איך לחסוך מאות שקלים בקניות בסופר

קנייה בסופר היא הוצאה קבועה ויקרה, אך יש דרכים להוזיל אותה במאות שקלים בחודש: מקנייה במוצ"ש, דרך פיצול קנייה לפי מבצעים ועד הנחות בכרטיסי אשראי

קנייה בסופר תהיה לעולם הוצאה קבועה ויקרה, אך יש דרכים להוזיל אותה במאות שקלים בחודש: מקניות במוצאי שבת, דרך פיצול הקנייה לפי מבצעים ועד הנחות קבועות בכרטיסי אשראי.

מותג פרטי: הוזלה של עד 50%

הרשתות מציעות מאות מוצרים תחת המותג הפרטי. בספטמבר הכריזה שופרסל על השקת קו לבן (נטול מותג): קו מוצרים מוזל שבו עשרות מוצרים יימכרו במחצית המחיר של מותג מוביל בקטגוריה - לפי מחירי הרשת. מדובר על מוצרים בסיסיים שמאחוריהם עומדים בעיקר יצרנים ישראלים. מחירים לדוגמה: קפה טורקי (רג'ואן) ב-5 שקלים, נוזל כלים ב-4 שקלים (גליל כימיקלים) ועוד.

גם "המותג" של הרשת הרביעית מושתת על דגש המחיר, שלא בהכרח מעיד על איכות נחותה: לדוגמה מוצרי הניקיון של סאסאטק עבור "המותג" המיוצרים בקיבוץ סאסא שבהחלט עושים את העבודה, בהם למשל נוזל כלים מצוין ב-9 שקלים (לעומת כ-13 שקל, המחיר של המוצר מוביל).

בימי המחאה הצהירה מגה כי מוצרי המותג הפרטי יתחרו במחיר המותגים הבולטים בקטגוריה. בדיקה מגלה כי הפער בין מוצרי המותג הפרטי של מגה ביחס למותגים מובילים בקטגוריה מגיעים ל-50% ויותר.

בסל שכלל 22 מוצרי מזון וחומרי ניקוי, הפערים בסיכומו של דבר מצביעים על יתרון במחיר למותג הפרטי: סך הסל של המותג המוביל עמד על 414 שקל לעומת 300 שקל, סך הסל של המותג הפרטי - פער של 38%.

הסל כלל טחינה גולמית, נקניק סלמי, שניצל תירס, ופל מצופה, חטיף בוטנים, קפה טורקי, שימורי תירס, שימורי טונה, ספגטי, גבינה צהובה, אורז פרסי, קטשופ, שקדי מרק, שמן זית, שמן קנולה, קורנפלקס, אפונה קפואה, אבקת כביסה, מרכך כביסה, נייר טואלט, נוזל כלים, מגבת נייר ונוזל אקונומיקה.

נזכיר כי חשוב לבדוק מי היצרן העומד מאחורי המותג הפרטי - לעתים מדובר באותו יצרן עצמו של המותג המוביל, רק האריזה שונה. למשל, נקניק סלמי של המותג מגה (300 גרם) מיוצר על-ידי טירת צבי ונמכר ב-20 שקל, ואילו מוצר זהה של טירת צבי נמכר ברשת ב-30 שקל (35% פער).

מוצרי מותג מגה לעומת מוצר מוביל בקטגוריה
 מוצרי מותג מגה לעומת מוצר מוביל בקטגוריה

כרטיס נטען ותווי קנייה: 17% הנחה וכפל מבצעים

מתווי שי של שופרסל ומגה אפשר ליהנות לא רק בחגים, כך ששווה לנסות לארגן קנייה מרוכזת באמצעות ועד העובדים במקום העבודה. לאחרונה, לדוגמה, חברי לשכת המסחר הוזמנו לרכוש כרטיסי רב-תו (מגה) ב-16.5% הנחה.

כרטיס נטען: מאות אלפי בתי-אב חברים במועדוני צרכנות כמו "חבר", אשמורת, הוט, טוב, ממברס או קרנות השוטרים, המאפשרים רכישת כרטיס נטען המעניק הנחה של עד 17% בחודש. מכיוון שההנחה מוענקת במעמד טעינת הכרטיס והתשלום עבורו, היא כוללת כפל מבצעים.

