כביש 531: בעלי קרקעות בכפר שמריהו ובהרצליה תובעים פיצוי

104 בעלי קרקעות הגישו ערר נגד הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה הרצליה, בבקשה לפיצויים בסך כ-82 מיליון שקל ■ טוענים: אישור תוכנית הכביש הביא להפקעת קרקעותיהם לצורכי ציבור

104 בעלי קרקעות בכפר שמריהו ובהרצליה הגישו ערר נגד הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה הרצליה, בבקשה לפיצויים בסך כ-82 מיליון שקל, בטענה שאישור תוכנית כביש 531 הביא להפקעת קרקעותיהם לצורכי ציבור.

את הערר הגיש עו"ד עודד ישראלי לוועדת הערר המחוזית מחוז ת"א. הערר מוגש לאחר שהוועדה המקומית הרצליה דחתה את תביעת העוררים לפיצויים לפי סעיף 197 לחוק התכנון והבנייה (המאפשר תביעות בגין ירידת ערך בשל תוכניות בנייה). 104 העוררים הם בעלי בקרקעות בשטח 1,000 דונם ממזרח לפסי הרכבת וסמוך לשדה התעופה של הרצליה.

פגיעה במקרקעין

לטענתם, כתוצאה מאישור תוכנית כביש 531 יועדו שטחים רבים בכפר שמריהו ובהרצליה בייעוד של דרך. בנוסף טוענים העוררים שאישור תוכנית המתאר המחוזית מחוז מרכז, תמ"מ 5, ייעד את כל השטחים שמצויים מזרחית לכביש 531 לפארק עירוני ראשי. בעקבות שתי תוכניות אלה, הם טוענים, שונה ייעוד הקרקעות שלהם לפארק עירוני או לדרך ואלה מיועדות כעת להפקעה לצורכי ציבור.

"זאת, שעה שמדובר בשטח מהיקרים במדינת ישראל" - כן טוענים העוררים, שעל רובו של השטח יזמה המועצה המקומית כפר שמריהו תוכנית לשכונת מגורים חדשה ושהליכי התכנון בנוגע אליה קודמו והתוכנית הומלצה להפקדה. כך גם קבעה תוכנית המתאר המחוזית תמ"מ 5 שקרקעות אלה יהיו מיועדות למגורים, בדומה למה שנקבע בתוכנית המתאר הארצית, תמ"א 35.

"עוד בטרם אושרה תוכנית תת"ל 15 (לכביש 531)", נכתב בערר, "עשו העוררים כל שביכולתם בכדי לשכנע את הרשויות הרלוונטיות ואת יוזמי תת"ל 15, להימנע מאישור התוכנית במתכונת שבה הוצגה... בנסיבות אלה לא נותר לעוררים אלא לתבוע את הפיצוי בגין הפגיעה שגרמה תת"ל 15 למקרקעין שבבעלותם, כשלפגיעה בגין תוכנית הדרך הצטרפה גם פגיעה אנושה נוספת במקרקעין, בדמות תמ"מ 5, המשנה את ייעוד המקרקעין במזרח כפר שמריהו לפארק ולצורכי ציבור".

עיריית הרצליה מסרה בתגובה כי הנושא נמצא בטיפול המועצה המקומית כפר שמריהו. את תגובת המועצה המקומית כפר שמריהו לא ניתן היה להשיג.