המצלמות החדשות: כפל קנסות יסב נזק של אלפי ש' בנסיעה

המצלמות החדשות מתחילות לפעול היום ■ נכנסתם לצומת עמוס ונתקעתם? תיקנסו ■ נהגים יכולים לצבור 24 נקודות ו-2,250 שקל קנס בנסיעה אחת בכביש החוף

מצלמות המהירות החדשות שיחלו לפעול בכבישים מרכזיים בקרוב מטרידות נהגים רבים וזכו לביקורות רבות, בעיקר מצד אלה הסבורים כי מדובר באמצעי נוסף של משרד האוצר "לחלוב" עוד כסף מהאזרח הקטן, יותר מאשר להילחם באמת בתאונות הדרכים.

אל תבנו יותר מדי על גלאי הרדאר

המצלמות החדשות אינן מופעלות על בסיס קרינה אלקטרו-מגנטית כמקובל ברוב אמצעי האכיפה אלא על פסים רגישים ללחץ, שמוטמעים באספלט. לפיכך רוב גלאי הרדאר המקובלים חסרי ערך מולם. קיים בשוק זן חדש של גלאים, שמבוססים על GPS ומסוגלים גם לזכור פיזית מיקומים של עמודי מצלמה שמוכנסים אליהם ידנית על ידי הנהג או מבסיס נתונים באינטרנט.

כאשר הנהג מתקרב לעמוד הוא ישמע התראה. אבל - וזה אבל גדול - העסק יעיל כאשר יש מספר מוגבל יחסית של עמודי מצלמה או כאשר המדינה מאוד גדולה. במקרה של מדינת ישראל, המשרד לביטחון פנים מצהיר כי בכוונתו להציב עד סוף 2012 כ-60 מצלמות מהירות ורמזור פעילות - כמעט פי 3 לעומת תחילת השנה - וכ-120 עמודי מצלמה שמחציתם לא מאוישים. כמות כזו תגרום ל"הצפה" של התרעות אפילו במערכות המתוחכמות ביותר שמבוססות על מיקום. במילים אחרות, הנהג יקבל התרעות בלתי פוסקות מהגלאי שלו גם כאשר הוא חולף על פני עמודי-דמה.

נראה שהדרך היחידה היא לנסות לבנות קהיליית משתמשים, שיכולים לדווח בוודאות באילו מיקומים יש מצלמה אמיתית על בסיס דוחות שניתנו או מידע אמין אחר. למרבה הצער, הניסיון מלמד שרוב המידע מבוסס על שמועות לא מבוססות. כמובן שאסור לוותר על הגלאים המקובלים: המשטרה מתכוונת להמשיך ולהפעיל במרץ את ניידות הרדאר הרגילות ואת אקדחי הלייזר הידועים לשמצה.

יש כפל קנס ונקודות

בכביש החוף, למשל, יש קטע מצפון לדרום שבו מוצבות 3 מצלמות על פני פחות מ-30 קילומטרים. תיאורטית ומעשית, נהג יכול לצבור שם בנסיעה אחת ב-125 קמ"ש לא פחות מ-24 נקודות חובה ו-2,250 שקל קנס. מבחינת המערכת האוטומטית, כל צילום הוא דוח נפרד גם אם הם צולמו בהפרשים של 10 דקות זה מזה על אותו קטע כביש. בעתיד, אגב, יהיו עוד קטעים כאלה.

לחשוב פעמיים לפני שנכנסים לצומת עמוס

במצלמות הרמזור המיושנות שהופעלו על ידי חציית קרן, המצלמה הייתה מופעלת רק על ידי רכב שחצה אותה כאשר האור האדום פועל. המצלמות החדשות מסוגלות לרשום דוח גם לנהגים ש"נתקעו" בצומת בעומס תנועה לאחר שנכנסו אליה באור ירוק ועברו בזחילה את פסי המגע. זו תמיד עצה טובה לא להיכנס לצומת פקוק ולחכות לרמזור הבא, אבל עכשיו היא חשובה שבעתיים.

לא לפחד מההפחדה

המדינה מאוד לא רוצה שתערערו על דוחות המהירות שתקבלו. עד כדי כך שהיא מעבירה כיום במקביל "חוק הרתעה" ממשלתי שמוסיף לקנס אוטומטית 50% אם הנהג ערער והורשע.

בארה"ב, ניסיון דומה להרתיע אזרחים מלמצות את הסעדים המשפטיים הבסיסיים שמוקנים להם, היה נגמר בסערה ציבורית ובהתפטרות של הוגי הרעיון. כנ"ל לגבי התקנה, שמאפשרת לשוטר לשלול רישיון אוטומטית על סמך דו"ח מהירות מצולם. אבל זה לא צריך להרתיע נהגים מלערער.

אנחנו מקווים ומאמינים שימצאו שופטי תעבורה שלא יישרו קו עם הרגל הענקית והדורסנית של המערכת, שרומסת כיום את הנהגים, ויאפשרו להם ליהנות מחמת הספק. די בפסק דין אחד שיפסול את ממצאי המערכת כדי ליצור תקדים.

לא להיות כבשים

כל זמן שאנחנו (עדיין) דמוקרטיה, לכל אחד יש יכולת להשפיע על השלטון בין אם באמצעים משפטיים כמו בג"ץ, הפעלת לוביסטים או משיכה בחוטים דרך חברות, ארגונים וספונסרים של פוליטיקאים. זה כבר עזר בארץ בנושאים כמו שווי השימוש ובבריטניה אפשר להשבית את מערכת מצלמות הגאטסו, שכבר הייתה בפעולה. אז נכון שהבחירות עוד רחוקות, אבל יש גבול להתעמרות.