"פוטנציאל ירידת מחירי הדירות - מוגבל ולא משמעותי"

נחום סגל, בעלים של קבוצת הנדל"ן סגל גרופ: הפחתת המע"מ לזוגות צעירים ברכישת דירה, הכרה בריבית על המשכנתא והסרת חסמים שיאפשרו בניה מהירה יותר, תוביל לירידה משמעותית של מחירי הדירות ותטיב עם הזוגות הצעירים

תקוות רבות תלויות בוועדת טרכטנברג אולם, בחודשים האחרונים שוק הנדל"ן בישראל ממשיך לחוות האטה משמעותית בקצב עליית המחירים, כאשר בשבועות האחרונים מאז תחילתה של המחאה החברתית בישראל השוק למעשה נעצר.

גם נתוני השמאי הממשלתי שפורסמו, הצביעו על מגמה של בלימה בעליית מחירי הדיור בישראל אולם, חוסר הוודאות הכלכלית עדיין משתק את רוכשי הדירות, שלא יודעים האם לקנות דירה או לחכות עד שהמחירים ירדו. בהיצע השוק, אני חושב שיש מספיק דירות למכירה אולם, הבעיה היא המחיר היקר שמבקשים בעלי הנכסים שגורמים למחירי קרקע גבוהים ולביקוש נמוך.

נחום סגל, בעלים של קבוצת הנדל"ן סגל גרופ, אומר בשיחה עם "גלובס", כי "צריך לזכור, שגם אם מחירי הדירות ימשיכו לרדת עדיין ישנם מחסומים רבים שעלינו לעבור בדרך אל הגשמת החלום למשל, היכולת לגייס הון עצמי ראשוני לרכישת דירה וההחזר החודשי לבנקים, שבינתיים רק הרעו עם רוכשי הדירות והקבלנים ע"י הקטנת שיעור המשכנתא לכ-60% וכמובן נושא המע"מ על הדירות שמהווה אף הוא בעיה לא קטנה עבור מי שכבר החליט לרכוש דירה. בכלל, הזמנים השתנו וקשה היום עוד יותר לקנות דירה".

עוד אומר סגל: "ועדת טרכטנברג לא הביאה בשורות אמיתיות לציבור ועכשיו אנשים קוראים על ירידות מחירים וממשיכים לחכות. במקום שמשרד השיכון יצור ציפיות חלומיות לירידת מחירי הדירות ויזום כל מיני רעיונות ותוכניות שאין להם שום השפעה אמיתית על השוק, אני מציע פתרון אחד שיכול להוריד את המחירים כבר מחר - המע"מ. הפחתת המע"מ לזוגות צעירים ברכישת דירה, הכרה בריבית על המשכנתא והסרת חסמים שיאפשרו בניה מהירה יותר, תוביל לירידה משמעותית של מחירי הדירות ותטיב עם הזוגות הצעירים אולם, אני סבור שצריך לעשות זאת בשיטה חכמה, שבה מי שייהנה מהפחתת המע"מ הם אך ורק רוכשי הדירות".

- אז מה הולך לקרות בשוק?

"בינתיים, אנו אמנם צפויים לירידה במחירי הדירות החדשות ובהמשך גם בשוק הדיור בכלל, אך פוטנציאל ירידת מחירי הדירות עשוי להיות מוגבל ואף לא משמעותי, שכן עדיין לא נבנה מלאי דירות מספיק שיכול להוביל לירידה מתמשכת במחירים. לכל היותר תהיה תגובה של השוק לאמירות על הקפאת מחירים, אבל התגובה לא תחזיק הרבה זמן ומיד אחריה השוק ימשיך לבעבע ומחירי הדירות יישארו כפי שהם היום אם לא יעלו. בפועל לא נעשה דבר על מנת לשנות את ההיצע הקיים ולכן עדיין יש יותר ביקוש ואין התכנות לשינוי בטווח הנראה לעין. כך גם בנוגע למלאי הקרקעות שלא עושה רושם שמשתפר".