כדאי שתתעדכנו: חוקי הצרכנות שייכנסו לתוקף ב-2012

אחרי שנים שהצרכן התקשה להתמודד מול גופים מסחריים חזקים, הועלו בשנת 2011 חוקים להגנתו, ועוד כאלה צפויים גם בשנה הבאה

חקיקה צרכנית
 חקיקה צרכנית

הגנת הצרכן

האותיות הקטנות: תקנות בעניין גודל אותיות בהוראות המגבילות ומסייגות פרסומות ומידע לצרכן, כגון קטלוגים - אושרו סופית וייכנסו לתוקף ב-1 בינואר 2012. על פי התקנות, גודל האותיות של הסייגים יהיה לכל הפחות 30% מגודל האותיות הגדולות יותר במודעה, ובכל מקרה לא פחות מ-2 מ"מ.

ביטול עסקה - גם בטיסות: חודשים ספורים לאחר שנכנסו לתוקפן תקנות ביטול עסקה המדוברות, נוספה גם האפשרות לבטל עסקה לרכישת כרטיסי טיסה - אולם לא ניתן לבטל שירות תיירות שניתן במלואו מחוץ לישראל, כגון חדר בבית מלון בחו"ל. התקנות, יש לציין, חלות על עסקה פרונטלית ואילו ההוראות בחוק בעניין מכר מרחוק לא שונו (ומאפשרות ביטול תוך שבועיים).

ביטול כרטיסי טיסה / צלם: איל יצהר
 ביטול כרטיסי טיסה / צלם: איל יצהר

הצרכן יבחור את מועד החיוב בכרטיס האשראי: תיקון לחוק הגנת הצרכן מאפשר לצרכן לבחור את מועד החיוב החודשי בכרטיס האשראי או בהוראת קבע מבין ארבעה מועדים. התיקון ייכנס לתוקף ב-1 בינואר 2012.

לשלם חשבון חודשי ללא עמלה: תיקון נוסף לחוק הגנת הצרכן שייכנס לתוקף תוך ימים ספורים מאפשר ללקוחות של חברות מפוקחות, כמו בזק או חברות הגז, לשלם את החשבון החודשי במזומן וללא עמלה. ההצעה נועדה להתמודד עם המצב כיום, שבו חלק מהחברות המספקות מוצרים או שירותים מחייבות את הצרכן לשלם באמצעי תשלום אחד, כמו למשל הוראת קבע או כרטיס אשראי, ולעתים אף גובות עמלה בהתאם לאמצעי התשלום.

מדבקת אחריות על המוצר: ביוני 2012 ייכנס לתוקף תיקון לחוק המחייב הדבקת מדבקת אחריות על מוצרים בנוסף לתעודה הרגילה, כדי להבטיח מתן שירות בתקופת האחריות גם אם התעודה נעלמת. המדבקה תעיד על תוקף האחריות ולא תהיה ניתנת להעברה בין מוצר למוצר.

הקבלן יפצה: תיקון בחוק המכר, לפיו קבלן שיאחר במסירת דירה לתקופה של יותר מ-60 יום ישלם פיצוי כבר מהיום הראשון. סטטוס: אושר במליאה בקריאה שנייה ושלישית ונכנס לתוקף.

תקשורת

בתחום התקשורת, הייתה 2011 שנה רבת משמעות עבור הצרכנים. שורת מהלכים עקביים עברה לפסים מעשיים ושינתה את מעמדו של הצרכן, בעיקר בתחום הסלולר. נתוני משרד התקשורת מצביעים על צרכן מתעורר: ברבעון האחרון התניידו מעל ל-234 אלף לקוחות מחברה לחברה, כאשר הממוצע בשנים האחרונות היה רק 100 אלף ניודים לרבעון. מדובר בעלייה חדה של 134% - ובמשרד רואים בכל עדות מובהקת לכך שהתחרות התחזקה ושהכוח עבר ללקוח.

ההכנסה הממוצעת מלקוח בחברות הסלולר ירדה מ-135 שקל ל-110 שקל, ירידה של כ-20%. היום מדובר על מחיר שיחה מוצעת של כ-35 אגורות לדקה ללקוח, כשהכוח בעיקר בידיהם של לקוחות עסקיים גדולים (כמו עובדי מדינה, המשלמים 7 אגורות לדקה) והלקוח הפרטי משלם את הפער. במשרד התקשורת מאמינים שעם כניסתם של המפעילים החדשים לשוק, יירד המחיר הממוצע לדקה ל-20 אגורות.

16 כשלים צרכניים בענף הסלולר טופלו במהלך השנה החולפת - ובחודש הקרוב, ככל הנראה, יפיץ המשרד שימוע לטיפול בשורה נוספת של כשלים צרכניים. הנה עיקר הדברים ששונו בשנה החולפת:

הפחתת דמי הקישוריות: בינואר 2011, בתום דיונים ממושכים, הופחתו דרמטית דמי הקישוריות הסלולריים - מ-25 אגורות ל-7 אגורות בלבד.

