עסקת הגז בין מצרים לישראל על סף חתימה; מה המחיר?

שר הנפט המצרי אמר לפני כמה ימים שמדינתו לא תסכים למחיר של פחות מ-5 דולרים ל-MMBTU ■ הוא אמר שמצרים סגרה את העסקה החדשה עם רוב המדינות למעט אחת ■ ההערכות מדברות על כך שזו ישראל

שר הנפט המצרי הודיע לפני כמה ימים שהמדינה שלו הגיעה להסכמות עם רוב המדינות באזור, לגבי תעריף ייצוא הנפט שלה. בהודעה שיצאה משלכתו נמסר שבכל ההסכמים החדשים, כולל ההסכם המתגבש עם ישראל, מחיר הגז ינוע בין 5-10 דולרים ל-MMBTU (יחידת חום), ושבשום פנים ואופן הוא לא יסכים למחיר שמתחת ל-5 דולרים.

בראיון שהעניק לעיתון המצרי "אל-אהראם", בתום פגישה עם ראש הממשלה של מצרים אמר עבדאללה גוראב, שר הנפט המצרי, שהמדינה שלו "הצליחה להגיע להסכמות עם רוב המדינות, מלבד אחת, על העלאת תעריפי הגז ל-5 דולרים לפחות".

גוראב סירב לנקוב בשמה של המדינה שעדיין אין איתה הסכם חתום, אבל ההערכות מדברות על כך שהמדינה המדוברת הינה ישראל. גוראב גם שלח איום מרומז שמצביע על נחישותו לעמוד במטרה, "אם לא אצליח לשנות את ההסכם עם אותה מדינה, אני אתפטר מתפקידי".

אם אכן העסקה הזאת תתממש אז מדובר על עליה של 30% במחיר שישראל תצטרך לשלם למצרים מהמחיר הקודם, והמחיר הזה לא כולל עמלת התיווך שישראל משלמת לחברת EMG. נזכיר שבעקבות ההפיכה במצרים, והביקורת הציבורית שהתעוררה על מחיר יצוא הגז לישראל בעקבותיה, נאלצה הממשלה החדשה לפתוח את ההסכמים הקיימים עם המדינות, וליהנכס איתם למשא ומתן מחודש על תעריף חדש.