זה אמיתי? האבטלה בישראל צנחה ל-5% - שפל היסטורי

למרות שהמשק הישראלי נמצא בהאטה מובהקת בפעילות הכלכלית, הלמ"ס עדכנה אחורנית גם את שיעורי הבלתי מועסקים לחודשים האחרונים ■ שטייניץ: "עדות להצלחת המדיניות האנטי משברית שמובילה הממשלה"

שיעור האבטלה במשק הישראלי צנח בחודש אוקטובר שוב, והגיע ל-5% מכוח העבודה האזרחי - שפל חדש של כל הזמנים, כך פרסמה היום (ב') הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, לפי נתוני המגמה מתוך סקר כוח האדם. מדובר בכ-161 אלף בלתי מועסקים.

יצוין כי הנתונים שמפרסמת היום הלמ''ס מבוססים על מדגם, מראים אך ורק מגמה וסובלים מאי סדירות גבוהה. הנתון האחרון, המבוסס על סקר כוח אדם, דיבר על שיעור בלתי מועסקים של 5.6%, כ-20 אלף מובטלים פחות.

יתרה מזו, לעומת הודעות קודמות, מבקשים בלמ''ס להבהיר כי בשל השפעות שונות, ובהן השפעת החגים, היו שיעורי ההשבה באוקטובר 2011 נמוכים יחסית. "על כן יש להתייחס בזהירות לנתוני שלושת החודשים האחרונים", כותבים בלמ''ס, אך מציינים כי אין טעות בנתונים ואין אפשרות לאמוד במדויק מה השפעה של שיעורי ההשבה הנמוכים. גורמים בלמ''ס ציינו כי שיעורי האבטלה כאלה נרשמו בשנות ה-50, אז לא הייתה קיימת אבטלה כלל.

פרמטר כלכלי

הנתונים מפתיעים, במיוחד לאור העובדה שהמשק הישראלי נמצא בהאטה מובהקת בפעילותו הכלכלית, שבאה לידי ביטוי בכל הפרמטרים המאקרו-כלכליים העיקריים, לרבות ירידה בייצוא התעשייתי (שהוא עתיר כוח אדם). עם זאת, חשוב לזכור שהאבטלה היא הפרמטר הכלכלי שמגיב בפיגור הגדול ביותר לפעילות.

יתרה מזו, הלמ"ס עדכנה אחורנית גם את שיעורי הבלתי מועסקים לחודשים האחרונים, ולפיהם מתחילת השנה מסתמנת ירידה עקבית ובלתי פוסקת בשיעור האבטלה של 0.1%-0.2% בכל חודש.

נזכיר, כי בינואר עמד שיעור האבטלה על 6.2%, בחודש מאי הוא כבר ירד ל-5.6%, וכעת, כאמור, שיעור האבטלה ירד לעבר 5%. בולטים במיוחד הפערים בין ההודעה הנוכחית לקודמת (נתוני אוגוסט): פערים של עד 0.4 עשיריות האחוז נרשמו בחודשים יוני, יולי ואוגוסט.

שטייניץ לא מפספס הזדמנות

לא מעט כלכלנים סבורים כי לפחות חלק מהירידה באבטלה בישראל נובעת דווקא בגלל סיבות לא טובות: יותר אזרחים יוצאים ממעגל העבודה, כפי שעולה מסקר כוח האדם האחרון, תופעה שמורידה את שיעור האבטלה.

לדברי אורי גרינפלד, מנהל מחלקת מאקרו בבית ההשקעות פסגות, "מדובר בנתונים בעייתיים. בכל זאת, ירידה באבטלה יכולה לנבוע גם מקיטון בהשתתפות בכוח העבודה, וראינו ברבעון השלישי ירידה בהשתתפות - וזה מבחינה מתמטית מקטין את שיעור האבטלה. הלמ''ס בודק כמה אנשים מחפשים עבודה מתוך אלו שבאמת רוצים לעבוד. אם האנשים מוותרים על עבודה, אז האבטלה גם יורדת. אנו כבר רואים האטה במשק. בהמשך נראה אותם דברים ולכן האבטלה צריכה לעלות", אמר.

מי שלא פספס את ההזדמנות לחגוג ולייחס את הנתונים החיוביים לעצמו היה שר האוצר, יובל שטייניץ. "אנחנו גאים בירידת האבטלה לנתון היסטורי של 5% - עדות להצלחת המדיניות האנטי משברית שהובילה הממשלה".

אבטלה
 אבטלה