דיירים בהרצליה: אזורים לקחה לעצמה שטחים למלון וגבתה דמי ניהול

האם ענקית הנדל"ן אזורים ביצעה תרגיל עוקץ לדיירי פרויקט מגורים בהרצליה פיתוח? כך טוענים דיירים בתביעה שהוגשה לבית המשפט המחוזי בת"א

האם ביצעה ענקית הנדל"ן אזורים תרגיל עוקץ לדיירי פרויקט מגורים בהרצליה פיתוח? כך טוענים דיירים בתביעה שהוגשה אתמול (א') לבית המשפט המחוזי בתל-אביב.

על-פי כתב התביעה, שהוגש באמצעות עורכי הדין אילן בומבך ושמוליק ספיר ממשרדו, נגד אזורים ונגד חברת הניהול של בניין "אוקיינוס במרינה" בהרצליה פיתוח, "תרגיל העוקץ של הנתבעות תוכנן לפרטי-פרטים".

הבניין, ברחוב השונית בהרצליה, משמש בחלקו כבניין דירות בן 150 יחידות דיור, וחלקו כבית-מלון עם 50 חדרים. לטענת התובעים, אזורים וחברת הניהול דאז ניכסו חלקים משותפים במגרש לבית-המלון, והן גובות מהדיירים דמי ניהול ואחזקה על חלקים אלה, לרבות על תחזוקת בריכת השחייה ומגרש הטניס של המלון.

יצוין כי מדובר בדירות מגורים ולא בדירות נופש, שכן הן נמכרו לפני שנכנס לתוקפו החוק המגביל את רצועת החוף לתיירות. מכיוון שדירות על רצועת החוף הן נדירות כיום, מחירן של הדירות ב"אוקיינוס במרינה" הוא גבוה, ומתחיל מכ-40 אלף שקל למ"ר, כך על-פי נתוני עסקאות אחרונות שתועדו באתר רשות המסים.

על-פי הערכות, מאז 2001 ועד היום נגבו מהדיירים כ-30 מיליון שקל בדמי ניהול ותחזוקה, שלכאורה לא אמורים היו להיגבות מהם. כמו כן, חלק מהשטחים המשותפים מושכרים לצדדים שלישיים, כגון מסחר, והנהנים מההכנסות הם בעלי הבניין בלבד.

עוד עולה מכתב התביעה כי הסעיף לפיו אזורים היא הבעלים של השטחים המשותפים בפרויקט הוכנס בחוזי המכר של הדירות למגורים. ואולם התובעים טוענים כי אין זה תקף, וכי נדרש חוזה נפרד עם פירוט של היקף השטחים על מנת לעשות כן.

לטענת התביעה, ההסכמים שנחתמו עם הדיירים הם "שערורייתיים, בלתי סבירים באופן קיצוני, מנוגדים לתקנת הציבור וכן להוראות חוק המכר וחוק המקרקעין, ובניגוד לחוק חוזים אחידים".

נוסף לכך, נטען, "הנתבעות הפרו את חובת הגילוי שלהן כלפי הנתבעים, כאשר לא גילו להם בצורה ברורה ומובנת בעת ביצוע עסקת המכר את ממדי השטחים המשותפים שהוצאו מכלל הרכוש המשותף".

"הון-עתק על גב הדיירים"

בעלי "אוקיינוס במרינה" טוו, "בתחכום רב, קונסטרוקציה משפטית שערורייתית שנועדה לאפשר להם לגרוף הון-עתק על גבם של דיירי הבניין", נכתב בתביעה. "כל הנכסים והשטחים בתחומי הרכוש המשותף הוצאו מכלל הרכוש המשותף בבניין, ובה בעת חויבו התובעים לשאת בעלויות הכבדות של ניהולם ואחזקתם של נכסים ושטחים אלה".

בשנת 2010 נגבה מהדיירים סכום של 3.18 מיליון שקל לכיסוי דמי ניהול, אחזקה, ביטוח, שמירה, ניקיון, ציוד ועוד - עבור המלון. לכן, ההערכות הן כי אם תתקבל התביעה, תביעות מצד דיירי הבניין עשויות להגיע לעשרות מיליוני שקלים.

דוברת חברת אזורים מסרה: "אין תגובה".