אני דווקא מנסה להיות אופטימי

נבחרי הציבור ממשיכים משום מה להגן על מי שתרמו את התרומה המכרעת ביותר למשבר

טקס הרמת הכוסית ולחיצות הידיים בסוף השבוע בועידת הפסגה האירופית הפיח מידה של אופטימיות בשווקים. הייתי ממהר לפסול על הסף את הישגי המפגש - מבחינה זו ולמרות החששות הכבדים השיגה הפגישה את שלה. לא יהיה קשה מאד ליישם את ההחלטות שהתקבלו שם וייקח זמן רב עד שנראה תוצאות, אולם עצם קבלת ההחלטה מהווה המשך ישיר לצעד המשותף להקלת מצוקת הנזילות עליו הכריזו הבנקים המרכזיים לפני כשבועיים.

מי שיכול להיות אחראי לשמירת המומנטום החיובי הוא הבנק המרכזי של גוש האירו שחייב לפעול בתקופת הביניים ולהרגיע את השווקים. בינתיים הקולות הנשמעים משם לא ממש נעימים לאוזן.

המשבר הנוכחי הוא משבר פיננסי, לא כלכלי. שנת 2008 הוכיחה לנו כמה מהר יכול להפוך משבר פיננסי למשבר כלכלי. הגרף שלפנינו ממחיש את השפעת המשבר הפיננסי על רווחי חברות S&P. הירידה ברווחי החברות הייתה התלולה ביותר בהיסטוריה וכמוה גם ההתאוששות.

יוסי פרנק 1
 יוסי פרנק 1

למרבה הצער, שוב ושוב ממשיכים הפוליטיקאים להגן על אלו שתורמים את התרומה המכרעת למשבר- הגופים הפיננסיים. אי אפשר להתעלם מהאקורדים הצורמים שליוו את המפגש ולהם היה אחראי דיוויד קמרון, ראש ממשלת בריטניה. לונדון הינה ביתם ומבצרם של מרבית הגופים הפיננסיים הגדולים וקמרון ימשיך יחד עם ידידיו בניו יורק לעטוף אותם בצמר גפן ולגונן עליהם במקום לרוצץ את ראשם.

הגרף השני ממחיש את עומק הבעיה בארה"ב (וגוש האירו לא יהיה שונה בהרבה מבחינה זו). זה הוא גרף שיעור האבטלה. בניגוד לתקופות מיתון קודמות בעשורים האחרונים שלאחריהן הייתה התאוששות כלכלית אמיתי שלוותה בירידה משמעותית בשיעורי האבטלה,הרי משבר זה מלווה ברמת אי ודאות גבוהה והפתרונות הזמניים גורמים לכך שהירידה בשיעורי האבטלה הינה איטית ומלווה בחשש רב.

יוסי פרנק 2
 יוסי פרנק 2

מקור שני הגרפים באתר: WWW.CHARTOFTHEDAY.COM

על מנת לשמר את המומנטום החיובי שהחל להיצבר בזכות הצעדים שננקטו, הצעד הבא באירופה חייב להיות הורדת תשואות באגרות החוב של צרפת וכמובן איטליה. צעד כזה אמור גם להחליש את האירו ולהקל על המצוקה העצומה של מדינות הגוש. השחקן הראשי שאמור להיות אחראי למהלך זה הינו הבנק המרכזי. למרות שמדובר על שווקים שונים לחלוטין אנחנו רואים שההקלה הכמותית בארה"ב נותנת פירות לפחות בטווח הקצר.

יכול להיות שהניסוי הגדול ביותר בהיסטוריה מצליח. הפעילות העסקית עולה והאבטלה יורדת בהדרגה. אם נראה צעד כזה בימים הקרובים גם בגוש האירו, יוכלו האירופאים לחגוג לפחות את חגיגות חג המולד וראש השנה האזרחית עם חיוך קל על פניהם. אם זה לא יקרה אני חושש שלבירה יהיה השנה טעם מר מאד.

  • יוסי פרנק - יועץ פיננסי ומנכ"ל אנרג'י פייננס
  • אשמח להמשיך את הדיון עמכם במשך כל השבוע.בטור דעות תחת הכותרת "המדוברות ביותר" תוכלו בדרך כלל להמשיך לתקשר עימי.
  • החומר הכלול בסקירה זו ואפשרויות הפעולה המתוארות בה מובאים לצורך מידע כללי בלבד ואין לראות בהם משום המלצה ו/או ייעוץ לגבי כדאיות ההשקעה במניות/מט"ח ו/או מכשירים פיננסיים נשוא סקירה זו בפרט או בתחום הנגזרים בכלל. סקירה זו אינה מהווה תחליף לייעוץ ספציפי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם וכל העושה בה שימוש עושה זאת על דעתו ועל אחריותו בלבד.