ההתנתקות, גירסת בית-שמש

במקום להזרים דם חדש לבית-שמש, הלכנו על הפתרון הקל והקמנו עיר חדשה - מודיעין

"הגעתי לבית-שמש מצד דרום ולא מצאתי אותה. במקום לבית-שמש, נכנסים לעיירה מבהיקה מלובן, ובה בתי מידות אלגנטיים על-פי הטעם החדש של גינדי... זוהי גבעת שרת. גבעת שרת אינה פרבר או הרחבה של בית-שמש, היא מנותקת מבית-שמש, שוכנת על גבעה אחרת, מעין 'בית-שמש אחורית', כאילו החליטו המתכננים כי הטיוטה הראשונה יצאה פגומה ללא תקנה, וצריך להתחיל הכול מחדש.

"תראה אחד כמוני, למשל, אם יבוא פתאום בקיבוץ שלך כמו שאתה בא היום לבית-שמש, תיכף המזכיר ירוץ לטלפן למשטרה. יגיד שמסתובב לו בחצר טיפוס חשוד...

"מה יהיה עם כולנו, אינני יודע. מי שיש לו פתרון שיואיל לקום ולהגיד, ומוטב שלא יתמהמה. המצב לא טוב".

(מתוך "פה ושם בארץ ישראל" מאת עמוס עוז)

בשנת 1983 פרסם עמוס עוז את ספרו "פה ושם בארץ ישראל" וטלטל את החברה הישראלית. את הפרק "העלבון והזעם" ייחד עוז למסע בעיירת הפיתוח בית-שמש. מה עשינו חוץ מלהנהן? שנתיים אחרי אותה תוכחה קודרת, ב-22 בדצמבר 1985, התקבלה החלטת ממשלה 1196 להקמת העיר מודיעין.

כמעט 30 שנה עברו. גבעת שרת, אותה התחלה חדשה ו"בית-שמש אחורית" שעליה דיבר עוז, הפכה ברבות הימים ל"קרית אריה שיינפלד", שבה מתגוררים יהודים דתיים אנגלו-סקסיים ול"קריה החרדית", שבתוכה עובר אותו רחוב חזון איש שכיכב השבוע בכלי התקשורת.

"העלבון והזעם" של עוז רק פשט צורה ולבש צורה חדשה. "האשכנזים החילוניים", שעליהם דיברו אנשי בית-שמש בשיחה הזועפת עם עוז, העדיפו להיות חלוצים וליישב את הגבעות הבתוליות בעיר מודיעין.

נכון לשנת 2009, נספרו בבית-שמש 16,660 דירות מגורים. במודיעין, שהתאחדה עם מכבים ורעות הסמוכות, כבר היו 20,146 דירות. בזה אנחנו אלופים. "ישן מפני חדש תוציאו".

במקום להזרים דם חדש ואנרגיות חדשות לבית-שמש, לוד, רמלה וערים אחרות ממערב לכביש תל אביב-ירושלים - ערים שיכלו בכל רגע נתון לקלוט בקלות את 20 אלף הדירות (ו-80 אלף התושבים) של מודיעין - הלכנו על הפתרון הקל והקמנו עיר חדשה ומשגשגת. לערים הוותיקות המשכנו להציע מענקי מקום, סובסידיות, העדפה מתקנת כזו או אחרת. שלא ישכחו חלילה שהם בצד של הדפוקים.

ושימו לב למספרים: השכר הממוצע של שכיר במודיעין עמד על 10,826 שקל. בבית-שמש הוא הסתכם ב-5,663 שקל - כמעט מחצית. לא רק זאת, בעוד שבבית-שמש היו 2,108 מקבלי הבטחת הכנסה, במודיעין מספרם עמד על 214 בלבד. במודיעין נספרו 19,122 מכוניות פרטיות, לעומת 7,595 מכוניות פרטיות בבית-שמש. ואולי הכי חשוב: אחוז זכאי הבגרות במודיעין עמד ב-2009 על 73.2%. בבית-שמש הוא עמד על 41.5%.

"מה יהיה עם כולנו, אינני יודע. מי שיש לו פתרון שיואיל לקום ולהגיד, ומוטב שלא יתמהמה. המצב לא טוב".

dror-m@globes.co.il