חיים יבין: "אנחנו במצור; פתאום קרן נויבך לא עוברת מסך"

ציפי לבני בדיון בכנסת על התקשורת: "הכוונה לסגור את ערוץ 10 היא כבר מזמן לא נסתרת" ■ עו"ד ארנה לין: "נתניהו, למה אתה סוגר ערוץ כשאינך חייב לעשות זאת?"

"אסור להחניק את חופש הביטוי שלנו. היו ניסיונות להשתיק את התקשורת בעבר, אבל אלה לא צלחו, והם גם לא יצליחו הפעם" - כך אמר היום (ב') העיתונאי חיים יבין, בדיון מיוחד שנערך בכנסת תחת הכותרת "תקשורת תחת אש".

בכינוס, שנערך ביוזמתם של ח"כ נחמן שי ואגודת העיתונאים, לקחו חלק גם מו"ל "הארץ", עמוס שוקן; העיתונאים חיים יבין ושלום קיטל; מנכ"ל ערוץ 10, יוסי ורשבסקי; יו"ר איגוד חברות הפרסום, מודי כידון; השחקן דביר בנדק; יו"ר איגוד המפיקים, אסף אמיר; הבמאי רני בלייר; יו"ר האופוזיציה, ציפי לבני; וחברי הכנסת שאול מופז, יוליה שמאלוב-ברקוביץ', דניאל בן-סימון, רוחמה אברהם-בלילא ועוד.

"הכוונה הייתה לעשות כנס שהוא לא פוליטי", אמר בתחילת הדיון נחמן שי. "לצערי הרב, ראש הממשלה ושרי ממשלתו סירבו להשתתף, ואני חושב שזאת גם אמירה לגבי האופן שבו הם תופסים את התקשורת. אני רואה פה מאבק על הדמוקרטיה הישראלית. אנחנו צריכים לעמוד בימים האלה ביחד כדי להגן על התקשורת - ואני לא מתכוון רק לערוץ 10 אלא גם לעיתונות הכתובה, הטלוויזיה החינוכית, רשות השידור, גלי צה"ל ועוד".

"אומר את דבריי ללא מורא וללא משוא-פנים", פתחה המשנה לנשיאת מועצת העיתונות, עו"ד אורנה לין. "באתי הנה בשל החרדה של מועצת העיתונות מפני מה שמתרחש בשוק התקשורת".

לדברי לין, הסיבה המרכזית שבגללה הגיעה היום לדיון היא מצבו של ערוץ 10. "אני באתי לדבר היום על ערוץ 10", אמרה לין. "ערוץ 10 חייב למדינה תמלוגים ודמי זיכיון. לרשות השנייה יש עודפים, והיא לא צריכה לעמוד על תשלום החוב היום".

היא הוסיפה כי "השר כחלון אומר שאין צורך לתקן את החקיקה, וצריך לתת חוות-דעת משפטית. אני לא מבינה למה להסתתר מאחורי חוות-דעת משפטית? דרך המלך היא לתקן את החקיקה. אם גם השר חושב שצריך להציל את הערוץ, למה צריך לעשות לוליינות? אולי זה כדי לא לחשוף את העובדה שהממשלה לא רוצה ומסרבת לחוקק חוק כזה בדיוק מאותה הסיבה שהם לא הגיעו לדיון היום.

"אני רוצה לשאול את ראש הממשלה, מדוע הממשלה לא מעלה הצעת חוק לדחיית התמלוגים ולהסבתם ליצירה, כפי שהציעו היוצרים. האם זה בגלל שהממשלה לא רוצה להמשיך את קיומו של ערוץ 10? אולי הם לא חושבים שמגיע לציבור תוכניות מסוגה עלית?

"אנחנו לפני בחירות, אז אם הממשלה רוצה לסגור ערוץ תקשורת, שתאמר מה שהיא רוצה. למה להסתתר מאחורי אמירות אחרות? בשם מועצת העיתונות אני שואלת אותך, מר נתניהו, מדוע אתה סוגר ערוץ כשאתה לא חייב לעשות זאת?".

חיים יבין: "פתאום קרן נויבך לא עוברת מסך"

לדברי חיים יבין, "האזרח הקטן שואל מה התחדש במלחמה. פתאום קרן נויבך לא עוברת מסך. כבר שמענו את השטויות האלה בעבר. אריק שרון לדוגמה קרא לנו כנופייה שמאלנית, קראו לנו אשפיסטים, תשקורת.

"המציאות בימינו החמירה. אנחנו נתונים במעין מצור, חנק, כי כאשר המגבלות באות ממקום אחד, קל להתמודד איתן, אבל לא כשסוגרים עלינו בטבעת. הסכנה מתחילה כאשר כל זה חובר יחד, ואז מרגישים טבעת חנק מסביבך.

"לגבי ערוץ 10, אני חייב לומר שחובות צריך להסדיר, אבל מה מסתתר מאחורי הניסיון לסגור את הערוץ? תחקירים נוראיים? רביב דרוקר הנורא? ביקורת על השלטון היא לא בגידה. ומעל הכול מרחפת הסוגיה הכלכלית. עיתונאים ועיתונים כיום חוששים למקום עבודתם ופרנסתם. מה שמתרחש כאן זה לא עשבים שוטים אלא יער", אמר יבין.

