דו"ח בורוביץ' לחלוקת כספי הטוטו הוקפא גם ל-2012

"הדו"ח שישנה את פני הספורט הישראלי", כפי שהוגדר ב-2009, לא ייצא אל הפועל בגלל לחצים שהופעלו על מינהל הספורט ושרת הספורט ■ איזי בורוביץ': "הספיק לי. שיגיעו אחרים ויקימו ועדה אחרת"

בינואר 2009, בטקס חגיגי, התייצב שר הספורט דאז ראלב מג'אדלה ובפנים נרגשות בישר, כי בתום שנתיים של עבודה מאומצת, הוא גאה להציג את "הדו"ח שישנה את הספורט בישראל". אותו דו"ח שזכה לכינוי "דו"ח בורוביץ'" בזכות מי שעמד בראשו, איזי בורוביץ', אכן הציג שינוי מבני משמעותי מאוד בחלוקת כספי ההקצבות לאיגודים ולקבוצות הספורט.

הוועדה קבעה קריטריונים חדשים לחלוקת כספי הטוטו, כשהפעם היא שמה דגם על פרמטרים של הישגיות, כמות פעילים בענף, פופולאריות, כמה בני נוער פעילים, אפילו פרמטרים שכוללים כמות השתלמויות מאמנים בענף ועוד. המשמעות היתה ברורה: ענפים שהתרגלו לטוב אבל לא הביאו הישגים (כדורגל) ייאלצו לספוג קיצוץ משמעותי. ענפים כמו שיט, שיפציצו פעם אחר פעם ברמה הבינלאומית - יקבלו יותר ויותר כסף; וענפים שיפעלו במחתרת עם מספר ספורטאים זעום רק כדי ליהנות מכספים שמגיעים להם מכוח החוק, ייאלצו להסתפק בסכומים מינוריים מעתה והלאה.

במונחים של שנת 2011, הוועדה היתה אמורה לקבוע איך יחולקו 130.9 מיליון שקל בין יותר מ-60 איגודים ומאות אגודות ספורט.

היתה אמורה. כי בפועל, דו"ח בורוביץ' נופח בימים אלו את נשמתו מבלי שייצא אל הפועל. מינהל הספורט ביקש לאשר דחייה נוספת בהמלצות הדו"ח שהיה אמור להיכנס לפועל באופן מלא ב-1 בינואר 2012. "למעשה", מסביר ל"גלובס" צחי פישביין יו"ר הטוטו, "דו"ח בורוביץ' כבר לא ייצא אל הפועל".

***

הרבה בעיות מבניות היו לדו"ח. הוא התקשה להתייחס לשוני האדיר בין הענפים, לשוני בתשתיות האימון, והכפיף את כולם לאותו סד הישגיות כאילו תשתית השחייה בארץ זהה לתשתית הראגבי. למשל, הדו"ח דרש כתנאי לתקצוב שמונה מועדוני גולף או שמונה מועדוני סקי מים - נתון בלתי אפשרי בסביבה הספורטיבית הקיימת. "אצל חלק מהאיגודים הבעיות היו באמת אובייקטיביות", מסביר פישביין. "קח למשל את איגוד הטיסנאות - איך הוא יוכל להגיע להישגים ולזכות בניקוד עבור הישגיות אם אין בענף הזה אולימפיאדה או שום תחרות בעלת משמעות בינלאומית".

כדי להבין עד כמה היו נואשים האיגודים לצבור "נקודות זכות" בסעיף ההישגיות שיקנה להם עוד כמה שקלים מכספי בורוביץ', צריך לקרוא את הסיפור הבא: איגוד הסיף שלח לאליפות העולם האחרונה 17 סייפים (מתוך כ-340 סייפים פעילים שעשו ארבע תחרויות, כלומר 5% מסך הסייפים הפעילים מעל גיל 13 יצאו לאליפות העולם). זה כמו שישראל תשלח לאליפות העולם בשחייה 60 שחיינים. אגב, אף אחד מהסייפים לא סיים במקומות 1-16, שמקנים תקצוב לפי בורוביץ'. אבל לפחות ניסו.

***

היו לדו"ח עוד בעיות: פוליטיות. העיקרית שבהן היתה חוסר היכולת שלו לצלוח את הלחץ שהפעילו אותם איגודים ואגודות, שלפתע הבינו כי חרב עולמם, ולא יוכלו להמשיך לפעול בגלל שלא יעמדו בקריטריונים החדשים הנוקשים. במשרד הספורט התקבלו פניות מצד מספר איגודי ספורט, ביניהם איגוד האתלטיקה הקלה, איגוד הקיאקים ואיגוד האופניים, לבחון שוב את הדו"ח.

