משרד האוצר: שפל של שלוש שנים במכירת דירות

מסקירת הרבעון השלישי שערך מינהל הכנסות המדינה, עולה כי ברבעון השלישי נמכרו 19.4 אלף דירות - ירידה של 11% בהשוואה לרבעון השני, וצניחה של 16% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד

שוק הנדל"ן ממשיך להתקרר: נתון מכירת הדירות הגיע לרמתו הנמוכה ביותר מאז המשבר הכלכלי העולמי של שלהי שנת 2008.

מסקירת הרבעון השלישי שערך מינהל הכנסות המדינה במשרד האוצר, עולה כי ברבעון השלישי של השנה נמכרו 19.4 אלף דירות (חדשות ומיד שנייה), ירידה של 11% בהשוואה לרבעון השני, וצניחה של 16% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד.

באוצר מציינים כי מאחר וחגי תשרי חלו אשתקד ברבעון השלישי (ולא באוקטובר, כפי שחל השנה), הרי ששיעור הירידה ברבעון השלישי השנה בהשוואה לרבעון השלישי אשתקד, מוטה כלפי מעלה. למעט אזור תל אביב, בו נרשמה ברבעון השלישי עלייה של 4% במכירת דירות ישנות וחדשות (הודות לעלייה של 9% ברכישת דירות מיד שנייה) בהשוואה לרבעון השני, נרשמו ירידות במכירות בכל חלקי הארץ. עוד עולה מהדו"ח, כי בפלח הדירות החדשות נרשמה ירידה של 10% בהשוואה לרבעון השני, וצניחה בשיעור של 31% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד.

"בהשוואה לרבעונים מקבילים בעשור האחרון, זהו הרבעון בעל רמת המכירות הנמוכה ביותר מאז הרבעון השלישי של שנת 2002, שהייתה שנת מיתון", כותבים כלכלני האוצר. באוצר מציינים, שבניגוד למשבר של סוף שנת 2008, בו נפלה רמת המכירות של הדירות החדשות בשיעור של 44%, רמת המכירות של 30 החברות היזמיות הגדולות לא רק שלא ירדה, אלא אף רשמה עליה מתונה, בשיעור של כ-4%.

אך נראה כי בתקופה הנוכחית, גם החברות הגדולות אינן חסינות: "בסוף הרבעון השלישי ירד משקלן מסך המכירות בפלח השוק של הדירות החדשות, לרמתו הנמוכה ביותר בשנתיים האחרונות".

לעומת שוק הדירות החדשות, מכירת הדירות בשוק היד השנייה רשמה ירידות מתונות יותר בשיעור של 8% בהשוואה לרבעון השני, ושל 12% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. מחירי הדירות ברבעון השלישי ירדו ב-3.6% בהשוואה לרבעון השני.

ירידות המחירים החדות ביותר נרשמו באזור ירושלים (5.9%-) ובאזור השרון (5.5%-); באזור המרכז נרשמה ירידה של 2.2%; ובאזור באר שבע ירידה של 1.9%. ירידת המחירים המתונה ביותר נרשמה באזור חיפה (0.7%-).

עוד עולה מדו"ח האוצר כי מספרן של הדירות שנקנו לצרכי השקעה צנח בשיעור של 27% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד וב-9.5% בהשוואה לרבעון השני. בתל אביב דווקא זינק מספר הדירות שנרכשו להשקעה ב-16% בהשוואה לרבעון השני. עדיין, רבע מסך כל הדירות שנרכשות בארץ הן דירות להשקעה. יצוין כי משקלם של המשקיעים בשוק הנדל"ן ירד ל-25%, בהשוואה ל-28.4% ברבעון המקביל אשתקד.

ולסיכום, ואולי במפתיע, ברבעון השלישי נרשם גידול של 11% ברכישת דירות על-ידי תושבי חוץ, בהשוואה לרבעון השני. חלקם של תושבי החוץ בשוק הנדל"ן למגורים בישראל עומד על 4.8%.