דמי הקישוריות הופחתו / צלם: Oleksiy Mark/Shutterstock.com. א.ס.א.פ קראייטיב
 דמי הקישוריות הופחתו / צלם: Oleksiy Mark/Shutterstock.com. א.ס.א.פ קראייטיב

ביטול קנסות היציאה: סוף סוף נקבעה נוסחה הוגנת לקנסות יציאה, בתחילה בענף הסלולר ובהמשך בענפים אחרים - אינטרנט, טלפוניה, ערוצים.

ניתוק זיקה: החברות חויבו להעניק את אותן הטבות בזמן אוויר ובסבסוד מכשירים, גם למי שלא רכש את המכשיר הסלולרי אצלן.

תקופת ההתחייבות: צומצמה בענפי הסלולר והערוצים מ-36 חודש ל-18 חודש. על החברות נאסר להעלות תעריפים בתקופת ההתחייבות.

שירותי תוכן: אחד השינויים החשובים, שבא למגר תופעה קשה של חיובים עבור שירותי תוכן שונים בסלולר. כעת חלה חובת קבלת אישור מהלקוח תמורת כל שירות שהחברה מספקת לו לרבות שירותי התוכן.

עוד בתכנון

עוד ערוצים בממיר הדיגיטלי: הרחבת פלטפורמת השידורים "עידן פלוס" מחמישה ערוצים ל-18 ערוצים: כל תחנות הרדיו במתכונת הקיימת בכבלים ובלוויין, ערוץ 24, 9, חינוכית במודל מחודש, ערוץ ערבי, ערוץ מורשת, ערוץ חדשות, ערוצי HD ועוד (התקבל במשרד התקשורת).

הגדלת המגוון על מדפי הסופר: חקיקה של משרד התמ"ת שתאפשר התערבות בסידור המוצרים על מדפי רשתות השיווק כדי לאפשר תחרות שווה גם לחברות קטנות (בשלבי חשיבה).

קנס על גביית יתר ועל סירוב לנתק: משרד התקשורת מבקש לקנוס את חברות התקשורת באחוז מרווחיהן, באופן מדורג, אפילו על פגיעה בלקוח בודד. בין ההפרות: גביית יתר, עיכוב החזרים, סירוב לנתק מנוי ושינוי ללא ידיעת הלקוח.

בשלבי חקיקה

הגברת אכיפה: תיקון המאפשר הגברת האכיפה של דיני הגנת הצרכן, באמצעות כלי אכיפה כמו עיצומים כספיים. סטטוס: עבר קריאה ראשונה ב-2011 וממתין לדיון בוועדת הכלכלה לקריאה שנייה ושלישית.

פיצוי על ביטול טיסות: קובעת תנאים ונסיבות שבהם נוסע יהיה זכאי להטבות בשל ביטול, עיכוב או סירוב להעלותו לטיסה. ההטבות כוללות סיוע ללא תשלום, החזר הוצאות, כרטיס טיסה חלופי ופיצוי כספי (ח"כ אחמד טיבי). סטטוס: אושר בקריאה ראשונה.

הגבלות תכנית הטבות: למנוע מחיקת יתרת ההטבות המגיעות לצרכן אם מפעיל תכנית ההטבות לא יידע אותו בצורה ראויה על סיום התכנית, לא נתן לו זמן מספיק לניצול ההטבות או סיפק מגוון דל (ח"כ איתן כבל). סטטוס: אושר בקריאה טרומית.

חוק השקיפות: לאסור על בעלי עסקים לגבות תשלום קבוע במקרים בהם הלקוח לא צרך כל שירות או לגבות דמי שימוש קבועים רק אם יפרטו עבור מה התשלום (ח"כ איתן כבל). סטטוס: נדון בוועדת הכלכלה לקראת קריאה ראשונה.

חוק ההנקה: חרף הסערה עקב הניסיון לעודד הנקה באמצעות החוק הזה, עיקרו צרכני ונועד למנוע בלעדיות של תחליף חלב מסוים בבית חולים כשהבחירה תינתן להורים (ח"כ דני דנון). סטטוס: בדיונים בוועדת הכלכלה (שהדגישה שתעסוק בפן הכלכלי ולא החינוכי של החוק).

חוק ההנקה / צלם: אריאל ירוזולימסקי
 חוק ההנקה / צלם: אריאל ירוזולימסקי

הקלטת שיחות: לחייב את החברות להקליט שיחות בעסקאות מכירה ולהשמיע את ההקלטה ללקוח (ח"כ אורי אריאל, ח"כ אורלי לוי).