קצת פשטני מדי לנסות ולאתר את הכשלים בדו"ח בגלל ענפים כמו טיסנאות או רכיבה על סוסים, או אפילו אתלטיקה, שהיו אלו שהתמרדו. כוחות פוליטיים כבדים יותר הופעלו כדי שהדו"ח ה"חיצוני והבלתי תלוי" לכאורה לא ייצא אל הפועל. האם, למשל, ההתאחדות לכדורגל, שהיתה אמורה לספוג קיצוץ מהותי לפי אמות המידה החדשות, היתה יכול לחיות עם הדו"ח החדש? שאלה מעניינת.

כדי להקל על הכניסה של הדו"ח, ולהוריד את מפלס הדמורליזציה, נקבע כי בשנתיים הראשונות - 2010 ו-2011 - ייכנס דו"ח בורוביץ' בפורמט של "תקופת הסתגלות" - למשל, כל אותם איגודים שנאלצו לספוג קיצוצים שהגיעו במקרים מסוימים לנפילה מיידית של 60% בהקצבות, נקבע כי ייהנו ממצנח הסתגלות שיאפשר קיצוץ של לא יותר מ-10% בשנה. בקיץ האחרון, אחרי שנתיים של הסתגלות ורגע לפני רגע האמת, הלחצים הפוליטיים/ספורטיביים עשו את שלהם: שרת הספורט לימור לבנת, שרק ב-2009 דיברה בשבחו של הדו"ח, קראה לבחון מחדש את ההמלצות לחלוקת הכספים.

ראש מינהל הספורט, אורי שפר, מסביר כי "רק עכשיו כשהתבררו המספרים, התברר שיש איגודים שלא יכולים לעמוד בהמלצות ולכן חייבים לבחון את הכל מחדש".

אבל זה היה ידוע כבר ב-2009, כשמשרד הספורט אישר את ה"דו"ח שישנה את הספורט הישראלי". מה יקרה עכשיו? "עכשיו נחכה, תבוא ועדה חדשה שתעשה מחדש את ההערכה איך לחלק את הכסף".

חלק מחברי הוועדה שהיו שותפים לכתיבת הדו"ח, כלל לא ידעו השבוע כי במינהל הספורט החליטו להשאיר אותו ללא שימוש גם ב-2012. בורוביץ' עצמו אמר ל"גלובס", כי "אני כבר הודעתי לטוטו ולמינהל הספורט שסיימתי את חלקי בוועדה. הספיק לי. כשכתבנו את הדו"ח, חשבנו ששנתיים הם זמן מספיק ארוך כדי שכל גופי הספורט יוכלו ללמוד איך להתרגל להמלצות ולשינויים, אבל התברר שכנראה לא לקחנו בחשבון עד כמה השינוי הזה מהותי. הגעתי למסקנה שהוועדה מיצתה את עצמה, שיגיעו אחרים ויקימו ועדה אחרת שתנסה לפתור את העניין הזה של איך לחלק את הכסף".

תגובת ראש מינהל הספורט, ד"ר אורי שפר: "המלצות דו"ח ועדת בורוביץ' מיושמות בפועל כבר מזה שנתיים, למעט באותם איגודי ספורט שעלולים היו להיפגע קשות בתמיכה כתוצאה מהכלת ההמלצות עליהם. לאור פניות חוזרות ונשנות מצד מספר איגודי ספורט שהביעו דאגה כי יגרם נזק בלתי הפיך לפעילותם בשנת 2012 עם החלת ההמלצות עליהם, הוחלט לכנס שוב את ועדת בורוביץ' על מנת שתבחן ותדון בטענות אותם איגודים. לאחר הבחינה החליטה הוועדה עצמה שיש לאפשר שנת הסתגלות נוספת בקרב חלק מהאיגודים שבמהלכה תתבצע חשיבה מחודשת במספר נושאים שהדו"ח לא נותן להם מענה.

"יצוין כי עם פירסומו של דו"ח בורוביץ', הוצגו למשרד הספורט, באמצעות סימולציות, ההשלכות של ההמלצות על כלל איגודי הספורט. מניתוחם עולה כי בהיבט המקצועי של מבחן התוצאה קיימים פגמים בין הצגת הנתונים בדוח שפורסם לפני כשנתיים לבין התוצאות בפועל ואלמלא משרד הספורט וחברי ועדת בורוביץ' היו נותנים את דעתם עליהם הנזק הישיר על האיגודים והאגודות עלול היה להיות בלתי הפיך. בהקשר הזה מדובר באיגודי האופניים, רכיבה על סוסים, שחמט, טניס ואיגודים קטנים, ביניהם, הקייאקים והחתירה".