כתב אישום נגד היח"צן צבי רבין בפרשת מידע הפנים באבוג'ן

כתב האישום כולל חמישה אישומים, המייחסים לרבין 39 עבירות של שימוש במידע פנים ■ "רבין ניצל מידע שהגיע לידיו בעת שמשרדו טיפל בחברות אבוג'ן, אלדין ואלווריון לעשרות עסקאות בניירות ערך בהיקף של מאות אלפי שקלים

פרקליטות מחוז ת"א מיסוי וכלכלה הגישה הבוקר (ב') למחלקה הכלכלית בבית המשפט המחוזי בת"א כתב אישום איש יחסי הציבור וניהול קשרי המשקיעים צבי רבין, המנכ"ל והבעלים של משרד יחסי הציבור קוואן תקשורת, בפרשת השימוש במידע פנים של לקוחותיו - החברות אבוג'ן, אלדין ואלווריון. כתב האישום הוגש גם נגד מקורבו של רבין, עו"ד גיא פן, שביצע עסקאות בהיקף מיליוני שקלים במניות החברות הללו, על בסיס מידע הפנים שמסר לו רבין.

מכתב האישום, שהוגש באמצעות עו"ד עופרה רובינפלד-הוך ועו"ד אלינור שרבני-יחיאלי, עולה כי רבין ניצל מידע שהגיע לידיו בעת שמשרדו טיפל בחברות הציבוריות אבוג'ן, אלדין ואלווריון, ביצע עסקאות עשרות עסקאות בניירות ערך בהיקף של מאות אלפי שקלים על בסיס מידע זה, וכן העביר את מידע הפנים לחברו, פן.

פן, נטען, קיבל את מידע הפנים מרבין, ואף הוא ביצע עשרות עסקאות בהיקף של מיליוני שקלים בניירות ערך. בנוסף, מואשם פן, כי העביר את מידע הפנים לקרובי משפחתו, שאף הם ביצעו עסקאות בניירות ערך.

הפרשה התפוצצה בנובמבר 2009, כאשר פורסם כי רבין, בת זוגו סונסינו ופן נעצרו ושוחררו לביתם בתנאים מגבילים בעקבות השלמת חקירת מחלקת החקירות ברשות ניירות ערך. לפני כחצי שנה זומנו רבין ופן לשימועים, וכיום הוגש כתב האישום, לאחר שלא הצליחו לשכנע את הפרקליטות כי לא ביצעו מעשים פליליים. עם זאת, הפרקליטות החליטה שלא להגיש כתב אישום נגד סונסינו, מכיוון שלא ידעה על הפעילות במניה.

כתב האישום כולל חמישה אישומים, המייחסים לרבין 39 עבירות של שימוש במידע פנים ולפן 136 עבירות של שימוש במידע פנים. באישום הראשון מואשם רבין, כי השתמש במידע פנים של חברת אבוג'ן, שעוסקת בפיתוח גידולים חקלאיים מושבחים גנטית, לפיו ענקית הזרעים האמריקאית מונסנטו תשקיע באבוג'ן הישראלית עשרות מיליוני שקלים ותהפוך לבעלת עניין בה. בעקבות הדיווח לבורסה על ההשקעה המהותית זינקה מניית אבוג'ן ב-57% (משער בסיס של 619 אג' לשער של 972 אג') ושעריהן של אופציות החברה זינקו אף הם במאות אחוזים במחזורים חריגים.

רבין מואשם, כי ימים ספורים לפני ההודעה לבורסה על העסקה באוגוסט 2008, רכש באמצעות חשבונה של בת זוגו מיכל סונסינו ני"ע של אבוג'ן בכ-400 אלף שקל תוך שימוש במידע פנים. פן, שקיבל את המידע מרבין על פי האישום, מואשם כי ביצע רכישות של מניות החברה ביותר מ-720 אלף שקל טרם פרסום המידע לציבור. בנוסף, מסר פן לאביו, אהוד פן, ולגיסו, גד לשם את המידע הידוע לו, והשניים רכשו מניות של אבוג'ן; לשם באמצעות חשבונה של אשתו, אורלי לשם, בסכום של כ-35 אלף שקל; ואהוד פן, באמצעות חשבונה של אשתו, אסתר, בסכום של כ-40 אלף שקל. באישום השני מיוחסות לרבין עבירות שימוש במידע פנים בנוגע לשלוש עסקאות נוספות שנערכו בין אבוג'ן לחברת הגרמנית באייר, שעסקה בשיווק וייצור זרעים; לחברת סינג'נטה, חברה שוויצרית לחומרי הדברה; ולחברת תעופה גדולה.