פיצוי מהיר: חלקה השני של ההצעה מבקש לחייב חברות לענות בתוך 24 שעות לכל פניית לקוח בנוגע לחיוב יתר בחשבונו. אם יימצא כי אכן חויב ביתר, יזוכה הלקוח בחשבונו תוך 3 ימים מרגע הפנייה בתוספת ריבית והצמדה, אחרת ניתן יהיה לפסוק פיצויים של עד 500 שקל (ח"כ אורי אריאל). סטטוס: ועדת הכלכלה מכינה לקריאה ראשונה.

הבנקים מבהירים: בנקים יחויבו למסור ללקוח הודעה המבהירה לו, בלשון ברורה ומובנת לאדם הפשוט, את המשמעויות וההשלכות העיקריות הנובעות והצפויות מהעמדת ההלוואה לפירעון מיידי והנימוקים לביצוע הפעולה (ח"כ אורי מקלב). סטטוס: אושר בטרומית.

פיקוח על ספרי לימוד: פיקוח על מחירי ספרי הלימוד ואיסור על עדכון מהדורות. המחירים ייקבעו על ידי שר החינוך והדפסת מהדורות ספרים חדשות תאושר רק עקב שינוי בתכנית הלימודים (ח"כ אורי אריאל). סטטוס: עבר בקריאה טרומית.

הגברת הפיקוח על מחירי ספרי הלימוד / צלם: שלומי יוסף
 הגברת הפיקוח על מחירי ספרי הלימוד / צלם: שלומי יוסף

הגבלת פרסום אלכוהול: פרסום מוצרי האלכוהול יכלול את פרטי בסיס בלבד לצד האזהרה: "צריכה מופרזת של אלכוהול מסכנת חיים ומזיקה לבריאות". בתוכניות טלוויזיה ורדיו המיועדות או מופנות לקטינים לא ישודרו פרסומות למשקאות משכרים. סטטוס: אושר לקריאה שנייה ושלישית ויעלה להצבעה במליאת הכנסת.

הטלת מגבלות על פרסום אלכוהול / צלם: אריאל ירוזולימסקי
 הטלת מגבלות על פרסום אלכוהול / צלם: אריאל ירוזולימסקי

הסוף לצינתוקים: איסור לשגר פרסומות באמצעות מערכות חיוג אוטומטיות והכפלת הקנס על משגרי פרסומות ממספרים חסומים שלא יפרטו את דרכי יצירת הקשר עמם (חברי הכנסת אורי מקלב, משה גפני ויוליה שמאלוב-ברקוביץ'). סטטוס: אושר לקריאה ראשונה בוועדת הכלכלה.

סינון תכנים חינם: לחייב את ספקי האינטרנט לספק לכל דורש תכנת סינון תכנים פוגעניים, בחינם (ח"כ אלכס מילר). סטטוס: אושר בוועדת הכלכלה לקריאה שנייה ושלישית.

ניצול תווי שי: להבטיח את ניצולם של תווי שי באופן מיטבי, ללא מגוון הגבלות המוטלות כיום על הצרכן (ח"כ יואל חסון). סטטוס: על שולחן הכנסת.

חוק הקוסמטיקאיות: ההצעה: להסדיר את העיסוק בקוסמטיקה (ח"כ אורית זוארץ). סטטוס: על שולחן הכנסת.

חוק השיפוצניקים: לחייב רישיון למי שעוסק בשיפוצים (ח"כ אקוניס). סטטוס: על שולחן הכנסת.

הסדרת ענף השיפוצים / צלם: תמר מצפי
 הסדרת ענף השיפוצים / צלם: תמר מצפי

הגבלת החזר שווי הטבה: לחייב את חברות הסלולר לגבות מהמנוי לא יותר מהמחיר הממוצע של המכשירים בשוק, כדי שההתחייבות הכספית על המכשיר בתמורה להחזר חודשי לא תהווה חסם בפני לקוח שרוצה לעזוב (חה"כ כרמל שאמה ויוליה שמאלוב-ברקוביץ'). יש לציין כי תקנות ניתוק זיקה אמורות להוות פתרון למחירי המכשירים - גם אם לא כולם עוד מודעים להן ולמשמעותן. סטטוס: על שולחן הכנסת.

ביטול הגבלת תווים: לבטל את מגבלת התווים במסרונים בסלולר (ח"כ אמנון כהן והמועצה לצרכנות). סטטוס: על שולחן הכנסת.

בלי חטיפים ליד הקופה: לאסור ממכר חטיפים ליד נקודות התשלום ברשתות השיווק (ח"כ דני דנון). סטטוס: על שולחן הכנסת.

כפל תשלומים בעו"ש: לפטור חשבון עו"ש הנמצא ביתרת זכות מתשלום עמלות, וביטול עמלת המינימום (המועצה לצרכנות וח"כים נוספים). סטטוס: הונחה על שולחן הכנסת.