"פרסום דיגיטלי משנה את צורת הכתיבה שלנו"

לרגל צאת ספרו החדש "אלף" בישראל, החליט הסופר פאולו קואלו לראיין את עצמו ■ על מסעותיו הרוחניים, קונפליקט האמונה, פרסום ברשת ועל ההכרה כי "כולנו חייבים מדי פעם להשאיר מאחור את החיים הנוחים שלנו"

שוב פאולו קואלו יוצא למסע רוחני, ושוב הוא מגיש לנו לקריאה את החוויה האישית הזו. ספרו החדש, שבאופן מעניין זכה לשם עברי - "אלף", הוא תיאורו האמיתי של מסע שאירע בשנת 2006. הניסיון הבולט שקדם לו, "יומנו של מכשף", מתאר עלייה לרגל ב-1986 לסנטיאגו דה קומפוסטלה שבצפון ספרד. כמובן שכתיבה על מסעות רוחניים של אחרים, דמויות דמיוניות, מופיעה גם בספרים אחרים שלו ובראשם "האלכימאי".

ב"אלף", יוצא קאולו למסע של חיפוש עצמי שעובר באפריקה, אירופה ואסיה, דרך הרכבת הטרנס-סיבירית. הספר מתחיל בשיחה עם מורהו הרוחני, שבה הוא מביע אי שביעות רצון מחייו, אך רובו עוסק בחוויותיו לאורך המסע ברכבת, שהוא מעביר עם המו"לים שלו ועם צעירה טורקית בשם הילל (Hilal). במהלך המסע הוא מגלה לדבריו שהילל הייתה אהבתו בגלגול קודם, לפני 500 שנה. כך הספר הופך גם למסע לחייו הקודמים והוא עוסק הרבה באהבה ובשכחה. עבודת איסוף החומרים לספר ארכה ארבע שנים, אך לכתיבתו נדרש קואלו לשלושה שבועות בלבד.

לרגל הספר החדש, נקט הסופר הברזילאי המוערך בבחירה מעניינת מבחינה תקשורתית. הוא הכין את הראיון בעצמו - שאל את השאלות וענה את התשובות. אולי זו השפעה עקיפה למסע הרוחני הנוסף שעבר ואולי פשוט בתור מי שמכיר את עבודתו יותר טוב מכל אחד אחר, הוא גם מאמין שביכולתו לשאול את השאלות הכי מתאימות. את התוצר הזה, אנו מביאים כאן, לראשונה בישראל.

מוקסם מעצם החיפוש הרוחני

- איך נולד אצלך רעיון העלייה לרגל וכתיבת הספר?

"כולנו חייבים מדי פעם להשאיר מאחור את החיים הנוחים שלנו. רוחניות אינה רק תפילה ומדיטציה. עליך לקום ולעשות מעשה".

- בתחילת הקריירה שלך, כותרים כמו "יומנו של מכשף" "והאלכימאי" חשפו את עובדת היותך מוקסם מעצם החיפוש הרוחני. בספרך "אלף" הגעת למסקנה שהספרים הקדושים, ההתגלויות, מורי הדרך, ספרי ההדרכה והטקסים עשויים להיות אבסורדיים ואינם בעלי השפעה ארוכת טווח. האם לא חששת לחשוף את סימני השאלה שפקדו אותך?

"מאז שכתבתי את 'יומנו של מכשף', העלייה לרגל לסנטיאגו דה קומפוסטלה, הייתה לי ההתגלות החשובה ביותר בחיי: הפלאי שוכן בדרכם של האנשים הרגילים. בשנת 1986 הגעתי אחרי 20 שנות אמונה ב'סודות, התגלויות, וכד''. ואז מורי הבהיר לי חד משמעית: 'הבט סביבך, כל מה שנסתר היה גלוי כעת'. את 'יומנו של מכשף' הקדשתי למדריך שלי במילים הבאות: 'כשהתחלנו את העלייה לרגל סברתי שמימשתי את החלומות הגדולים ביותר של ימי נעוריי. אתה היית לי המכשף דון חואן, ואילו אני חוויתי את עלילותיו של קסטניידה, שיצא למצוא את הפלאי.

