שנת הדולר האמריקני

לאחר כישלונן לזהות את משבר הסאב פריים, מתייחסים לכל מה שנעשה אצלן בחשדנות רבה

אז מה אתם אומרים - חברות הדרוג הבינלאומיות פיץ' מודי'ס וסטנדרט אנד פור'ס גמרו אומר להשבית כל סיכוי של הפעילים בשווקים לצאת לראלי סוף השנה המסורתי?

כמעט מדי שנה נהנים שוקי המניות ברחבי העולם מעבודתם המסורה של הבנקים להשקעות ומנהלי הגמל המבקשים לשפץ ככל האפשר את תשואות השנה שחלפה.

באוקטובר כבר נראה היה כי ראלי 2011 יצא לדרך, אולם בכל פעם שהשוק ניסה להרים ראש ולצוף מעל מימיו העכורים של ים ההשקעות, הגיעו חברות הדירוג והנחיתו מהלומה. בשבוע שעבר היו שמונה בנקים גדולים באירופה שחטפו "הורדה" ובסוף השבוע הזה הגיע תורה של בלגיה לחוש בנחת זרועה של חברת מודי'ס, כשחברת פיץ' מזדרזת ומאיימת בהורדות דרוג נוספות - לצרפת.

לאחר כישלונן המובהק של חברות הדרוג בזיהוי מוקדם של משבר הסאב פריים, מתייחסים רבים, כולל עבדכם הנאמן, לכל מה שנעשה אצלן בחשדנות רבה ובעירבון מוגבל. אולם בשנה כה קשה לא יכולים המשקיעים להתעלם מהאזהרות, ושוקי ההון - מגיבים בהתאם.

שנת 2011 היתה ללא ספק שנת הדולר. בקצב האירועים הנוכחי נראה כי המטבע האמריקני ימשיך להתחזק גם במחצית הראשונה של 2012. כרגיל בבואנו לנסות ולהעריך את הכיוון אנו צריכים להתייחס לשלושה גורמים - פונדמנטלי, טכני ופסיכולוגי.

במישור הפונדמנטלי אנו רואים לנגד עינינו שני גושים שאחד טיפל במשבר 2008 באינטנסיביות ולפחות לטווח הקצר התוצאות נראות לעין והשני נרדם בשמירה. הנתונים בארה"ב הולכים ומשתפרים ואפילו הגירעון והאבטלה מצטמצמים.

בגוש האירו לעומת זאת רבות המחלוקות בין המדינות השותפות ובקרב המדינות עצמן כשרק לאחרונה אנו רואים צעדים ראשונים לטיפול במשבר ויש שיאמרו מעט מדי ,מאוחר מדי. חילופי השלטון בצמרת הבנק המרכזי של הגוש נתנו את האות לצמצום פערי הריבית בין הגוש לארה"ב ובמצב העניינים הנוכחי סביר מאד להניח כי כלכלית על האירו להיחלש, בוודאי שלעומת הדולר.

במישור הטכני נשבר בשבוע שעבר מחסום 1.3 אירו לדולר. - מהלך חשוב מאין כמוהו, ואם ואם המגמה תחזיק מעמד, סביר מאד שנראה התחזקות משמעותית ואולי אף התקרבות לשער 1.19 אירו לדולר, בנקודה זו נשברה ההתחזקות הגדולה של המטבע בשנים 2008-9.

במישור הפסיכולוגי קל לראות כי הכוחות שהניעו את התחזקות האירו נחלשו מאד. קשה מאד להמר היום על המטבע האירופי כשאפילו ראשי האיחוד אינם מביעים ביטחון רב בקשר לעתיד הגוש במתכונתו הנוכחית.

הוסיפו לכך את פערי הריבית המצטמצמים ואת העובדה שהיום, להבדיל מהשנתיים האחרונות, לא עושים הבנקים המרכזיים הגדולים של אסיה שינויים נוספים בתמהיל יתרות המט"ח שלהם(בשנתיים האחרונות הגדילו מרבית הבנקים המרכזיים באסיה את משקל האירו על חשבון הדולר האמריקאי), ותקבלו אפקט מרתיע מאד להשקעה באירו כמטבע שיתחזק,לפחות עד שיתבהר המצב בגוש.

יחסית למטבעות אחרים השקל דווקא שומר על חוסנו אולם לראשונה מאז 2009 יש סיכוי סביר להיחלשותו. העודף בחשבון השוטף הולך ונעלם, הצעדים נגד הספקולנטים מצרים במקצת את צעדיהם, סביר מאד להניח כי לבנק ישראל ולאוצר צעדים נוספים בקנה והם ישתמשו בהם במידת הצורך. האווירה השלילית בשווקים מצמצמת את מעגל הפעילים והמצב במזרח התיכון לא מוסיף שעות שינה למשקיעים בשקל. במצב כזה יש סבירות גבוהה לראות חלק מחובבי המטבע שלנו מקפלים את אחזקותיהם ואם זה יקרה שער 4 שקלים לדולר כבר לא יהיה בגדר חלום.

לסיכום בל נשכח שמדובר בשוק המט"ח, הכי נזיל והכי ממונף בו כל שינוי סנטימנט עלול לטרוף את כל הקלפים ולשנות את ההערכות מקצה לקצה. ראו הוזהרתם.

  • יוסי פרנק - יועץ פיננסי ומנכ"ל אנרג'י פייננס
  • אשמח להמשיך את הדיון עמכם במשך כל השבוע.בטור דעות תחת הכותרת "המדוברות ביותר" תוכלו בדרך כלל להמשיך לתקשר עימי
  • החומר הכלול בסקירה זו ואפשרויות הפעולה המתוארות בה מובאים לצורך מידע כללי בלבד ואין לראות בהם משום המלצה ו/או ייעוץ לגבי כדאיות ההשקעה במניות/מט"ח ו/או מכשירים פיננסיים נשוא סקירה זו בפרט או בתחום הנגזרים בכלל. סקירה זו אינה מהווה תחליף לייעוץ ספציפי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם וכל העושה בה שימוש עושה זאת על דעתו ועל אחריותו בלבד.