הבורסה סגרה בעליות קלות; "לא להסתנוור מהעליות בינואר"

טבע המשיכה לעלות לאחר הודעת פרישת המנכ"ל שלמה ינאי ■ מניית ביונדווקס רשמה עלייה חדה במחזור גבוה, ככל הנראה על רקע חששות מהתפרצות זן חדש של שפעת חזירים

המסחר באחד העם נסגר היום (ד') במגמה מעורבת עם נטייה לעליות שערים. יום המסחר התאפיין בתנודתיות גבוהה יחסית במקביל למסחר באירופה ובחוזים העתידיים בניו-יורק. מחזורי המסחר נותרו נמוכים יחסית גם היום והסתכמו בכ-1.2 מיליארד שקל.

זירת המאקרו האירופית ממשיכה כמובן לרכז עניין רב, היום התפרסם בצרפת נתון ההוצאה הפרטית השנתית שהפתיע לרעה והציג צניחה של 2.1% - לעומת צפי לעלייה של 1%. לעומת זאת, נתון אופטימי - המדד המשולב של מנהלי הרכש של גוש האירו לחודש דצמבר נקבע על הרמה הגבוהה ביותר מזה 3 חודשים, כשנקבע על רמה של 48.3 נקודות, לאחר שהצפי היה ל-47.9 נקודות.

"היחס דולר-אירו עומד נכון להיום על 1.3 ולדעתנו המשך החדשות הרעות מאירופה ועליה בחוסר הודאות, מול נתונים טובים בארה"ב עשויים להוריד את היחס עד לרמה של 1.1", כך העריך היום אבי מועלם, מנהל השקעות ראשי באלומות ספרינט, בשיחה עם "גלובס".

"לא להסתנוור מהעליות של ינואר"

"נוצר מצב מוזר שבו תשואות של חברות באיטליה נמוכות מהתשואות של ממשלת איטליה, מה שמדגיש את חוסר האמון ביכולת מיחזור החוב של המדינה. אנו מאמינים שחודש ינואר ימשיך להתנהל בטריטוריה החיובית, אולם אין לנו סיבה להסתנוור מכיוון שחודש פברואר עשוי להפוך את הקערה על פיה", אומר מועלם.

עוד הוסיף מועלם כי בחודש זה איטליה תצטרך למחזר 180 מיליארד אירו ובמידה והיא תתקשה לגייס את הסכום או שתאלץ לגייס בתשואות גבוהות, אירופה עשויה לחזור לכאוס אדיר שיגרור לירידות חדות בבורסות העולם. "התשואות בארה"ב עדיין בשפל היסטורי ואנו מאמינים כי בת"א בשל חוסר אלטרנטיבות, הכסף ילך לשוק המניות. באפיק המנייתי למי שיש סבלנות אנחנו ממליצים לחכות עד לאחר פברואר ולראות איך איטליה תתמודד עם מיחזור החוב. באפיק הסולידי כדאי להתחיל להעביר חלק מהכספים הנמצאים באג"ח מדינה לאג"ח קונצרני עם דגש על מדד תל בונד 20, שם הדירוג הממוצע עומד על AA- והמרווח מאיגרות החוב הממשלתיות עומד על 2.42%", ציין מועלם.

בהקשר לבעיות מכיוון אירופה נזכיר כי שר האוצר יובל שטייינץ אמר אתמול בכנס CFO כי "בהנחה שהקשיים באירופה יימשכו ולא נגיע חס וחלילה לקריסה - לא נשלים עם צמיחה של 3%. אנחנו יודעים איך להעלות את הרף, ויודעים גם מה לא לעשות - ולא נפרוץ את מסגרת התקציב".

טבע המשיכה להתקדם

קבוצת דלק ריכזה עניין בעקבות הדיווח אתמול ב"גלובס" כי הממונה על ההגבלים העסקיים פרופ' דיוויד גילה חותר לפירוק את אימפריית המאגרים של דלק ונובל כדי לייצר תחרות במשק הגז. גילה עשוי עוד לשנות את דעתו לאחר שימוע שיערוך לחברות דלק ונובל, אולם בשיחות שקיים לאחרונה עם נציגי החברות הבהיר כי הוא רואה באחזקות הצולבות ב"תמר" וב"לוויתן" את המכשול העיקרי שמונע היווצרות תחרות בין המאגרים על שוק הלקוחות הישראלי. (לסיפור המלא).

מועלם מעריך כי הסבירות למכירה של אחד המאגרים נמוכה בעקבות הסכמים שניתנו בעבר והשקעות שכבר בוצעו ע"י החברות. יחד עם זאת לא מן הנמנע שהממונה על ההגבלים ימנע מתרחיש דומה להתרחש בעתיד.

בנוגע לכיל אומר מועלם כי עפ"י דיווחים בארה"ב, חל ביטול על סובסידיות לאתנול בארה"ב. עקב כך החוזים על התירס הגיבו בעליות חדות. ברגע שמבטלים את הסובסידיות המחיר עולה מכיוון שעלות הייצור עולה בהתאם.

ענקית התרופות הישראלית, טבע המשיכה לרכז עניין לאחר שעלתה בשיעור ניכר בוול סטריט אמש בעקבות הודעת הפרישה של המנכ"ל שלמה ינאי בחודש מאי. ג'רמי לוין ייכנס לנעליו של ינאי בתקופה קריטית עבור טבע; בחודשים הקרובים אמורה להתקבל הכרעה במשפט הקופקסון בארה"ב, שם מנסה טבע להגן על פטנט התרופה לטיפול בטרשת נפוצה מפני מתחרים המבקשים להשיק גרסאות גנריות.

מניית ביונדווקס רשמה עלייה חדה במחזור גבוה, ככל הנראה על רקע חששות מהתפרצות זן חדש של שפעת חזירים.

כן פייט העוסקת בפיתוח תרופות למחלות דלקתיות ומחלות כבד, המשיכה לרכז עניין לאחר שהודיעה אתמול על תוצאות סופיות מוצלחות בניסוי קליני שלב I/II בתרופת ה-CF102 לסרטן הכבד.

[לאתר המעו"ף][לאתר האג"ח][לפורטל הפיננסי]