המועדונים מגבילים את סכום הטעינה החודשי. למשל עד 3,000 שקל ב"חבר". להסתדרות המורים ולקרנות השוטרים הסכם עם מגה, לפיו ההנחה המרבית היא 17%. כל עמית זכאי לטעון 1,500 שקל בחודש.

למועדון ממברס (עורכי הדין ורואי חשבון) יש הסכם עם שופרסל. הכרטיס, שנרכש ב-15.5% הנחה, ניתן למימוש בשופרסל שלי במלואו ובסניפי דיל ב-90% מערכו (כלומר הנחה של 5.5%).

נזכיר כי בדומה לתווי שי, כדאי לממש את הכרטיס הנטען ככל האפשר בסמוך לרכישתו: הן כדי למנוע עוגמת-נפש במקרה של פקיעת תוקף הכרטיס, והן משום שכבר שילמתם עבור הקנייה גם אם זו עדיין לא בוצעה בפועל.

הנחה מגולמת בכרטיס נטען לחברי מועדון צרכנות
 הנחה מגולמת בכרטיס נטען לחברי מועדון צרכנות

כרטיסי אשראי: עד 5% הנחה

חלק מכרטיסי האשראי מציעים הנחות במעמד הקנייה בבתי עסק שונים, בהם גם רשתות מזון.

מחזיקי מפתח דיסקונט זכאים ל-3.5% הנחה בחצי חינם ובמחסני כמעט חינם, ולמנפיקי כרטיס אקטיב של כאל בסניפי חצי חינם תוענק הנחה קבועה של 5%.

חלק מהרשתות כרתו הסכמים עם כרטיסי האשראי של מועדוני צרכנות, שגם לפיהם מוענקת הנחה במעמד החיוב.

עמיתי הוט (הנדסאים, טכנאים עובדים סוציאליים) זכאים ל-3.5% הנחה בקנייה ברשת חצי חינם (ללא כפל מבצעים ובחלק מהסניפים ללא פירות וירקות). עמיתי מועדון נכון (עובדי מדינה) זכאים ל-3% הנחה במחסני כמעט חינם.

בתרגום כספי, אם ביצעתם רכישה של 500 שקל, יקוזזו 15-25 שקל מחשבונכם; ובקנייה ב-1,000 שקל הקיזוז הוא 30-50 שקל.

האם משתלם להנפיק כרטיס אשראי רק עבור ההנחה הזו? היות ומדובר על כרטיסים חוץ-בנקאיים, שלרוב כוללים תשלום חודשי של כ-13 שקל, התשובה תלויה במידת השימוש של כל אדם ובמימוש ההנחה, וכמובן במידת ההתמדה בקניות ברשת האמורה.

הנחה דרך כרטיס אשראי במעמד החיוב
 הנחה דרך כרטיס אשראי במעמד החיוב

שינוי הרגלים: מבצעים ופיצול קניות

מוצרים בעלי ביקושים גבוהים, כמו מוצרי תינוקות ועוד, נמצאים במבצע ברשת זו או אחרת כמעט בכל רגע נתון - לפעמים לא רק ברשתות השיווק אלא גם ברשתות הפארם ואפילו ברשתות "עשה זאת בעצמך".

המסקנה היא שאסור להתעצל ואסור להיות נאמן. כשהקנייה השבועית המתבצעת במתחמים מרובי רשתות, שווה לפצל אותה בין הסניפים. הפיצול אמנם יאריך את הבילוי מאחורי העגלה ובקופה, אבל יחסוך לא מעט כסף.

במסגרת זו נמליץ לעקוב מראש אחר המבצעים - ולא רק ברשתות המזון: לאחרונה השיקה סופר-פארם פורמט הנחות "סופר פייב", לפיו בכל שבוע מוענקות הנחות של 50% ויותר על 5 מוצרים: לדוגמה נייר טואלט - זה 3 שבועות שמארז 32 גלילים (בסבב בין מולט/ לילי/סנו סופט) נמכר ב-20 שקל - מחיר שמשתלם לאגור מלאי בגללו.

בקטגוריית המוצרים לתינוקות המבצעים הפכו עניין שבשגרה, כך שהמחיר הנקוב על המארז (פמפרס/האגיס), 65-70 שקל, הפך להיות בגדר המלצה, משום שהמחיר בפועל במסגרת מבצעים עומד על 40-45 שקל.

