הקבלנים בלחץ? "הציבור חוזר לשוק, זינוק ברכישת דירות"

התאחדות הקבלנים מתבססת על נתוני השיווק לנובמבר-דצמבר ממשרד השיכון, שנחשבים שוליים וחלקיים - אך מתעקשת: "בקרוב תראו זאת בנתוני הלמ"ס" ■ הקבלנים: "רוב העסקאות בדירות 4-5 חדרים, במחיר של עד 1.5 מיליון שקל"

"זינוק ברכישת דירות חדשות בנובמבר ודצמבר" - זוהי הכותרת המתנוססת בראש הודעה לעיתונות שהוציאה היום (ג') התאחדות הקבלנים, בימים שבהם כל אינדיקטור אפשרי מעיד על התקררות רבתי בשוק הנדל"ן והקרב בין המוכרים לקונים בעיצומו. רק אתמול, למשל, פרסמנו כאן סקירה של משרד האוצר על שוק הנדל"ן ברבעון השלישי של 2011, לפיה מכירות הדירות צנחו לשפל של 3 שנים.

הקבלנים מתבססים על נתוני משרד השיכון המצביעים על מכירת 341 דירות חדשות בנובמבר, לעומת 135 דירות באוקטובר, 175 בספטמבר ו-196 באוגוסט. מעבר לעובדה שחודש אוקטובר היה חלש במיוחד בשל חג הסוכות, נתוני משרד השיכון הינם שוליים ומתייחסים לדירות חדשות בבנייה ציבורית בלבד.

יתרה מזאת - מקור המקורב לנושא אמר בשיחה עם "גלובס" כי מתוך 341 הדירות שנמכרו ביוזמת משרד השיכון בנובמבר, כשליש (110 דירות) הן מקרה נקודתי של של קבוצת רכישה בשכונת תלפיות בירושלים. "אין עלייה בנתונים. הקבלנים פשוט נאחזים בכל נתון. זה בולשיט, אין שום מגמה של חזרה לשוק", אומר הגורם.

כידוע, נתוני האוצר והלמ"ס מצביעים דווקא על ירידה במכירות דירות חדשות ובמחירים בחודשים האחרונים, אך הקבלנים טוענים כי נתוני נובמבר יצביעו גם על עלייה במכירות ביוזמה פרטית.

"חברי ההתאחדות מדווחים כי חלה עלייה בביקושים וכי מרבית העסקאות שבוצעו בנובמבר הן בדירות 4 חדרים ו-5 חדרים, כאשר ניכרת העדפה לרכישת דירות בפריפריה סביב אזור המרכז ולדירות שמחירן עד 1.5 מיליון שקל", מסר מנכ"ל התאחדות הקבלנים מוטי כידור. "נתוני משרד השיכון לגבי מכירת דירות בבנייה הציבורית מסמנים לרוב את המגמה הכללית ולכן בהתאחדות מעריכים כי גם נתוני המכירות שיפורסמו על ידי הלמ"ס בסוף החודש בהתייחס למכירת דירות חדשות בבנייה הפרטית יעידו על עלייה במכירות בהתאם למה שהקבלנים מרגישים כבר בשטח".

בהתאחדות הקבלנים משתמשים גם בנתונים שפרסם אתמול בנק ישראל, אך גם במקרה זה מציגים את מה שנוח להם. בהודעת ההתאחדות נכתב כי "גם על פי נתוני בנק ישראל שפורסמו אתמול חלה עלייה של 22% בנטילת משכנתאות בחודש נובמבר, נתון נוסף שמאושש את המגמה של חזרת הרוכשים לשוק".

אך במציאות, אוקטובר היה חלש בשוק המשכנתאות בשל חג הסוכות, ובראייה כללית חלה ירידה של 40% בהיקף מתן המשכנתאות מאז השיא האחרון שנרשם באפריל, ערב הכרזת בנק ישראל על הגבלת הרכיב המשתנה במשכנתא לשליש מסך המשכנתא.