ארנון סופר: "ישובים בדואים וערבים יחנקו את המדינה"

פרופ' סופר בתחזית דמוגרפית קודרת בוועידת דיסקונט לעסקים: "הישובים הבדואים מתקרבים לת"א; הבעיה היא שרק כשהתקשורת תגלה את זה גם הממשלה תגלה את זה" ■ ד"ר שוקי אמרני: "לכל אחד צריכה להינתן הזכות לדיור ציבורי"

"ישראל היא המדינה השנייה הכי צפופה בעולם המערבי אחרי הולנד; אין מקום למחלף באזור תל אביב היום. אם לא נבנה לגובה ולא נפסיק להשתלט על המרחב הירוק נהפוך לעולם שלישי". כך אמר היום (ה') פרופסור ארנון סופר, ראש הקתדרה לגיאו-אסטרטגיה באוניברסיטת חיפה, במסגרת ועידת דיסקונט לעסקים של מרכז הבנייה הישראלי המתקיימת בים המלח.

"אנחנו לא צרפת ותל אביב היא לא פריז, אנחנו תחת איום אסטרטגי בלתי פוסק. תל אביב פורחת, אבל תראו מה קורה 15 קילומטר ממנה. מה שקורה אצלנו הוא תהליך שאי אפשר להשלים איתו", המשיך סופר, כשהוא מתייחס לבעיה הדמוגרפית בישראל ועל העובדה שאזרחים רבים רוצים לגור בתל אביב.

לדבריו, "כל הנוער היהודי בגיל 20-45 בדרך לתל אביב, אין לו מה לעשות בקריית שמונה. אם כל היהודים יתכנסו לתל אביב נישאר עם מדינה תל אביבית. תהיה פה מצדה, ישובים בדואים וערבים יחנקו את המדינה הזאת. חובה להציל היום את ירושלים, למה שדובר צה"ל לא ידבר מירושלים? מדוע גלי צה"ל יושבים ביפו? למה הקריה צריכה לשבת בלב הנדל"ני של תל אביב? למישהו יש תשובה הגיונית לזה? בואו נקים כאן רכבת כמו ביפן ונעביר חצי מיליון בני אדם לבאר שבע ובעשרים דקות יגיעו לתל אביב, אפשר עוד להציל את המדינה".

סופר התייחס בדבריו גם לפזורה הבדואית וחשף מציאות לא פשוטה שאינה נמצאת רק באזור הדרום אלא גם סמוך מאוד לאזור המרכז ולתל אביב: "אין משטרה ואין משפט. מול בית החולים 'אסף הרופא' התיישב בשנת 2000 בדואי ליד בסיס צריפין, ב-2003 היו במקום כבר 14 מבנים והבוקר יש כבר עיר. ליד רחובות יש קרוב לעשרים ישובים בדואים חדשים ולא רחוק מראשון לציון יש למעלה מעשר מושבות בדואיות חדשות. זה לא קיים רק בפריפריה, זה מתקרב לתל אביב. הבעיה היא שרק כשהתקשורת תגלה את זה גם הממשלה תגלה את זה.

"בין קלקיליה לכפר סבא יש 1,000 מטרים, עובר שם כביש 6, המוביל הארצי ומערכת הגז, ומערכת ביוב משותפת . נכון להיום, בטייבה, טירה וקלנסווה, יש כ-80 אלף איש, אבל תוך 20 שנה תהיה שם עיר של כ-200 אלף איש, שתתחבר לטול כרם, קלקיליה ולכפרים מסביב. מה יקרה אז? צור יצחק תהפוך לטייבה ב'. בצפון המדינה המצב עוד יותר חמור. שמעתם על העיר נצרת עילית? זו נצרת תחתית עילית".

