דרשוביץ: ישראל שנואה יותר מהרייך של היטלר

דרשוביץ בוועידת ישראל לעסקים 2011: "לא מאמין שהתנצלות ישראלית בפני טורקיה תשפר את היחסים" ■ "התקשורת הישראלית מגזימה בביקורת על הממשלה; אם קוראים טורים בישראל אז ישר חושבים שתוך חצי שנה ישראל תהיה כמו איראן"

עו"ד אלן דרשוביץ, מי שידוע כאחד מהתומכים הגדולים של מדינת ישראל ומי שמגן על עמדותיה בארה"ב, תוקף היום (ב') את התקשורת הישראלית וטוען כי בעלי טורים בכירים בישראל מגזימים בביקורת שלהם כלפי צעדי הממשלה, תוך שהוא מתייחס לגל החקיקה המגביל לכאורה את חופש העיתונות ואת חופש הביטוי.

"אם אתם קוראים טורים בישראל אז ישר חושבים שתוך חצי שנה ישראל תהיה כמו איראן ואנשים ישבו בחלק האחורי של האוטובוס כמו באלבמה והממשלה בישראל פשיסטית. יש הגזמה בתקשורת בישראל. חייבים להבין שאין דבר כזה נושא פנימי בישראל; כל דבר בישראל מקבל כותרות ב"ניו יורק טיימס" ובעולם. אם לישראל יש בעיה בגשר המוגרבים בירושלים, זה הופך לנושא בינלאומי".

"אין מדינה יותר דמוקרטית מישראל"

דרשוביץ קרא להרגיע את הרוחות ואת הביקורת: "ישראל לא הולכת להיות פשיסטית". הוא הבהיר כי הוא "מתנגד לכל צורה של צנזורה ולהגבלת חופש הביטוי", אך ציין כי "אני מציע שאנשים יהיו אחראים לדברים המוגזים שהם מפרסמים בתקשורת".

דרשוביץ ביקר את תופעת הדרת הנשים ופסקי הלכה מסוימים של רבנים שלטענתו סוטים מדרך היהדות וקיימים "רק בדמיון הסוטה של כמה רבנים", והציע: "בואו נילחם בהם באמצעות מסגרת הרעיונות שלהם".

הוא גם ביקר את הצעת החוק שנועד להנמיך את קולות המואזין במסגדים ואמר גם שהעובדה שישראל היא מדינת היהודים, "מעלה את רף הרגישות בכל נושא, לטובה ולרעה". על השנאה לישראל אמר דרשוביץ כי היא "עמוקה" וקשורה בשנאה לעם היהודי.

דרשוביץ טען כי קל לו להגן על עמדתה של ישראל בעולם, והסביר כיצד: "בכל פעם שאני מדבר על ישראל ואני מצביע על הקהל ואומר: אני רוצה שתנקבו בשם של מדינה אחת בעולם שמתמודדת עם איומים כמו ישראל ושיש לה רקורד כה מרשים של שמירה על זכויות אדם ושלטון החוק. מעולם לא היה איש שהצליח למצוא מדינה כזו".

דרשוביץ' ביקר את הפלסטינים על כך שהם לא מוכנים לנהל מו"מ מדיני ללא תנאים מוקדמים והחמיא לנתניהו: "הוא רוצה להיות נוקשה בענייני ביטחון ולהביא שלום יציב עם ביטחון. הייתי באו"ם בספטמבר כשאבו-מאזן נשא נאום שערפאת היה גאה בו. שני הצדדים חייבים להיות מוכנים לוויתורים כואבים. נתניהו מוכן לכך".

לריכוז כל הידיעות מוועידת ישראל לעסקים 2011 - לחצו כאן

בהתייחסו לנושא האיראני אמר דרשוביץ כי ממשל אובמה מחויב למנוע מאיראן להשיג נשק גרעיני ואמר כי הוא מקווה שישראל לא תנקוט פעולה צבאית חד-צדדית, אך אם היא תיאלץ לעשות זאת משיקולי ביטחון, "אני כעורך דין בינלאומי אגן עליה".

