יאיר לפיד עוזב את ערוץ 2 - עובר לפוליטיקה

ההודעה באה ערב הדיון בכנסת ב"חוק לפיד" לצינון עיתונאים, חוק "אנטי-דמוקרטי" לפי לפיד ■ לפי פרסומים, לפיד גיבש רשימה עם קרנית גולדווסר, יעל גרמן, ניצב מיקי לוי ומוטי ששון, ראש עיריית חולון ■ הסקרים בדצמבר צפו ללפיד 15 מנדטים

יאיר לפיד הודיע רשמית על עזיבתו את חדשות 2. הסיבה - יציאתו לדרך פוליטית. לפיד עשה זאת ערב עלייתו של חוק הצינון לעיתונאים לדיון בכנסת. לפיד הודיע על עזיבתו למנכ"ל חדשות 2 אבי וייס, ונפרד היום (א') מעובדיו בתוכנית "אולפן שישי".

עדיין לא ברור האם לפיד יפרוש גם מעבודתו ב"ידיעות אחרונות", שם הוא מפרסם טור קבוע. לפיד הוסיף כי הוא מקווה שפרישתו מ"אולפן שישי" תבלום את תהליך החקיקה של החוק המביש והאנטי-דמוקרטי לצינון עיתונאים שזכה לכינוי "חוק לפיד".

העיתונאי הבכיר משמש מגיש את התוכנית "אולפן שישי" כבר 4 שנים, כשעשה מעבר חד מהגשת תוכנית ראיונות בידורית להגשת מהדורת חדשות מרכזית. לא אחת נפוצו שמועות עיקשות על מעבר קרוב שלו לפוליטיקה, ואילו הוא דחה שוב ושוב את השמועות.

על-פי אחד הפרסומים, לפיד כבר גיבש רשימה מלאה של חברי מפלגתו, ובהם קרנית גולדווסר, יעל גרמן, ניצב מיקי לוי ומוטי ששון, ראש עיריית חולון. גם את זה הכחיש לפיד בזמנו.

מנכ"ל חדשות 2, אבי וייס, הביע צער רב על עזיבתו של לפיד, אך אמר כי "הוא מבין את צעדו". לדברי וייס, "'אולפן שישי' בהגשתו של לפיד זכה לפופולריות רבה בקרב הציבור והגיע להישגים מקצועיים מרשימים ביותר. שנת 2011 הייתה השנה בה היו ל'אולפן שישי' את אחוזי הצפייה הגבוהים ביותר מאז היווסדה של התוכנית בשנות ה-90".

לפיד, 48, הוא בנו של השר טומי לפיד ז"ל. הוא פרסם למעלה מ-10 ספרים וחיבר ותרגם שירים, פזמונים ומחזות ואף שיחק בשני סרטים.

לפיד הודה לוייס ולעורך "אולפן שישי", גולן יוכפז, על האמון המקצועי והאישי שנתנו בו ב-4 השנים האחרונות וכן לצוות התוכנית.

נציין כי לפיד נחשב להבטחה הפוליטית הגדולה כיום בישראל. מסקר שבוצע בסוף דצמבר האחרון עלה כי אם היו מתקיימות בחירות לכנסת בימים אלה - לפיד היה גורף 15 מנדטים.

לפי סקר אחר שביצעה גיאוקרטוגרפיה לפני מספר ימים, עולה כי לפיד צפוי לגרוף 20 מנדטים בבחירות הקרובות. מסקר מיוחד שערך פרופ' אבי דגני, נשיא קבוצת גיאוקרטוגרפיה, עולה כי כניסה של שני שחקנים חדשים-ישנים לזירה הפוליטית - יאיר לפיד ואריה דרעי - עשויה לטרוף את הקלפים ולהוות בעת הזו את ה'מפלט התורן' של אחוזים גבוהים בציבור הישראלי (25%+), אשר באופן מסורתי מאוכזבים מכלל המערכת הפוליטית, מכל המפלגות והמנהיגים, וטוענים כי "אין בשביל מי להצביע".

ועדת החוקה בראשות ח"כ דודו רותם צפויה להכשיר בקרוב את חוק הצינון לעיתונאים, הידוע גם בכינוי "חוק לפיד", לאחר שהיה שרוי בהקפאה עמוקה למעלה משנה וחצי.

החוק עשוי להתיקל בהתנגדות מצד גורמים שונים: ח"כ רונית תירוש אמרה לפני כחודש בכנס אילת לעיתונות כי "אם יתברר כי בסופו של דבר יאיר לפיד יעבור לפוליטיקה - זו תהיה פגיעה במעמד האובייקטיבי של עולם העיתונות".

נציין כי בכנס החירום של העיתונאים, שנערך בחודש נובמבר האחרון במטרה להיאבק נגד "המתקפה על התקשורת", השתתף יאיר לפיד ואמר כי "בכנסת יושבת חבורה כוחנית שמוחצת מיעוטים ומוצצת את קופת המדינה".

מפלגה עצמאית?

לפי שעה לא ברור אם יעמוד לפיד בראש מפלגה עצמאית או שיחבור למפלגה קיימת. בחודשים האחרונים נפגש לפיד עם מספר גורמים שמסומנים כמי שעתידים להצטרף למפלגה בראשותו, אם יחליט על המתווה הזה. בהקשר זה הוזכרו שמותיהם של ראש עיריית הרצליה, יעל גרמן, הרב שי פירון, קרנית גולדווסר ובראש עיריית חולון, מוטי ששון, כמי שצפויים לחבור ללפיד להקמת מפלגה.

גם מנכ"ל טבע הפורש, שלמה ינאי, הוזכר כמי שייתכן ויצטרף ללפיד לאותה הרשימה.

בסקר מכון המחקר של רפי סמית שנעשה עבור "גלובס" בחודש יוני האחרון ובדק את שאלת התמודדותו של לפיד, זכתה מפלגה בראשותו ב-16 מנדטים.

על-פי אותו הסקר, החשש בלשכת ראש הממשלה מפני התמודדות אפשרית של יאיר לפיד בבחירות הבאות ככל הנראה מוצדק: הצטרפותו של בנו של מייסד "שינוי" לחיים הפוליטיים משנה את כל המבנה הגושי וגוזלת מהליכוד 7 מנדטים. גם קדימה צפויה לספוג מכה קשה ממהלך שכזה, והיא צפויה לאבד 7 מנדטים גם כן.

לפיד פוגע פגיעה מכרעת בכל המגזרים. זה יכול להיות בגלל שבאמת ההשפעה שלו היא חוצה מפלגות, אבל גם לנבוע מהעובדה שמדובר במותג שעדיין לא הרכיב רשימה. אם הרשימה תהיה כולה שמאל, אז אולי מצביעי ימין יחזרו הביתה, וההיפך. אם לפיד ירצה להמשיך לפגוע בכולם - הוא יצטרך להקים רשימה מתאימה.

שלם קיטל, לשעבר מנכ"ל חדשות 2, מסר בתגובה: "היה ברור שיאיר לפיד מתכונן להיכנס לחיים הפוליטיים. פרישתו מ'אולפן שישיק הכרחית ומתבקשת. יש לקוות שעכשיו יירדו המחוקקים מהרעיון המיותר לחוקק חוק צינון לעיתונאים. זכותם של עיתונאים להתמודד לכנסת, ובלבד שזה נעשה בשקיפות, מבלי שעמדותיהם משפיעות על הסיקור. המינוי של לפיד ל'אולפן שישי' היה טוב, אבל מהרגע שהוא החליט להיכנס לפוליטיקה, הוא היה צריך לפרוש".