ד"ר אמרני: הזכות דיור ציבורי - לכולם

"לכל אחד צריכה להינתן הזכות לדיור ציבורי" - כך אמר היום ד"ר שוקי אמרני, המשנה למנכ"ל משרד הפנים ויו"ר הוועדה לדיור לאומי בוועידת דיסקונט לעסקים של מרכז הבנייה המתקיימת במלון מרידיאן בים המלח.

אמרני התייחס בדבריו לאתגרים העומדים מול מערכת התכנון, על הטענות להימשכות תהליכי התכנון ולמתן סמכויות גדולות יותר לוועדות המקומיות במסגרת הרפורמה בתכנון והבנייה.

"דיור בר השגה זה מכלול שלם. יחידות דיור ופיצול דירות הן פיתרון מסויים שיסייע לפתור את מצב הדיור במשק אך יגרור אחריו השלכות חמורות", הוסיף. לדבריו, יקומו ערים שלמות עם אוכלוסיות מיוחדות שיווצר בהן ניכור רב, שישפיע לרעה על החברה הישראלית, במידה ויוקמו אזורי דיור ציבורי נרחבים.

בכל הנוגע לתלונות שנשמעות על הימשכות זמן אישור התוכניות בוועדות הסביר אמרני כי לקיצור לוחות הזמנים יש גם מחיר: "לכל דבר יתרונות וחסרונות. שילוב הציבור זה דבר טוב אבל גורם גם לריבוי התנגדויות ולהתמשכות התהליכים. צריכים לחשוב על רעיונות יצירתיים לאזן בין קול הציבור לבין ההתנגדויות. יש לזכור שמרבית ההתנגדויות נדחות על ידי מוסדות התכנון והמערכת המשפטית עניין שמלמד משהו על ההתנגדויות ומי שמגיש אותן".

בנוסף, יש קושי להכריע בין ערך חברתי אחד לערך חברתי אחר. הדילמות קיימות בכל ועדה. כאשר מגישים תוכנית שעמלו עליה שנים רבות ההחלטה אם להמשיך בתהליך ליישום מהיר או לעקב את התוכנית היא היחלטה קשה. יחד עם זאת הראיה היא ארוכת טווח ובמידה ומחליטים לעקב תוכנית אחת תמיד מקדמים מספר תוכניות אחרות במקביל.

אמרני שמכהן גם כיו"ר הוועדה לדיור לאומי התייחס בנואומו גם לחוק התכנון והבנייה מ-1965. המטרה של החוק הוא לתת מענה בפן התכנוני. "צריכים להיות עוד שותפים לתוכנים הזו בפן המיסויי למשל", אמר אמרני, "חייבים לגרום לכך שנוכל לספק את מלאי הדיור שהמדינה זקוקה לו. עד לפני כשנתיים הייתה החלטת ממשלה שכשלה ונגעה בהקפאת התכנון באזור המרכז מתוך הנחה שאם יקפיאו במרכז אזרחי המדינה יעברו לגור בנגב ובגליל".

בנוגע לפיתוח בר קיימא ושימור הטבע, טען אמרני כי זה דבר חשוב אך יחד עם זאת בסופו של יום אנשים רוצים קורת גג, אם בשכירות ואם בבעלות מלאה, אנשים רוצים תשתיות של תחבורה, גז וחשמל כך שיש למצוא את העמק השווה בין הירוקים ללא ירוקים.

תגובת תנועת רגבים: "לצערנו, דבריו של פרופ' ארנון סופר עוד אופטימיים לעומת המצב אליו נגיע אם מדינת ישראל לא תתעורר ותאכוף את החוק לאלתר גם בפריפריה ההולכת ומתרחבת בישראל. רשויות האכיפה ללא יוצא מן הכלל עוצמות עיניים במודע אל מול האנרכיה המתבצעת בתחום הבנייה הלא חוקית, בעיקר במגזר הבדואי והערבי. טוב יהיה אם ראש הממשלה יקח אחריות ויורה על אכיפת חוק מיידית עכשיו ולא כאשר המצב יגיע לעברי פי פחת, ממנו אנו מתריעים שנים רבות".