"הכוונה לסגור את ערוץ 10 היא כבר מזמן לא נסתרת"

לבסוף אמר יבין, כאמור, כי "אסור להחניק את חופש הביטוי שלנו. היו ניסיונות להשתיק את התקשורת בעבר, אבל אלה לא צלחו ולא יצליחו גם הפעם".

יו"ר האופוזיציה, ציפי לבני, אמרה בדיון כי "הכוונה לסגור את ערוץ 10 היא כבר מזמן לא נסתרת. אני לא אומרת דבר גם על השידור הציבורי, שכבר מזמן הפך לתקשורת מטעם. התפקיד של התקשורת ושלנו זה לחבר את הנקודות, והתמונה שמתגלה היא תמונה מכוערת למדי.

"כשנתניהו אמר בשלהי כהונתו הקודמת 'הם מפחדים', זה מעיד על השקפת עולם. כולנו במאבק הזה למען עתידה של מדינת ישראל. אני מבקשת מהתקשורת שתפתח את פילטר הזום ותראו את כל מה שקורה במדינה. נמאס לי מאלה שיוצאים לרחוב ואומרים 'זה לא פוליטי'. הפוליטיקה נועדה לקבוע מה יהיה כאן", אמרה לבני.

מו"ל "הארץ", עמוס שוקן, אמר בדיון: "אין אפשרות לקיים דמוקרטיה אם בה עיתונות חופשית, ועיתונות חופשית לא תתקים ללא ריבוי אמצעי תקשורת. מי שצריך להבין את זה יותר טוב מכל אחד אחר זה ראש הממשלה.

"מה שהממשלה הייתה צריכה לעשות זה לבחון את הסיבות שהביאו את התקשורת למצבה הכלכלי הקשה היום. במקום זאת, מטעמים אינטרסנטיים, אלה הדברים שיביאו לאיזון ההתנהגות. במקום לחפש את הדרכים כדי שערוץ 10 יוכל להתקיים והתקשורת בכללותה תוכל להמשיך למלא את התפקיד החיוני שלה, הממשלה הולכת בדרך הפוכה. לצערי יש כאן מניעים אישיים.

"אני לא יכול לשכוח הערה שיו"ר הכנסת אמר - חברי הכנסת מתחלקים לאלה שנפגעו על-ידי העיתונות ואלה שייפגעו על-ידי העיתונות. במצב תקין מתבקש שהכנסת והממשלה ייבחנו איך מייצרים תנאים לקיומה של תקשורת וריבוי כלי תקשורת.

"מה שקורה כאן זה פשוט גירושים של החברה הישראלית מהדמוקרטיה. העולם נעשה כבד מדי על מי שכרגע מרכיב את הקואליציה, ולמעשה אנחנו עדים לתהליך שבו החברה הדמוקרטית הופכת לנטל על השלטון. אנחנו נראה שבמדינת ישראל תתחיל נטישה המונית של אנשים שרוצים לחיות במדינה דמוקרטית. זה דבר מאוד לא טוב לחברה הישראלית", דברי שוקן.

שאול מופז אמר בדיון: "אני שותף לדברים שאמר עמוס שוקן, ואני רוצה לומר לו שהוא עדין מדי. צריך לקרוא לילד בשמו, יש כאן מדיניות של השתקת שומרי הסף של הדמוקרטיה... אני פונה לראש הממשלה: חדל מהדבר הזה, הדר ידייך מהניסיון לסתום קולות שאינם מתאימים לך".

מופז פנה לאנשי התקשורת ואמר כי "זאת מלחמה למען השמירה על הדמוקרטיה, תמשיכו במאבק".

"ערוץ 10 ייסגר על גופתינו המתה"

במהלך הדיון סקר יו"ר אגודת העיתונאים בירושלים, דני זקן, את המצב של רשות השידור, ופנה לאנשי ערוץ 10 ואמר כי אגודת העיתונאים תצטרף לכל יוזמת החשכת מסך שתגיע מצידם.

יו"ר איגוד חברות הפרסום, מודי כידון, אמר בדיון: "ב-8 השנים האחרונות נחתכו כ-50% בהוצאה לפרסום בהשוואה לתל"ג בישראל. אחת הראיות המנציחות את הכשל הגדול היא שמשנת 2003 ועד היום גדל התל"ג של מדינת ישראל ב-57%, כאשר ההוצאה לפרסום צמחה רק ב-26% בהתאמה באותן שנים".

‫‫במסגרת דבריו מנה כידון את מאפייניו של שוק הפרסום הישראלי בשנים האחרונות ואמר כי "שוק הפרסום הינו שברירי והוא אחד הגורמים הבולטים לכך ששוק תקשורת, הניזון מענף הפרסום, כל-כך תנודתי בהתאם לחוסר היציבות בעולם הפרסום".

אסף אמיר ורני בלייר יצאו מהדיון בזעם, לאחר שיו"ר איגוד המפרסמים, מודי כידון, אמר בדיון כי מצבו של שוק התקשורת הוא בעייתי בעקבות המחאה החברתית של הקיץ האחרון.

"אי-אפשר להמשיך להאשים את המחאה החברתית במצב הנוכחי", צעק בלייר אל עבר כידון. "ברגע שתפסיקו לקחת עמלות יתר של 40% ותרדו ל-20%, כל שוק התקשורת יתאזן", הוסיף אמיר.

בטרם יצאו מהאולם הודיעו השניים כי "ערוץ 10 ייסגר על גופתינו המתה, אנחנו נעשה הכול כדי שזה לא יקרה".