- 'אך אתה התנגדת באומץ לכל ניסיונותיי לעשות אותך לאליל. זה הקשה עלינו מאוד ביחסינו, עד שהבנתי שהפלאי שוכן בדרכם של האנשים הרגילים.

'ההבנה הזו היא הדבר היקר ביותר שיש לי בחיי כיום. היא מאפשרת לי לעשות כל דבר וגם תלווה אותי לנצח. בשל ההבנה הזו, שכעת אני מתכוון לחלוק עם אחרים, הספר הזה מוקדש לך'".

- בספרך "אלף", אתה מזכיר שבשנת 2006 עברת משבר אמונתי. מה גרם למשבר הזה?

"אמונה אינה דבר קבוע, כי אם משהו דינמי מאוד. מיסטיקן גרמני ידוע כבר אמר שהרבה פעמים לפני שחצה רחוב הוא היה חדור אמונה, וכשהגיע למדרכה השנייה היא נעלמה כלא הייתה. לכן, לא הייתי מכנה זאת משבר, אלא התנהגות נורמלית עם עליות ומורדות. אמונה שמתגבשת, מאבדת את משמעותה והופכת לקנאות קיצונית.

"האמונה מתפתחת כשהיא ניזונה מהספק ומסימני השאלה שמתעוררים בין האדם לבין עצמו. אלוהים הוא הדבר, אלוהים הוא הפועל - והקשר שלנו איתו, אותו אנו מכנים בשם 'אמונה', גם הוא חלק מאותו פועל. או אם תרצה, החיפוש הרוחני שלי עובר דרך סימני שאלה יומיומיים, דבר שמחזק את האמונה שלי גם אם ברגעים מסוימים, כמו בשנת 2006, תהליך זה נמשך זמן רב".

המספר שמכיל את כל המספרים

- אתה כותב שהשגרה מזערה את הכרתך במטרה שלך. אצל רוב האנשים השגרה היא דבר בלתי נמנע. כיצד הם יכולים למנוע מהשגרה לחסל את הייעוד או המטרה של חייהם?

"השגרה אינה בלתי נמנעת. כשהחיים מסעירים אותך, אתה מבקש להשתפר. ואתה אכן נעשה טוב יותר".

- אחד המסרים ב"אלף" הוא שלמעשים שלנו יש השפעה על עתידנו. האם היה לך רגע מכריע שבו ידעת שהדרך שבה תבחר, תקבע את השתלשלות האירועים בעתיד שלך?

"כל רגע ורגע בחיים הוא הרגע המכריע. בכל יום יש רגע שבו אתה יכול לשנות הכול - הבעיה היא שאנחנו מפחדים להכיר באותו רגע".

- אצל רוב האנשים רעיון ההזדמנות השנייה שניתנת להם יתקבל בברכה. מה גרם לך לנצל את ההזדמנות הזו?

"לעתים החלטות זניחות הן בעלות תוצאות משמעותיות. כסופר, עליי לנצל את ההזדמנות השנייה, השלישית, האחת-עשרה, עד שלבסוף אגיע למחוז חפצי".

- מה היית אומר למי שרוצה לנצל את ההזדמנות השנייה שניתנה לו אך חסר את הביטחון הדרוש לכך?

"זכור שאת זמנך אתה יכול למכור, אבל אינך יכול לשוב ולקנותו".

- מה משמעות השם "אלף"?

"בשפה הטכנית המתמטית המשמעות היא 'מספר שמכיל את כל המספרים', אבל בסיפור הזה השם מייצג מסע מיסטי שבו שתי דמויות חוות שחרור רוחני שמשפיע עמוקות על חייהם העכשוויים".

- אתה תומך נלהב בפרסום און-ליין ודיגיטלי. לדעתך תהיה לכך השלכה חיובית בהעברת המסר שלך לקוראים חדשים שלך?

"זאת ועוד. למשל: קורא ברזילאי שנמצא בארה"ב יכול לקרוא את 'אלף' או כל ספר אחר שלי בפורטוגזית. מצד שני, על סופרים לדעת שפרסום און-ליין ודיגיטלי משנה את צורת הכתיבה שלנו".

- ב"אלף" אתה חוזר לכתוב בגוף ראשון. מהם ההבדלים בין כתיבת סיפור בדיוני לסיפור שאינו בדיוני?

