המלצות ועדת הריכוזיות יצאו לדרך - עוד לפני הדוח הסופי

התכנסה ועדת ההפרטות שאמורה לקום מכוח ההמלצות ■ על הפרק: מכירת נמל אילת

ועדת ההפרטות, שצפויה לקום מתוקף המלצות ועדת הריכוזיות, כבר התכנסה בשבוע שעבר לדיון ראשוני על הפרטת נמל אילת. כך נודע ל"גלובס".

עוד נודע, כי בפגישה השתתפו יו''ר הוועדה, מנכ''ל האוצר דורון כהן; הממונה על ההגבלים העסקים, דיויד גילה; נציג מטעמו של יו''ר המועצה הלאומית לכלכלה, יוג'ין קנדל; והמשנה ליועץ המשפטי לממשלה (כלכלה), אבי ליכט. זאת, בהתאם למה שנקבע בהמלצות הוועדה.

נזכיר, כי אחד משלושת ראשי הפרקים שבהם טיפלה הוועדה, עסק בריכוזיות בהקשר של הפרטות והענקת זכויות, ומכירת נכסי מדינה. בהקשר הזה, הומלץ על הקמת ועדה שלא תעסוק בהתוויית מדיניות, אלא שתטפל אד-הוק בכל מקרה לגופו, כאשר יתעורר.

כעת, עומדת על הפרק הסוגיה של הפרטת נמל אילת. בעקבות כך, פנה סגן מנהל רשות החברות הממשלתיות, מאיר שמרה, לכהן - המכהן הן כמנהל הרשות, הן כמנכ''ל האוצר בפועל - בבקשה לכנס בראשונה את הוועדה, וזאת על אף שלא רק שההמלצות לא אושרו בממשלה, אלא שאפילו הוועדה עדיין לא הגישה את הדוח הסופי.

גוף מייעץ

ל"גלובס" נודע עוד, כי המעורבים בוועדה ביקשו לבדוק האם ישנו מניע לכינוסה בתנאים הללו; כאשר לא מצאו, החליטו להתחיל להפעיל אותה. הסיבה לכך פשוטה: אין צורך באישור המלצות הוועדה, שכן כבר בחוק החברות הממשלתיות הקיים, נכתב כי הרגולטורים רשאי להתנגד להעברת זכויות על נכסי מדינה משיקולי ריכוזיות.

"בגלל שההמלצות טרם הוגשו, אך הפרטת נמל אילת כבר כאן, רצינו להתחיל לבדוק איך פועלים בצורה כזו, שתשקף את הרוח של המלצות הוועדה", אמר מקור בכיר.

ועדת ההפרטות אינה רשאית להחליט - ותשמש גוף מייעץ בלבד. הוועדה אינה יכולה לפסול העברת זכויות או לאשרן, אלא רק להמליץ, ולהעניק עמדה בהקשר של ריכוזיות בלבד, לרבות מה תהיה השפעת המכירה לגורם המיועד, מבחינת שיקולי תחרות ענפית, ואף משקית.

ל"גלובס" נודע עוד, כי כבר בפגישה הראשונה, חברי הוועדה החלו לבחון את השלכות המכירה לשני מועמדים ספציפיים, שלגביהם יכולות להתעורר בעיות בהקשר של ריכוזיות: חברת ממ''ן, שבבעלות קונצרן אי.די.בי, בשליטת נוחי דנקנר, וחברת מפעלי התובלה, שקשורה לקונצרן כיל, שבשליטת האחים עופר. נזכיר כי במאי הגישו 17 חברות מועמדות לרכישת הנמל, וכעת נותרו רק שבע חברות.

בכיר בוועדה, אמר ל"גלובס" כי "מדובר בשתי קבוצות עסקיות גדולות מאוד", ורמז כי הנטייה הראשונית של חברי הוועדה, הינה להצביע על כך שבמכירת הנמל לחברות הללו קיים חשש ממשי להגברת הריכוזיות.