשפטים ואיננו מוגן וחתום אלקטרונית איננו קביל, אך הוא משמש כלי פשוט לשם צפייה ומעקב על הערות אזהרה שנרשמו, וכד'.

"מדי שישה חודשים בשלוש בבוקר אני מתעוררת כי חלמתי שזייפו משכנתא על הדירה שלי, יורדת למטה, מוציאה נסח טאבו לצפייה בעשרה שקלים, וכך אני שקטה", התוודתה קן במסגרת הדיון שנערך בוועדה.