דוגמאות למבצעים חמים
 דוגמאות למבצעים חמים

מועדוני לקוחות: 5% הנחה

כמעט כל הרשתות מציעות ללקוחותיהן חברות בכמה אופנים: הראשונה היא חינמית המעניקה הנחות נקודתיות ובחלק מהרשתות צבירת נקודות למימוש עתידי (עד 30 שקל ברבעון). השנייה היא חברות בתשלום סמלי תמורת הנחות ייעודיות: 20 שקל בוויקטורי או 30 שקל בכמעט חינם (ומקבלים 20 שקל כזיכוי).

האפשרות השלישית כוללת כרטיסי מועדון בתשלום, שמשמעותו הבעת רצינות בהצטרפות למועדון: הרשת מתחייבת להצדיק את הכסף שהשקיע הצרכן באמצעות הנחה גורפת: בעדן טבע מרקט מקבלים חברי המועדון 5% הנחה תמורת 80 שקל בשנה, בטיב טעם ניתן לקזז 5%-10% מהקנייה (בהתאם לסכום) תמורת 50 שקל בשנה ועוד.

ולבסוף נזכיר את מועדון הלקוחות המשולב עם כרטיס אשראי, שהוא משתלם יותר לרשתות משום שמגדיל את המחויבות לביקורים קבועים בסניפיהן ולפיכך מעניק לחברים הנחות עמוקות והטבות הצטרפות שהן זיכוי או הנחה בקנייה.

לצד דמי חבר למועדון (36 שקל לשופרסל, 48 למגה), יש לקחת בחשבון תשלום קבוע לחברת האשראי, 9-13 שקל (בחלקם מהשנה השנייה). למחזיקי כרטיס האשראי ההטבות יוצאות מגבולות הסופר להנחות בבתי עסק נוספים, למשל בכפר השעשועים במסגרת מועדון YOU של מגה.

זכרו: החברות החינמית דורשת מהצרכן למסור את פרטיו כדי לקבל דיוורים בדואר או ב-SMS אודות מבצעים. הרשת תשמור את פרטי הלקוח במאגר לקוחותיה.

כדאיות המועדון נמדדת במימוש ההטבות על-ידי הצרכן, ובעיקר אם מדובר ברשת קבועה שבה הוא קונה. היות וכדי לממש את הטבת ההצטרפות נדרשים שימושים מינימליים בחודש, כדאי לבדוק כדאיות של החזקת כמה כרטיסים בארנק, בהתאם להרגלי הצריכה במשק הבית.

הטבות לחברי מועדון בכרטיס אשראי
 הטבות לחברי מועדון בכרטיס אשראי

קנייה ברשתות במוצ"ש וב"ימי שוק": עד 10% הנחה

כדי לפתות את הקונים לפקוד את הסניפים בימים חלשים יחסית, מציעות הרשתות מבצעים במועדים קבועים.

מגה: ההנחה הבולטת היא זו שמעניקה מגה לחברי מועדון YOU, העומדת על 10% לרוכשים במוצאי שבת בסניפי מגה בול. אין אותיות קטנות או סייגים, ועל סך הסכום אליו תגיעו בקופה יקוזזו 10%. במילים אחרות, בקנייה ב-1,000 שקל תוענק הנחה של 100 שקל, שהיא עמוקה כמעט מכל מבצע או הוזלה על פריט כזה או אחר שלשמו תתפתו להגיע לסניף.

הוזלות אחרות שמעניקה מגה כוללים ימי שוק בימים ד'-ו', לדוגמה פרי הדר (למעט לימונים) ב-2 שקל לק"ג.

ויקטורי, מחסני כמעט חינם, שופרסל שלי: הנחות אחרות כוללות את חיסול מלאי הירקות והפירות בימים חלשים. ברשת ויקטורי מוצעים בימי השבוע מבחר ירקות ב-0.90 שקלים לק"ג או לחילופין הנחות במחלקת הבשר. במחסני כמעט חינם ימי ההנחות על ירקות ופירות הם א'-ג'.

בסניפי שופרסל שלי בימי שישי בצהריים נערכת מכירת ירקות ופירות בהוזלה.