"סירוב עיריית ת"א לפינוי-בינוי ביפו א' מנציח אותה כשכונת עוני"

כך נטען בעתירה לבג"ץ שהגישה עמותת תל גיבורים נגד החלטת אגף התכנון של עיריית ת"א שלא לתמוך בתוכנית פינוי-בינוי של מתחם יפו א'

‎‎החלטתה של עיריית תל-אביב שלא לתת את הסכמתה לפרויקט פינוי-בינוי בשכונת דקר (יפו א') מקעקעת את מצבם של תושבי המתחם, רובם קשי-יום, במבנים שאינם כשירים למגורים - כך נטען בעתירה שהגישה עמותת תל גיבורים לבג"ץ.

‏העתירה הוגשה נגד החלטת מחלקת תכנון יפו ודרום באגף התכנון של עיריית תל-אביב שלא לתמוך בתוכנית לפינוי-בינוי של מתחם יפו א', שכולל 12 מבנים שנבנו בשנות ה-50, המאכלסים 328 משפחות. בג"ץ נתן לעירייה 45 יום להגיש תגובה מקדמית.

‏עמותת תל גיבורים, שהגישה את העתירה באמצעות עו"ד מאיר פז, היא עמותה א-פוליטית ללא כוונות רווח, שפועלת זה כעשור למען רווחת אוכלוסיות חלשות בישראל, ובעיקר בקרב תושבים ששוכנו בשנות המדינה הראשונות ב"משכנות עוני". העמותה עוסקת בשיפור תנאי המגורים בכ-26 מתחמים במסגרת פינוי-בינוי ברחבי הארץ.

‏המתחם ביפו א' כולל מבנים ברחובות נחל עוז, נחל שורק, הגיחון ונחל הבשור. המבנים הם בני 3-4 קומות ללא מעלית. הפרויקט שהוצע היה אמור להתבסס על פינוי-הדיירים ובניית בניינים חדשים, כשכל דייר יקבל דירה חלופית במקום הדירה הקיימת, בתוספת 30% לגודל הדירה, ולא פחות מ-50 מ"ר.

‎‎מעדיפים תוכניות הרחבה

‏מהעתירה עולה כי בהחלטת מחלקת התכנון בעירייה נכתב כי "מצבם הפיזי של המבנים המיועדים להריסה אינו כה גרוע ואינו מצדיק את הריסתם", וכי "יש להעדיף תוכניות עיבוי והרחבה על פני תוכנית פינוי-בינוי באזור זה".

אולם, בעתירה טוענת עמותת תל גיבורים כי טענה זו אינה עולה בקנה אחד עם קביעתו של מהנדס העיר כי יש במתחם בניינים שאינם כשירים למגורים ומהווים סכנה לא רק לדיירי הבניין אלא גם לדיירים השכנים.

‏‏ההחלטה למעשה מנציחה את מצבם של תושבי המתחם, נטען בעתירה, שרובם אנשים קשי יום וניצבים בפני אפשרות לשיפור רמת חייהם ופני שכונתם, אולם נתקלים במחסומים ביורוקרטיים וסחבת בהתנהלות הרשות המקומית. ‏

מהעתירה עולה כי טענת העירייה היא שחלק מתושבי המתחם יתקשו לעמוד בהוצאות אחזקת דירה חדשה במבנה חדש, אולם העמותה טוענת שלתושבים שלא ירצו להמשיך להתגורר במתחם תינתן סחורה עוברת לסוחר בדמות דירתם החדשה והם בכל מקרה יוכלו לשפר את תנאי מגוריהם, בעוד שהיום הם גרים בתנאים "מחפירים ותת-אנושיים ואין להם כל אפשרות לשנות את מצבם על-ידי מכירת דירותיהם, מאחר שמחירן הנוכחי הינו נמוך ביותר". ‏‎‎‏

עיריית תל-אביב מסרה בתגובה: "התוכנית כוללת בנייה על רצועת פארק ירוקה סטטוטורית-מטרופולינית, שאמורה לשרת את הציבור הרחב. מאחר שהתכנון המוצע משנה באופן חריג ונקודתי את קו הרקיע של דרום העיר, הובהר לעמותה כי העירייה אינה תומכת בקידום התוכנית במתכונת המוצעת על-ידה.

"מצבם הפיזי של המבנים אינו כה גרוע ואינו מצדיק את הריסתם טרם מיצוי אלטרנטיבות של עיבוי והרחבת מבנים, כדוגמת תוכנית המקודמת ביחס לשכונת יפו ג'. ראוי לציין כי עיריית תל-אביב-יפו מקדמת בימים אלה מדיניות כוללת לשיכוני יפו, אשר תבחן בין היתר את מגוון הכלים התכנוניים להתחדשות עירונית באזור זה".