קבלן גדול על הדירות: "יש אווירת מבצעים, אך זה יעבור"

יעקב אטרקצ'י, מנכ"ל ובעלים בחברת ס.י אבן ומנכ"ל ובעלים משותף בחברת אאורה ישראל, תוקף את הממשלה ■ "פגעו במשכנתאות - אנשים לא יכולים היום להביא 40% הון עצמי מהבית" ■ "אני צופה עד 7% ירידה במחירים"

לפי נתוני מינהל הכנסות המדינה, מספר הדירות שנמכרו ברבעון הנוכחי הוא הנמוך ביותר מאז המשבר ב-2008. בעוד הרוכשים ממתינים, המחירים אינם יורדים. יעקב אטרקצ'י, מנכ"ל ובעלים בחברת ס.י אבן ומנכ"ל ובעלים משותף בחברת אאורה ישראל, בונה פרויקטים למגורים ביהוד, רמלה, חולון, כרכום, נס ציונה ופרדס חנה, שותף לטענה המתפשטת בשוק שלא תהיה קריסת מחירים. לטענתו, אפשר היום למצוא דירה ב-900 אלף שקל במעגל הביקוש השלישי, שהוא כולל בו את חדרה, פרדס חנה אור עקיבא, יבנה ואשקלון.

"המדינה עשתה מהלכים שפגעו דווקא בזוגות הצעירים", הוא אומר ומתכוון לדרישה להגדיל את שיעור ההון העצמי, "אני לא מבין את זה. פגעו במשכנתאות - אנשים לא יכולים היום להביא 40%".

- המהלך עצר את העליות.

"אבל גם פגע ברוכשי הדירה הראשונה. צריך לחזור לתנאים שיקלו עליהם, הריבית היום טובה. אולי צריך להגביל את זה לדירות עד סכום מסוים, עד 1.2 מיליון שקל. שלא ישתמשו בזה לדירות יוקרה. דבר נוסף שכדאי לעשות הוא הורדת מע"מ לדירה ראשונה, וגם לגבי זה לקבוע סף, למשל - דירות מתחת למיליון שקל. זה גם יכול להזניק את הפריפריה".

- כרגע, זה לא המשכנתא - הרוכש פשוט ממתין לירידה.

"מה שגורם לזה הן ההצהרות של הפוליטיקאים. האדם ברחוב לא יודע מה יהיה, הדברים מבלבלים אותו והוא עכשיו מחכה. כל פעם אומרים כאן משהו אחר: לפני כמה חודשים דיברו רק על הצורך להוריד את מחירי הדירות, עכשיו פתאום שומעים על ירידה תלולה במחירים וצורך למתן את השיווקים. אני מעריך שעד פסח המצב הזה יחלוף".

- ועד אז מה - הקבלנים יחכו?

"יש אווירת מבצעים באוויר. זה שוק של קונים. מי שיוצא עכשיו עם המבצעים אלו החברות הגדולות. וזה בגלל שיש להן מלאי. חברות ציבוריות צריכות להראות מכירות, ולהן גם קל יותר להחליט שברבעון הזה הן ירוויחו קצת פחות".

- אולי המבצעים האלה יובילו לירידה שתוביל לעוד ירידה?

"אני צופה עד 7% ירידה במחירים", חוזר אטרקצ'י על תחזית מזרחי-טפחות משבוע שעבר ומדגיש שאינו מגדיר את המצב "משבר", והוא מסביר: "בשנים האחרונות הקבלנים מכרו את רוב הדירות עוד לפני שבנו אותן. אם הם היו נשארים היום עם מלאי גדול המצב היה שונה. אותו דבר היה ב-2008, כולם דיברו על קטסטרופה אבל אחרי חצי שנה המחירים טסו למעלה. ובנוסף, בגלל הקשחת התנאים בבנקים, יהיו פחות התחלות בנייה. הענף דורש כסף למימון הפרויקטים".

- אולי תמ"א 38 היא פתרון, גם מצד היזמים וגם מצד הקונים?

"אני לא נכנס לתמ"א 38 והיא לא תפתור את הבעיה. אולי תיקון 2 לתמ"א, כי זה פינוי בינוי ואת זה אני לא פוסל. התמ"א הרגילה גורמת לכך שלא יעשו פינוי בינוי וזה נזק לטווח הארוך. זה לא פותר בעיות כמו חנייה למשל. מעבר לזה, יש הרבה מאוד שרלטנים שמתעסקים בתחום. למה בכלל צריך יזמים בתמ"א 38? הדיירים יכולים להתאגד וללכת ישר לקבלן ביצוע".