"למנוע העברת 250 מ' ש' בשנה מקנסות לאוצר"

שי סופר, בכיר ברשות הלאומית לבטיחות בדרכים, מציע להקים קרן ציבורית אליה יוזרמו הכספים ממצלמות המהירות החדשות ■ בעבר התנגד משרד האוצר להצעות דומות ■ המצלמות יחלו לפעול בקרוב - האם המשטרה תעניק לנהגים "תקופת חסד"?

הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים שואפת להקים "ועדה ציבורית" שלקופתה יוזרמו הכספים הצפויים להתקבל מקנסות המהירות והרמזור שתפיק מערכת המצלמות החדשות. כך עולה מדבריו של שי סופר, המדען הראשי של הרשות בפני ועדת הטכנולוגיה של הכנסת.

לדברי סופר, הרשות הלאומית שואפת לאמץ את המודל של צרפת שבה זורמים קנסות התעבורה לקופת ועדה ציבורית ומופנים למטרות בטיחות בדרכים. "אם הכסף (מהקנסות) ילך היום לאוצר - וההערכות מדברות על משהו כמו 250 מיליון שקל בשנה - אז באמת מדובר במס. הכסף יגיע מהציבור לאוצר", אומר סופר. לדבריו, הרשות "תצטרך את עזרת הכנסת בנושא". עדיין לא ברור מי ישלוט בהקצאת הכספים הללו.

יצוין כי רעיונות דומים הועלו בעבר אולם נדחו על ידי נציגי האוצר, בין השאר בשל העובדה, שתקצוב גופי אכיפה וגופים ציבוריים ישירות מההכנסות מקנסות יביא למוטיבציה מוגברת לייצר "הכנסות" ולאו דווקא הרתעה.

מדברי נציגי המשטרה בועדת הטכנולוגיה עולה, שהמשטרה שואפת כיום להצטייד בציוד אכיפה אלקטרוני אוטומטי נוסף שינטר מעברי חצייה ועבירות של אי מתן זכות קדימה. בנוסף נמצאת כיום המשטרה בתהליך של קבלת תקן לדו חדש של אקדחי לייזר ניידים למדידת מהירות.

יצוין כי במהלך ינואר יחלו לפעול עשרות מבצעית המצלמות החדשות, שהוצבו בחודשים האחרונים במספר כבישים ברחבי הארץ. עד כה טרם פרסמה המשטרה מידע מפורט על מיקומן ועל מהירויות הסף, שיניעו את הפקת הדוחות האוטומטית.

ההערכות הן כי כמות הדוחות שתפיק המערכת בחודשים הראשונים תהיה גדולה במיוחד עד לתחילת "אפקט ההסתגלות" של הנהגים לפעולה המבצעית של המצלמות. עדיין לא ברור אם בכוונת המשטרה להעניק "תקופת חסד" שבה יינתנו לנהגים שנלכדו במערכת "הודעות אזהרה" במקום דוחות קנס.