הוא גם אמר שישראל לא צריכה להתנצל בפני טורקיה: "אני לא מאמין שהתנצלות ישראלית בפני טורקיה תשפר את היחסים בין המדינות. טורקיה שינתה גישה ופונה לעולם המוסלמי לאחר שאירופה דחתה אותה. היא משתמשת בהתנצלות כתירוץ ואני לא חושב שישראל צריכה להתנצל בפני טורקיה.

"טורקיה לא התנצלה מעולם על רצח העם בארמניה. זו חוצפה! טורקיה מבקשת ממישהו להתנצל? הם אף פעם לא התנצלו על רציחות שהם ביצעו!".

כאשר נשאל על האפשרות שטורקיה תתבע חיילי צה"ל שהשתתפו בהשתלטות על ה"מרמרה", ענה דרשוביץ: "בוא נראה את טורקיה עושה את זה. אני מוכן לגבש צוות של מומחים שיגן על קציני צה"ל מול מדינות שמבקשות לתבוע אותם בחו"ל".

דרשוביץ הוסיף: "האויבים הגדולים של ישראל הם בדרך כלל ישראלים, שחיים בישראל ושחיים מחוץ לישראל. הם אלה שמנסים לרדד נושאים מורכבים לדברים פשטניים. אני רק רוצה לעורר דיון אמיתי. כל עוד הדיון מתקיים בתנאים סבירים, ישראל תנצח כי האמת היא תהליך, דמוקרטיה היא תהליך. כשקוראים עיתונים אתה מקבל את הרושם, שבתוך שישה חודשים מצרים תהיה הדמוקרטיה הזוהרת ביותר בעולם יותר מארה"ב, וישראל תהיה בדיוק כמו איראן. האחריות על כך שהדיון יהיה מורכב יותר היא על האקדמאים.

"לימדתי עשרות שם בהרווארד ומעולם לא פגשתי אנשים פחות אמיצים מאשר סגל ההוראה. כשמקבלים שם קביעות, מורידים לך את האשכים בניתוח. הם מפחדים שהם לא יהיו פופולריים, שלא יתייחסו אליהם כסופרסטארים אקדמיים. ההתנגדות שלי היא למרצים שתומכים בישראל אבל מסרבים לדבר.

"הערבים והמוסלמים מקילים על ישראל לטעון בעד עצמה. מי שמקשה הם הישראלים שמדברים נגד ישראל. הטיעון בעד ישראל איננו טיעון בעד ההתנחלויות, אני מתנגד להתנחלויות כבר עשרות שנים ותומך בפתרון שתי המדינות. אבל אם אתה מסתכל על התמונה הרחבה, זה הופך את המורכבות לאמת.

"כעורך דין, הדבר הראשון שאני עושה לפני שאני מופיע בבית המשפט, הוא לצפות את הטענות של הצד השני ולראות שיש לי תשובות טובות. הבעיה באיזון היא הקיצוניות של הטיעונים. אני לא זוכר שנאה כלפי האפרטהייד שהיה בדרום אפריקה כמו זה שא רואה היום נגד ישראל בקמפוסים בארה"ב. ברצח העם ברואנדה ובדרפור, ישראל מקבלת מנה של שנאה שלא היתה קיימת אפילו כלפי המשטר של היטלר או של מוסוליני. לא היה דבר כזה בהיסטוריה. ישראל שנואה היום יותר מאשר כל מדינה בהיסטוריה של העולם.

"20% זה באשמת המדיניות הישראלית, אבל 80% זה שנאה בלתי רציונלית. לאנשים לא אכפת מהדעות שלכם. אני התנגדתי ל"עופרת יצוקה" ולמלחמת לבנון השנייה, אבל לאיש לא אכפת. כל מה שאני מקבל בקמפוסים בארהב היום הוא שאני ציוני פאשיסט, אני אויב הציבור מספר אחת. אם מחר נכרות הסכם שלום עם הפלשתינאים, זה ישנה מעט את הדיון, אבל לא באופן מהותי. זה כבר לא דיון על 1967 אלא על 1947. על טיהור אתני".

