האו"ם לריבלין: "תדמית ישראל כדמוקרטיה - נפגעה קשות"

יו"ר הכנסת נפגש עם עם הדווח המיוחד של האו''ם לענייני חופש הביטוי, לבקשתו של האחרון ■ הבהיר: "לא סבור שאופייה הדמוקרטי של ישראל בסכנה; חלק משמעותי מההצעות לא מבשילות לחוקים של ממש"

יו"ר הכנסת ראובן (רובי) ריבלין, נועד עם הדווח המיוחד של האו''ם לענייני חופש הביטוי, פרנק לה-רו (Frank La Rue) ודן עמו ביוזמות החקיקה האחרונות העוסקות בחופש הביטוי ובעצמאות סקטור העיתונות בישראל. בין הצעות החוק שלה-רו העלה בפגישה, שהתקיימה ביוזמתו של האחרון: חוק העמותות, חוק דיכטר, חוק המסגדים, חוק החרם, חוק לשון הרע, וחוקים נוספים.

לה-רו הביע דאגה באוזני ריבלין על רקע גל החקיקה האחרון: "יוזמות חקיקה אלו גוררות ביקורת קשה על ישראל, ופוגעות מאוד בתדמיתה של ישראל כדמוקרטיה". לה-רו התעניין באשר לנסיבות שהובילו לקידומן של יוזמות אלו, והדגיש: "הדרך הנכונה לשמור על בטחונה של ישראל, הוא בהקפדה על כללי הדמוקרטיה. אני מאמין שחופש הביטוי איננו סכנה, להיפך, הוא מחזק את הדמוקרטיה; זכויות אדם תקפות רק אם כולם שווי זכויות".

בתגובה, הסביר יו"ר הכנסת ללה-רו את הנסיבות שהובילו לקידומן של יוזמות אלו, וציין: "אף שאינני מזדהה עם חלק מהיוזמות הללו, אינני סבור שישנה סכנה לאופייה הדמוקרטי של ישראל. חלק משמעותי מהצעות אלו הן הצהרות חוק, שאינן מבשילות לחוקים של ממש. בדרך כלל הן מוגשות כאמצעי פוליטי מבלי כל כוונה ליישם מציאות שונה בישראל או לערער את יסודות הדמוקרטיה העמוקים שלה. היוזמות הללו בעיקר מביעות מורת רוח והתקוממות כנגד הניסיונות להחליש את ישראל מבית".

"דמוקרטיה היא שלטון הרוב אבל חובתה האמיתית היא לתת לכל אחד, ובמיוחד למיעוט, לבטא את עצמו", הוסיף ריבלין. "ישראל היא דמוקרטיה יציבה. היותנו דמוקרטים חשוב יותר עבורנו מכל החוקים הללו, אפילו אם הרקע ליצירתם מקומם".

בסיום פגישתם, סיכמו השניים כי לה-רו ישלח לריבלין את פירוט השגותיו באשר להשפעת הצעות החוק על תדמיתה של ישראל, ויו''ר הכנסת יניח את מכתבו בפני חברי הכנסת לידיעתם.