"מאוד קשה לכתוב סיפור שאינו בדיוני, שכן בפני הסופר עומדת ברירה אחת בלבד, והיא לחשוף את נשמתו בפומבי. זה לא תמיד נעים, אבל זה הכרחי. כמו שאמר ישו: 'האמת תגאל אתכם'.

- הילל הייתה אהבתך בחיים קודמים, אבל אותך היא מתארת כאהבתה בחייה העכשוויים. איך הסתדרת עם זה?

"אני נשוי כבר 30 שנה לאותה אישה. מערכת היחסים שלנו מקנה לי המון שלווה שמאפשרת לי להתמודד עם מצבים מסוג זה. קיים גם 'גורם הגיל': לאהבה נדרשים בעיקר מאוהבו*ת ובשלות, וזה בדיוק מה שיש לי היום עם כריסטינה. כשפגשתי את הילל היא הייתה בת 21, למרות שנראתה מבוגרת יותר. לא מזמן החלפנו מיילים. הייתה לה תחושה שאני עומד לכתוב על החוויה המשותפת שלנו, והקשר בינינו חודש. לא שאלתי אותה על חיי האהבה שלה, אבל אני בטוח שזה רק עניין של זמן עד שהיא תפגוש את האדם שאלוהים ייעד לה".

הפצה פיראטית ברשת, החרמות באיראן

לצד מסעות רוחניים, דרמות ושערוריות הן חלק בלתי נפרד מחייו של הסופר פאולו קואלו. כבר בבית הספר התגלה כישרונו הספרותי, אבל הוריו, שראו בכך התנהגות חריגה, העבירו אותו לטיפול בבית חולים פסיכיאטרי, שם הטיפול כלל גם מכות חשמל.

בשנות ה-60 הוא נשאב לסצנת ההיפים. הוא צרך סמים, האריך את שערו וסירב לשאת תעודת זהות. הצלחתו הגדולה הראשונה הייתה דווקא בתחום המוזיקה, כשהוציא יחד עם ראול סיישאס אלבום, שמכר חצי מיליון עותקים. בשנות ה-70 השניים הפיצו רעיון של הקמת ארגון אנרכיסטי ובמקביל עסק קואלו גם במאגיה שחורה. לאחר שהוא וסיישאס הפיצו קומיקס חתרני, הם מצאו את עצמם בכלא צבאי, שם לדברי קואלו, הוא גם עונה.

הצלחתו הגדולה בתחום הספרות הייתה בשנות ה-80, אז יצאו "יומנו של מכשף" ו"האלכימאי", שבהוצאתו הראשונה מכר רק 900 עותקים והמו"ל החליט שלא לפרסם מהדורה נוספת. קואלו מצא מו"ל אחר, ומאז נוספו ל-900 העותקים הראשונים מכירות של יותר מ-65 מיליון עותקים.

גם בשנים האחרונות השערוריות הן חלק מחייו של קואלו. אחת מהן קשורה לפעילות ברשת, שם הוא פעיל מאוד (ב-2010 דירג אותו "פורבס" במקום השני ברשימת הידוענים המשפיעים בטוויטר, אחרי ג'סטין ביבר). לפני מספר שנים הוא החליט להפיץ את ספריו ברשת באופן פיראטי במדינות שבהן קשה להשיג את ספריו. אחת מאלה היא איראן, שם ספריו סבלו מהתנכלויות יותר מפעם אחת, האחרונה שבהן בשנה שעברה, אולי בגלל חשש להשפעה של כתביו על הצעירים במדינה, אולי בגלל הסתבכויות של המו"ל שלו שם (למשל, כשניסה להציל את חייה של נדה אגא סולטן, הצעירה שמותה היה סמל המאבק בשלטון האייטולות ב-2009) ואולי בשל היותו חבר בבורד של מרכז פרס לשלום. בכל אופן, לחץ מסיבי מצד ממשלת ברזיל, שמצויה ביחסי ידידות קרובים עם הרפובליקה האסלאמית, ביטל אז במהרה את ההחלטה, תוך שאיראן הרשמית טוענת שהידיעות על הצנזורה פשוט לא היו נכונות ונבעו מ"שיתוף פעולה של גורם מקומי עם מרגלים מארה"ב וישראל, כחלק מתוכנית כוללת להכתים את תדמיתה".