"אינני מסכים עם החלטת ישראל לצאת למבצע "עופרת יצוקה", אבל ביליתי זמן רב בהגנה על זכותה של ישראל לצאת למבצע. לדמוקרטיה יש זכות לטעות. אם ישראל תתקוף מתקנים גרעיניים באיראן, תהיה לה זכות מלאה לעשות זאת לפי המשפט הבינלאומ ולפי המוסר. עצם העובדה שיש למדינה זכות לבצע פעולה מסוימת איננה אומרת שזו ההחלטה הנכונה.

"אני שומע את הצפון אירופיים מבקרים את ישראל על שהיא מדינה מבוססת דת המנוגדת לכל מה שקיים בגרמניה או בסקנדינביה, ודומה לצד של מדינות ערב המאמצות לאומנות קיצונית ואת חוק השריעה. אני פשוט לא מאמין לאירופיים, מצטער, לא מאמין שאלו הסיבות שהם מתנגדים לישראל. אם היו באים הנה, הם היו בשוק מהגיוון התרבותי.

בנוגע לאיום האיראני, אמר דרשוביץ: "המלחמות של היום אינן מתקיימות רק בשדה הקרב, כמובן. יש שימוש במחשבים, במדיה. האקדמאים צריכים להיות צעד אחד לפני מה שקורה, עלינו לצפות מה הבעיות המשפטיות והמוסריות, איננו צריכים להטיף אבל חשוב לצפות אפשרות שצעדים מסוימים ייצטרכו להינקט ולבסס את התשתית המשפטית.

"אינני יודע מה הכללים המשפטיים במקרה של הפצצה כירורגית על מתקני גרעין איראניים. עלינו להתכונן לכל אפשרות, לעולם לא צריכה להינקט פעולה על ידי ממשלה שהאקדמאים לא חשבו עליה צפו אותה והתכוננו להשלכותיה. בשבילי, המנדט של האקדמאים הוא תמיד להיות צעד אחד קדימה, לעולם אל תיתפסו בלתי מוכנים".

בנוגע לשאלת חופש הביטוי וחופש הדת אמר דרשוביץ: "אני מתנגד לכל סוג של צנזורה ותומך נלהב בחופש הביטוי. אני מציע שאנשים בישראל יהיו אחראים לרטוריקה המוגזמת הקיימת כאן. הדמוקרטיה לעולם לא תסתיים בישראל, כי הדמוקרטיה קיימת בליבותיהם של האנשים. גם אם כל החוקים שמוצעים כעת, שאני מתנגד להם, יתקבלו מחר בבוקר, ישראל תהיה עדיין דמוקרטיה חיה וחיונית יותר מבריטניה ומארה״ב. בית המשפט העליון שלכם הוא הרבה יותר טוב מבית המשפט העליון האמריקאי - אל תתקנו אותו, הוא לא מקולקל.

"שוויון לנשים בישראל חייב להיות במקום הראשון, כל היתר צריך להתאים את עצמו לעניין הזה. רבנים שמתנגדים לשירת נשים בצבא מונעים על ידי רעיון אבסורדי שלפיו אם גבר ישמע אישה שרה הוא יתגרה עד כדי כך שהוא לא יוכל לפעול באופו רציונלי. אין לזה שום בסיס בשולחן ערוך או בתלמוד או בתורה. זו לא יהדות טובה, או פסיכולוגיה טובה או פוליטיקה טובה. בואו נביך את הרבנים האלה, בשוק החופשי של הרעיונות, אבל בואו נבין שהצורך לפשר בין המדינה והדת איננו הופך את ישראל לאיראן".

דרשוביץ התייחס גם לעוינות של ממשל אובמה כלפי ממשלת נתניהו: "הממשל האמריקאי הציב את עצמו כמתנגד לנתניהו. יש בממשל אנשים שהיו מעדיפים לראות ראש ממשלה אחר בישראל, אבל זה לא עניינה של ארה״ב מי ראש הממשלה בישראל. מישהו בארה"ב אמר פעם: מה הבעיה עם ישראל? לעזאזאל, זו דמוקרטיה, אי אפשר להרים טלפון לראש הממשלה ופשוט להגיד לו מה לעשות".