מכתב האישום עולה כי, באפריל 2009 פרסמה אבוג'ן דיווח מיידי לבורסה על הסכם לשיתוף פעולה בינה לבין באייר. בעקבות הדיווח המיידי עלו שערי המניה והאופציות של אבוג'ן משמעותית. כן, במאי 2009, נחתמה עסקה בין אבוג'ן לסינג'נטה. במרץ אותה שנה התקשרה החברה עם חברת תעופה בעסקה לצרכי ביצוע בדיקות להפקת תחליף דלק מטוסים מצמחי קיקיון. שתי העסקאות הקפיצו את ערך מניות החברה.

רבין מואשם כי ידע על העסקאות האמורות טרם פרסומן וכי ימים ספורים לפני ההודעה לבורסה על העסקה, רכש, שוב, באמצעות חשבונה של בת זוגו מיכל סונסינו ני"ע ואופציות של אבוג'ן בכ-440 אלף שקל תוך שימוש במידע הפנים. פן, מואשם כי קיבל את המידע מרבין וביצע רכישות של מניות החברה בכ-2 מיליון שקל טרם פרסום המידע לציבור.

בנוסף, מסר פן שוב לאביו, אהוד פן, ולגיסו, גד לשם את המידע הידוע לו, והשניים רכשו מניות של אבוג'ן. באישום השלישי מיוחסות לרבין ופן עבירות של שימוש במידע של לקוחה אחרת של רבין, חברת אלדין, שפעלה בעיקר בתחום תוכנות להגנה על זכויות יוצרים (DRM). באוקטובר 2008 פרסמה החברה דיווחים מיידים ודוחות כספיים, בהם בין היתר נמסר כי החברה סיימה את הרבעון השלישי של השנה עם הכנסות של 31.7 מליון דולר, שמשמעותן גידול בהכנסות של 22% לעומת הרבעון המקביל אשתקד וכי הוגשה הצעת רכש מקרן וקטור, קרן אמריקאית המנהלת נכסים בלמעלה מ-2 מיליארד דולר, ומשקיעה בחברות טכנולוגיה פרטיות ובחברות ציבוריות, לרכישת מניות החברה. בעקבות הדיווחים השונים עלה שער מנית אלדין ב-11.3% וב-19.9%.

רבין מואשם, כי טרם פורסם המידע לציבור, רכש, באמצעות חשבונה של סונסינו, ני"ע ואופציות של אבוג'ן בכ-66.5 אלף שקל תוך שימוש במידע הפנים. האישום הרביעי מייחס לרבין ביצוע עבירות ניירות ערך, בהיקף של כ-30 אלף שקלים, שבוצעו סביב עסקת רכישתה על ידי קרן וקטור, אשר בעקבות פרסומה עלה שער המניה ב-44%. פן מואשם כי לאחר קבלת מידע הפנים מרבין בעניין זה, רכש מניות של חברת אלדין בסל של כ-200 אלף שקלים.

באישום החמישי מיוחסים לנאשמים שימוש במידע פנים ורכישת מניות של חברת אלווריון, שעסקה בתחום יצור מערכות תקשורת אלחוטיות. זאת, בסמוך לפני פרסום זכייתה במכרז של החברה האמריקנית "אופן ראנג'", שעסקה בפיתוח והתקנה של תקשורת אלחוטית ברחבי ארה"ב. צפי ההכנסות מעסקה זו עמד על 100 מיליון דולרים. בעקבות הדיווח על הזכייה עלה שער המנייה משער של 1,385 אגורות לשער של 1,535 אגורות. טרם הפרסום, נכתב באישום, העביר רבין את המידע על הזכייה לפן, וזה רכש מניות של אלוורין בהיקף של למעלה מ-700 אלף שקלים. בנוסף, העביר את המידע לאביו ולגיסו.

מעו"ד יהושע שטיין, המייצג את צבי רבין, נמסר: "צבי רבין, לא הפיק שום רווח מפעילות בני"ע המדוברות והחוק העוסק בשימוש במידע פנים נועד למנוע פעולות לא כשרות שמטרתן הפקת רווח מהיר ולא נועד לעסוק במצבים של השקעות לטווח ארוך שאין בהם כל חשש לספקולציה. אנו יכולים רק להצטער על כך שהחוק מופעל בנסיבות שאינן מיועדות לכך וסבורים כי בית המשפט יקבל את טענותינו בעניין. המניות אליהן מתייחס כתב האישום נרכשו סמך שיקולים כלכליים בלבד והעובדה היא שאותן מניות מוחזקות מאז ועד עתה, למעלה מארבע שנים".