מתכננים להחליף את המקרר? בקרוב תוכלו לחסוך עד 60%

תוכנית להתייעלות אנרגטית: שר התשתיות לנדאו הכריז על פרויקט החלפת מקררים ישנים ■ "החלפת מקרר בזבזני בחסכוני עשויה לחסוך 600 שקל בשנה למשק-בית"

שר התשתיות, עוזי לנדאו, הכריז היום (ד') על השקת פרויקט לסיוע למעבר למקררים ביתיים חסכוניים. במסגרת התוכנית תסבסד המדינה החלפה של 25 אלף מקררים למקבלי הבטחת הכנסה והשלמת הכנסה, בסבסוד של עד 60%, כולל עלות הובלת המקרר וגריטתו. מבין המכשירים החשמליים נבחרו המקררים להיות הראשונים שיוחלפו, בגלל העובדה שהם פועלים 24 שעות ביממה.

לדברי לנדאו, החלפה של מקרר בזבזני בחסכוני עשויה לחסוך 600 שקל בשנה לכל משק בית. המבצע מיועד למקררים שגילם מעל חמש שנים, אז הוכנס תקן המחייב מוצרי החשמל לעמוד בדרישות של יעילות אנרגטית.

להערכת משרד התשתיות, בכ-600 אלף משקי בית בישראל נמצאים מקררים שאינם עומדים בתקן הזה. השר לנדאו הודה כי הוא עצמו מחזיק בביתו מקרר בן 15 שנה. "אני מתחיל לחשוב האם לא כדאי להחליף אותו", הוא אמר היום.

"לרוץ אחרי הרבה שצורכים מעט"

המבצע חל על שישה דגמים של סמסונג, בקו ו-LG והוא כולל את עלות הובלת המקרר וגריטתו ואחריות לשלוש שנים. כך לדוגמה, מחירו של מקרר חדש של 505 ליטר מתוצרת BEKO יעמוד על 1,086 שקל בלבד. רוכשי המקררים יידרשו להציג תעודת זהות בחנות בעת הרכישה, ופרטיהם יאומתו על-ידי הביטוח הלאומי באמצעות מערכת המחשוב של ממשל זמין.

בנוסף, ייפתח בפברואר מבצע להחלפת 50 אלף מקררים לאוכלוסייה הכללית בסבסוד של 30% ועד 1,250 שקל. המבצע חל על שמונה דגמים של סמסונג, LG והיטאצ'י, והוא כולל אחריות לשלוש שנים.

החלפת המקררים היא אחד המרכיבים המרכזיים בתוכנית הלאומית להתייעלות אנרגטית שמקדם משרד התשתיות בשיתוף משרדי ממשלה נוספים. התוכנית נועדה ליישם את החלטת הממשלה מספטמבר 2008 לצמצום של 20% בצריכת החשמל הצפויה ב-2020.

40% הנחה על מזגנים

לדברי מנכ"ל משרד התשתיות, שאול צמח, מדובר בהקטנה של קצב הגידול השנתי בצריכת האנרגיה של ישראל מ-3.5% כיום ל-2%. "לקחנו על עצמנו לטפל במגזר משקי הבית הצורך 33% מהחשמל.

זו משימה מאוד מורכבת, כי היא מחייבת לרוץ אחרי הרבה שצורכים מעט". היעד המספרי הוא הפחתת הצריכה ב-4.5 מיליארד קוט"ש במגזר הביתי, שעלותם יותר מ-2 מיליארד שקל.

במקביל למבצע להחלפת המקררים, יחל משרד התשתיות בפברואר בפרויקט דומה של סיוע בהחלפתם של 10,000 מזגנים למקבלי הבטחת הכנסה והשלמת הכנסה.

המדינה תציע לזכאים סובסידיה של 40% מהעלויות של רכישת המזגן, הובלתו וגריטת המזגן הישן עם הצגת תעודת זהות בחנות. החיסכון הצפוי למשק בית מהחלפת מזגן ישן מוערך בכ-800 שקל בשנה.

כמו כן, המשרד גם מתכנן להפיץ 1.5 מיליון מארזים של נורות חסכוניות. כל מארז הכולל 3 נורות יימכר ברשתות השיווק ב-20 שקלים. יש לציין כי החל מ-1 בינואר צפויות להיכנס לתוקף תקנות האוסרות על מכירה של נורות ליבון ונורות הלוגן בהספק העולה על 60 ואט, אשר אינן עונות על הנוסחה לבחינת יעילות אנרגטית.

בנוסף, תורחב החובה להתקין דודי שמש מבניינים של עד 9 קומות לבניינים של עד 15 קומות.

התקציב לתוכנית זינק ל-24 מיליון שקל

תקציב התוכנית להתייעלות אנרגטית זינק מ-6 מיליון שקל לפני שנתיים ל-24 מיליון שקל בשנה שחלפה. בשנתיים הקרובות הוקצו למימוש התוכנית 314 מיליון שקל.

לדברי השר לנדאו, זהו מרכיב בתוכנית 20-20-20, שבמסגרתה מתוכננת התייעלות של 20% בצריכת החשמל, חיסכון השווה בהיקפו ליכולת הייצור של תחנת כוח גדולה בהספק של 3,400 מגוואט ו-72 מיליון טונות של פליטות גזי חממה.

צריכת החשמל השנתית לפי סוג הצרכנות
 צריכת החשמל השנתית לפי סוג הצרכנות

מבצעי החלפת מכשירי חשמל ישנים
 מבצעי החלפת מכשירי חשמל ישנים