האקדמיה תובעת את אל-על: "מסרבת להטיס קופים לניסויים"

המוסדות האקדמיים מבקשים מביהמ"ש להוציא צו שיחייב את אל-על להטיס קופים לצורך ניסויים רפואיים ■ "הניסויים נערכים עפ"י החוק, והם הכרחיים להצלת חיי אדם"

מוסדות ההשכלה הגבוהה בישראל נגד אל-על: המוסדות האקדמיים - ובהם מכון וייצמן, הטכניון, אוניברסיטת תל-אביב, האוניברסיטה העברית בירושלים ואוניברסיטת בר-אילן - הגישו לאחרונה כתב תביעה שמטרתו להוציא צו שיחייב את אל-על להטיס בעלי חיים כולל קופים לצורכי ניסויים ביו-רפואיים.

מוסדות המחקר והאוניברסיטאות בישראל יוצאים נגד הכוונה שלא להטיס יותר חיות לניסויים בחו"ל, ומציינים כי במהלך השנה האחרונה "אל-על החלה להערים קשיים על מוסדות ההשכלה הגבוהה המבקשים להטיס עבורם קופים לצורכי מחקר. אל-על סירבה להטיס חיות ארצה מספר פעמים, ובמקרה קיצוני אף סירבה להטיס אפילו משלוח של חלזונות ימיים מקליפורניה לאוניברסיטת בר-אילן", נכתב בתביעה.

"ניסויים אלה הכרחיים להצלת חיי אדם, פיתוח תרופות ומציאת דרכים לטיפול במחלות שונות... הם חיונים לפיתוח תכשירים וחיסונים לריפוי מחלו, לתיקון פגמים, לטיפולי פוריות, למניעת מגפות ולקידום שיטות ניתוחיות", כך טוענים המוסדות האקדמיים העוסקים במחקר.

לטענת המוסדות, הניסויים נערכים על-פי החוק ובהיתר מלא ובפיקוח, בדומה לחוקים הנהוגים בארצות שונות. עוד מוסיפים התובעים כי יש להם מחויבות עמוקה לרווחת בעלי החיים.

לטענתם, "השימוש בחיות לניסויים בישראל נמוך יחסית לעולם, ומספר הקופים המשמשים לניסויים הוא נמוך בהרבה יחסית לעולם".

טענת האקדמיה היא כי אין ביכולתה של אל-על לשים את עצמה מעל החוק, "המחוקק כבר הסדיר את סוגיית הניסויים בבעלי החיים, איפשר מחקר ולא אסר על יבוא של קופים למחקר", נכתב.

"זכותה של אל על לא לקחת חלק בציר הרשע"

תרעומת גדולה התעוררה בקרב הארגונים למען בעלי חיים על כתב התביעה של מוסדות האקדמיה. "אנו מברכים את אל-על על החלטתה המוסרית והאמיצה ועל בחירתה להקשיב לרחשי הציבור. אי-אפשר לחלוק על זכותה של אל-על להימנע מלקחת חלק בסחר בבעלי חיים למטרת ניסויים, כפי שעשו עשרות חברות תעופה בעולם שאינן מוכנות להטיס בעלי חיים למטרות ניסויים", מסרו.

עוד מוסיפים הארגונים כי בעלי החיים מוטסים בתנאים קשים של צפיפות ודוחק, סובלים ממצוקה פיזית ונפשית, ולא אחת אף נמצאו בעלי חיים שמתו במהלך ההובלות.

"כיום ישנן חלופות רבות לעריכת ניסויים בבעלי חיים, והנסיינים בבעלי חיים, שזו עבודתם ופרנסתם, נוהגים לזרות חול בעיני הציבור באמצעות טענות נבובות על חוסר ברירה, ומסתירים את שמתרחש במעבדות. חברות תעופה שמטיסות בעלי חיים לניסויים לוקחות חלק ב'ציר הרשע' הזה של הניסויים בבעלי חיים, שככל שחולף הזמן נחשפים האכזריות והניצול הציני הטמונים בו", מסרו.

בארגון "תנו לחיות לחיות" שוקלים לבקש מבית המשפט להצטרף כצד לתביעה. "אנו רואים בחומרה רבה את הסוגייה. פעם אחר פעם נחשפות הזוועות שמתרחשות בתעשיית הניסויים, ולא בכדי מצופה מכל גוף אחראי, כמו אל-על, להמנע מלקחת חלק בפרקטיקות כל כך אכזריות וכל כך פוגעניות", נמסר מהארגון.

עמותת "מאחורי דלתות המעבדה" מסרה בתגובה: "אין כל בסיס משפטי לדרישה לחייב את אל-על להטיס בעלי חיים לניסויים. תמוה בעינינו שהמוסדות האקדמיים בוחרים להשקיע את כספי הציבור ממנו הם ממומנים בתביעה כזו. אנחנו מודים לציבור שלקח חלק במאבק שלנו נגד הטסת בעלי החיים, ואנחנו מקווים שבית המשפט לא ייתן יד לניסיון לכפות על אל-על לפעול בניגוד לרחשי ליבו של הציבור, ושהחברה תוכל להמשיך להבטיח לנוסעיה כי בטיסתם לחופשה או לעסקים לא יאופסנו בין מזוודותיהם בעלי חיים מעונים בדרכם לגיהנום".

מחברת אל-על נמסר כי החברה טרם קיבלה לידיה את דבר התביעה.