הערים היקרות: בת"א וי-ם יקר מבניו-יורק, ברלין ורומא

ת"א ירדה אמנם למקום ה-32 בדירוג לעומת המקום ה-18 אשתקד, אבל רק בשל עליית יוקר המחיה בערים אחרות ■ טוקיו היא העיר היקרה בעולם, ואוסלו במקום הראשון באירופה

אם מישהו מחפש הוכחה נוספת ליוקר המחיה בישראל, הרי היא לפניכם. העיר תל-אביב יקרה יותר מניו-יורק, והיא מקדימה אותה ב-14 מקומות בדירוג הערים היקרות בעולם לשנת 2011 שערך ECA הבינלאומי.

תל-אביב ממוקמת בדירוג במקום ה-32, וניו-יורק במקום ה-46. אפילו ירושלים מקדימה את התפוח הגדול ב-7 מקומות בדירוג.

יוקר המחיה בתל-אביב גבוה גם מבערים מרכזיות אחרות כמו ברלין, רומא, וינה, שנחאי, בייג'ינג, ונקובר ואוטווה הקנדיות, שטרסבורג שבצרפת ואחרות.

תל-אביב ירדה אמנם בדירוג למקום ה-32 לעומת המקום ה-18 אשתקד, אבל הדבר אינו נובע מירידה ביוקר המחיה בעיר הבילויים של ישראל, אלא מעליית יוקר המחיה בערים אחרות בעולם.

תל-אביב וירושלים הן הערים היקרות ביותר במזרח התיכון כולו, מדגישים עורכי הדירוג, ומציינים כדוגמה את דובאי הנמצאת במקום ה-180 בדירוג הערים היקרות ואת העיר ג'דה בערב הסעודית המדורגת במקום ה-232 כעיר הזולה ביותר באזור.

הדירוג של החברה, המספקת שירותי ניהול והשמת עובדים בעולם, משקף רמת חיים עולמית, משקלל עלות של מוצרי מזון (מוצרי מכולת, חלב, בשר, דגים, פירות טריים וירקות), מוצרי בסיס (שתיה, טבק ושירותים שונים) והוצאות כלליות (ביגוד, מוצרי אלקטרוניקה וארוחות במסעדות), והוא נערך על בסיס סקרים מקיפים דו שנתיים.

עם זאת, המדד אינו לוקח בחשבון הוצאות כמו דיור, תשתיות (חשמל, גז, מים), רכישת מכוניות ותשלומים למערכת החינוך, כיוון שאלה מכוסים לעתים בחלקם או ברובם, על-ידי המעסיקים, דבר העלול להטות את התוצאות.

ז'נבה עלתה למקום השלישי

אחרי ההשוואות הרבות ביוקר המחיה בין ישראל למדינות מערביות שפורסמו בחצי השנה החולפת, קשה להיות מופתעים מהתוצאות.

הדירוג מדגיש כי יוקר המחיה בתל-אביב גבוה במיוחד גם בהשוואה לערים בעולם שבהן ההכנסה הפנויה לנפש גבוהה משמעותית מההכנסה הפנויה בתל-אביב.

הין היפני נותר חזק, והעיר טוקיו ממשיכה להוביל זו השנה השנייה את הדירוג כעיר היקרה ביותר בעולם. פרט לטוקיו, כל העשירייה הפותחת את הדירוג השתנתה לבלי הכר מהשנה שעברה, אך בדומה לאשתקד, 10 הערים היקרות בעולם נמצאות ביפן, נורבגיה ושוויץ.

פרט לטוקיו, בעשיריה הראשונה מדורגות 3 ערים יפניות נוספות: נגויה במקום הרביעי, יוקוהמה במקום השישי וקובה במקום העשירי.

העיר אוסלו היא היקרה באירופה ונמצאת במקום השני בעולם, לאחר שעלתה מהמקום השישי אשתקד. לעומתה, העיר לואנדה באנגולה, שכיכבה במקום השני בדירוג אשתקד, נדחקה מהעשירייה הראשונה למקום ה-11 אך נותרה העיר היקרה ביותר באפריקה.

פרט לאוסלו, נורבגיה מכניסה למקום ה-8 בדירוג את העיר סטוונגר.

לא פחות מ-4 ערים בשוויץ מככבות בעשירייה הראשונה, וכולן עלו בדירוג - נתון המעיד על עלייה ביוקר המחיה במדינה כולה. זאת, למרות שערך הפרנק השוויצרי נשחק אל מול המטבעות המרכזיים האחרים בשל מדיניות הבנק הלאומי השוויצרי לקבוע שער חליפין מינימלי אל מול האירו.

ז'נבה עלתה מהמקום השמיני אשתקד היישר למקום השלישי. ציריך עלתה מהמקום השביעי למקום החמישי. בם עלתה מהמקום העשירי למקום השביעי, ובזל שדורגה אשתקד במקום ה-11, עלתה למקום התשיעי.

בעשיריות השנייה והשלישית, בולטת בדירוג אוסטרליה עם 7 ערים שדורגו בין המקומות 15 ל-27. סידני, שרק לפני 3 שנים דורגה במקום ה-157, עוקפת ביוקר המחיה את מוסקבה, פריז, ניו-יורק, הונג-קונג ולונדון ומדורגת במקום ה-15. נוסף אליה דורגו קנברה במקום ה-17, ומלבורן, אדלייד, פרת, בריסביין ודרווין דורגו בין המקומות 23-27, לפי הסדר. רובן עלו ב-10-20 מקומות בדירוג השנה.

"לפני שנה סל המחירים והסחורות עלה באוסטרליה בשיעור מממוצע של 2.6%. בשנה החולפת שיעור זה כמעט והכפיל עצמו ל-4.8%. נתון זה, יחד עם העובדה שהדולר האוסטרלי נותר חזק ומחירי הסחורות גבוהים, תרמו לעליית הערים האוסטרליות בדירוג", מסבירה אנה מיכילזן, מנהלת שלוחת ECA באזור.

בייג'ינג - היקרה ביותר בסין

בעשירייה השנייה בולטות קופנהגן במקום ה-12, קרקאס (13), הלסינקי (14), מוסקבה (16), שטוקהולם (19) ופריז שחותמת את העשיריה השנייה לאחר שעלתה מהמקום ה-24.

באסיה בולטת סינגפור שממשיכה לעלות בדירוג זה כמה שנים, וכעת היא קופצת מהמקום ה-42 למקום ה-31, ועוקפת אף את הונג-קונג ביוקר המחיה. "לא רק שהדולר הסינגפורי שמר על מעמדו החזק, אלא גם מחירי הסחורות והשירותים בעיר עלו בשנה החולפת בשיעור ממוצע של 5.7%", מסבירים עורכי הדירוג.

העיר היקרה ביותר בסין היא בייג'ינג, שעלתה מהמקום ה-43 למקום ה-35, ולאחריה שנחאי שנותרה במקום ה-41.

בדומה לבייג'ין, יוקר המחיה עלה משמעותית בערים נוספות בסין, וזאת כתוצאה מעלייה משמעותית במחירי הסחורות והשירותים בשנה החולפת.

ככלל, מציינים עורכי המחקר, ב-12 החודשים האחרונים חלו עליות במחירי המזון, הנפט ויתר מחירי הקומודיטיס בחלקים רחבים בעולם. באזור אסיה, העליות הגדולות ביותר הן בבנגלדש (15%), וייטנאם (14.2%) והודו (13.3%).

בדרום אמריקה העיר היקרה ביותר היא קרקאס (במקום ה-13), ואילו בצפון אמריקה ונקובר היא היקרה ביותר (מקום 43).

222
 222