בוטל הטקס לקריאת מתחם הבורסה בר"ג ע"ש צבי בר

זאת בהתערבות ביהמ"ש ■ את ההצעה לקרוא למתחם ע"ש ראש העיר בר, החשוד בפלילים, העלה חבר מועצה שמונה באחרונה לדירקטור בתאגיד המים של ר"ג

מועצת עיריית רמת-גן החליטה לקרוא למתחם הבורסה בעיר על שמו של ראש העיר המכהן, צבי בר, בהחלטה שהוכנסה ברגע האחרון לסדר יומה. אתמול (ד') הוציא בית המשפט לעניינים מינהליים בתל-אביב צו ביניים, המונע מעיריית רמת-גן מלקרוא למתחם על שמו של בר, עד למתן פסק דין בעתירה נגד המהלך שהגישה תנועת אומ"ץ. בעקבות זאת ביטלה העירייה את טקס חגיגות ה-90 לעיר שאמור היה להתקיים היום (ה'), ובמסגרתו היה אמור מתחם הבורסה לזכות בשמו של בר.

ל"גלובס" נודע כי את ההצעה לקרוא למתחם הבורסה על שמו של צבי בר העלה חבר מועצת העיר צחי זליכה, החבר בקואליציה של בר מטעם מרצ. זליכה עצמו מונה לפני חודשים אחדים לדירקטור בתאגיד המים של רמת-גן, אלא שתאגיד זה מצוי עדיין בשלבי הקמה וטרם החל לפעול.

זליכה הוא היחיד שמינויו לדירקטור בתאגיד אושר עד עתה, וגורמים במועצת העיר טוענים כי הוא מיועד לשמש בעתיד כיו"ר התאגיד, וזאת בברכתו ובתמיכתו של בר. זליכה גם ניהל את הדיון בנושא זה במועצת העיר וערך את ההצבעה שבה היא אושרה.

החלטת המועצה התקבלה ב-24 בנובמבר. בתחילת הישיבה הוחלט להוסיף לסדר היום מספר סעיפים, והאחרון שבהם היה קריאת מתחם הבורסה על שמו של ראש העיר צבי בר, המכהן בתפקיד מאז 1989. לישיבת המועצה קדמה ישיבה של חברי הקואליציה במועצה, המכונים "חברי הנהלת העיר", ובה סוכם על העלאת הנושא.

לטענת זליכה, בר למד רק בדיעבד על ההחלטה לקרוא למתחם הבורסה על שמו, וזאת אף שישיבת הנהלת העיר כונסה בלשכתו ובנוכחות מזכירתו ואנשיו. עוד נטען כי בר מתנגד לקריאת המתחם על שמו.

למרות זאת, למחרת החלטת מועצת העיר הוציא מנכ"ל העירייה הודעה, ובה נקבע להיום הטקס החגיגי המתוכנן, ועל אנשי מנגנון העירייה הוטלו מטלות לקראתו. זליכה הגדיר כ"בולשיט" את הטענה כי ביוזמתו לקרוא את המתחם על שם ראש העיר, השיב לבר על תמיכתו במינויו לתאגיד המים.

אישום בשוחד

לפני 8 חודשים הודיעה הפרקליטות על כוונתה להגיש כתב אישום נגד בר, בכפוף לשימוע, במספר פרשיות ובעבירות חמורות של לקיחת שוחד, הלבנת הון, שיבוש מהלכי משפט, מירמה והפרת אמונים ועבירות מס. בר מואשם כי קיבל שוחד בסך של כ-2 מיליון שקל מיזמי נדל"ן, כדי לקדם פרויקטים שלהם ברמת-גן.

פרקליט המדינה, עו"ד משה לדור, ומנהלת המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה, עו"ד אביה אלף, קיימו לסנגורו של בר, עו"ד נבות תל-צור, שני שימועים בחודש האחרון, והחלטה סופית אמורה להתקבל בקרוב. לפי הערכות, הפרקליטות לא תיסוג מהאישום בשוחד נגד בר.

ביום שישי האחרון הגישה הפרקליטות לבית המשפט המחוזי בתל-אביב כתב אישום נגד אחד החשודים בפרשה, איש העסקים עמנואל ארביב, על מתן שוחד לבר של כמיליון שקל, כדי לקדם אינטרסים שלו במיזמי נדל"ן ברמת-גן. מקורבים לפרשה אומרים כי הפרקליטות לא יכלה להימנע מהגשת כתב האישום נגדו כעת, נוכח סירובו של ארביב להסכים להמשך הצו להקפאת נכסיו.

"מכלימים ראש עיר בישראל"

בעתירה שהגישה תנועת אומ"ץ לבית המשפט לעניינים מינהליים בתל-אביב, באמצעות עו"ד אבינועם מגן, נטען כי "קריאת מתחם הבורסה על שמו של בר בעיצומה של חקירה הינה בבחינת ביזוי וזילות של מערכת החוק והמשפט בישראל. הציבור הנושא את עיניו אל פרנסיו, רואה כי בשעה שאיש ציבור נחקר ואף עומד בפני שימוע בדבר עבירות חמורות ביותר, רגע לפני ההכרעה בעניינו, הוא מבצע מחטף, וכיכר העיר מוכתרת בשמו. הדעת אינה סובלת מצב שבו תחת לגנות את החשוד בכיכר העיר, קוראים את כיכר העיר על שמו של החשוד".

נציגו של בר, עו"ד אילן בומבך, טען בבית המשפט כי "מכלימים ראש עיר בישראל. הוא שירת 5 קדנציות, אי-אפשר למחוק עבר מפואר כל-כך".

ואולם, השופט ד"ר קובי ורדי לא התרשם והוציא את הצו, האוסר לפי שעה על קריאת מתחם הבורסה על שמו של בר. "דווקא הפגיעה בראש העיר", כתב ורדי, "תהיה עמוקה הרבה יותר, אם יהיה צורך באקט של הסרת השלט וביטול השם מאשר היום, טרם התקיים הטקס".