ארגון העיתונאים החדש: "אנחנו פנינו להסתדרות, ולא להפך"

התאגדות העיתונאים משיבה למכתבו של רביב דרוקר שקרא לעובדים לא להצטרף לארגון וכן ל"לחצים שהפעילה הנהלת ערוץ 10 על העיתונאים" שלא להצטרף

מאבק ראשון של ארגון העיתונאים החדש שהוקם בימים האחרונים: "כל ניסיון להגדיר את המהלך שלנו כ'מניפולציה' או 'ניצול' הוא תלוש מהמציאות ומהעובדות. הוא המניפולטור, הוא המנצל" - כך כתב אתמול (ב') ארגון העיתונאים חדש שהוקם בימים האחרונים לעובדי ערוץ 10.

המכתב נכתב בתגובה ל"לחצים שהפעילה הנהלת ערוץ 10 על העיתונאים" וכן בתגובה למכתבו של רביב דרוקר מאתמול, שקרא לעובדי הערוץ לא להצטרף להתאגדות החדשה.

ארגון עיתונאים חדש הוקם בימים האחרונים במסגרת ההסתדרות. למעלה מ-200 עיתונאים מכלי תקשורת רבים התאגדו מאז תחילת השבוע בארגון חדש וחתמו על חברות בהסתדרות.

מטרתו המוצהרת של הארגון היא להתמודד עם המשבר בענף התקשורת, שכרם, תנאי עבודתם, עתידם וביטחונם התעסוקתי של העיתונאים.

על-פי ההסכם עם ההסתדרות, ארגון העיתונאים יפעל במסגרתה, אך יהווה ארגון אוטונמי ובלתי תלוי בה בגלל אופיו המיוחד של מקצוע העיתונות.

אתמול שלח רביב דרוקר מכתב לעובדי ערוץ 10, ובו הוא ביקש מהעובדים לא להצטרף להתארגנות החדשה. "נדמה לי שההתארגנות הנוכחית היא מניפולציה של מישהו שמנצל את חולשתנו ומצוקתינו ורוצה להרוויח דברים אחרים בכלל", כתב דרוקר, בכוונו ליו"ר ההסתדרות, עופר עיני.

עוד הוסיף דרוקר כי לדעתו האינטרס של עיני הוא רצונו לומר בקמפיין הבחירות, כשיתקיפו אותו עם ממצאי התחקיר עליו ששודר לפני כשבועיים בערוץ 10, כי "אפילו ערוץ 10 לא מאמין בתחקיר שלו. עובדה שמיד אחרי השידור הם התאגדו אצלי", כתב.

"בכל המאבקים על ערוץ 10, כולל הנוכחי, לא ראינו את עיני, לא שמענו אותו. מי הפריע לו ולהסתדרות להתייצב לטובתנו? הוא הרי לא צריך שנהיה תחת כנפיו כדי לפעול, בדיוק כשם שהבטיח לפעול למען מטרות המחאה החברתית. למה לא אמר כלום? למה לא הרים טלפון? כלום. פתאום, 4 חודשים לפני הבחירות בהסתדרות, כשהוא מאוים יותר מאי-פעם, חשוב לו להציל את ערוץ 10", הוסיף דרוקר.

דרוקר העריך עוד כי התאגדות עובדים בתקופה כזאת יכולה להזיק לערוץ על-ידי הברחת משקיעים פוטנציאליים. לבסוף ביקש דרוקר מהעובדים לדחות את הצטרפותם לארגון לפחות בחודש.

"אני מנסה לשכנע את אלה שחתמו להשעות את חתימתם לחודש ולחשוב שוב. אחרי ה-27 בינואר, במסיבה הגדולה לרגל הצלת הערוץ (אינשאללה), נחשוב על זה שוב. אני אנסה לשכנע אתכם להתאגד תחת ארגון אחר", כתב דרוקר.

במכתב תגובה חריף שנשלח כמה שעות לאחר מכן לעובדי הערוץ מטעם ההתאגדות החדשה, הסביר ועד הפעולה הזמני שלה את המניעים להתארגנות ואת הסיבה להצטרפות דווקא להסתדרות ולהתנגדות מצד בכירים בערוץ לעצם ההתארגנות.

"התכנסנו, עיתונאי טלוויזיה, רדיו, אינטרנט ופרינט, כי הבנו שאם לא נפעל למען עצמנו - לא יהיה מי שיפעל למעננו. התכנסנו כדי להתחיל לתקן את ענף העיתונות... אנו חוזרים ומדגישים - הארגון הוא עצמאי, דמוקרטי ובלתי תלוי. בניגוד למה שאולי נאמר לכם, לא מדובר במהלך של ההסתדרות. מדובר במהלך של עיתונאים. אנחנו פנינו אל ההסתדרות, ולא להפך. מי שטוען אחרת - משקר", כתבו חברי ועד הפעולה של ההתאגדות, העיתונאים עינת פישביין, דרור פויר ויאיר טרצ'יצקי.

השלושה הסבירו את המניעים להצטרפות להסתדרות בכך למרות שההסתדרות אינה ארגון מושלם, הוחלט להצטרף אליה. "המסר שלנו להסתדרות היה חד-משמעי: אתם ארגון העובדים החזק ביותר בישראל, ואנחנו צריכים את הגב שלכם, אבל אנחנו עיתונאים - ולא נסכים לסכן את החופש המקצועי שלנו", הסבירו השלושה.

לדבריהם, "גם התשובות שקיבלנו היו חד-משמעיות. הובטח לנו שיהיה לנו איגוד משלנו, עצמאי ודמוקרטי: חופש מקצועי מוחלט, עצמאות בניהול המשא-ומתן ושליטה על התקציב. מצד שני, נוכל להיעזר בכתפיו הרחבות של ארגון המונה 800 אלף עובדים ישראלים".

"בימים אלה יושבים צוותים ובונים יחד את החומה הסינית הזו בין הארגון לבין ההסתדרות", נכתב.

לדברי ההתאגדות, ההתנגדות שהתעוררה למהלך מצד ההנהלה וגורמים אחרים הייתה צפויה, שכן "אין הנהלה שתשב בחיבוק ידיים בשעה שהעובדים מתארגנים כדי להגן על עצמם. אין הנהלה שלא מוצאת את משתפי הפעולה האינטרסנטים שלה, אלה שמשתכרים שכר גבוה ואינם זקוקים להגנה, שיסתדרו כך או כך, ומסבירה לעובדים 'למה לא'. לפעמים זה סתם 'למה לא', אבל רוב הזמן זה 'לא עכשיו'. פתאום כולם בעד העובדים, כולם חושבים שצריך להתארגן, אבל תבינו, לא עכשיו".

בהתייחסם למצבו הכלכלי של ערוץ 10 כתבו העיתונאים כי למרות הסיטואציה הרגישה של ערוץ 10, אין כל נזק לערוץ בעיתונאי שמבקש להגן על עצמו ועל חבריו, ובוודאי אין נזק לערוץ. "האינטרס העליון שלנו", כתבו, "הוא למנוע את סגירת הערוץ. אין לנו שום כוונה להיכנס לוויכוחים ועימותים שרק יתנו נשק למתנגדי ההתארגנות".

מערוץ 10 לא נמסרה תגובה לדברים.