משרד האוצר שוקל צעדים נוספים להקלה על שוק הנדל"ן

(עדכון) - סגן ראש אגף תקציבים באוצר: "20% אשראי לענף הנדל"ן זה לא מספר קדוש. נבדקת גם האפשרות לקיצור תקופת ערבות חוק המכר" ■ בהמשך: "טקס האוסקר" של ענף הבנייה בהשתתפות נתניהו, אטיאס ועוד

התאחדות הקבלנים והבונים בישראל התכנסה היום למליאה השנתית על רקע מצב בעייתי בענף הנדל"ן ובמשק בכלל. נתוני מכירת הדירות החדשות נמוכים באופן משמעותי, הבנקים מקשים על קבלת אשראי ליזמים ורוכשי הדירות ממתינים לירידות מחירים. על רקע המציאות הזו התכנסו הקבלנים לסכם את 2011 ולצפות מה יקרה בענף בשנה שרק התחילה.

אורי דורי, נשיא כבוד של התאחדות הקבלנים פתח את האסיפה הכללית: "בסוף התקופה הנוכחית ראינו ירידה במחירי הדירות. זה לא אומר שבאתר מסויים הורידו מחירים אלא זה אומר שבתקופה הזו מכרו דירות יותר זולות. מי שמצא קרקעות זולות במחירים סבירים מכר יפה מאוד. הקהל היום הולך אחרי המחירים הזולים".

לדבריו, "מספר התחלות הבנייה עומד על כ-40 אלף, אבל יש עוד כמה נתונים שצריך לקחת בחשבון - מתחתנים ועולים. שני המספרים הללו מכתיבים את המספר של הדירות שצריך ואין מספיק דירות. צריך לזכור שענף הנדל"ן משקף את מה שקורה במשק, יש משבר באירופה היום שאין לדעת מתי ייפתר. בארה"ב יש סימני יציאה מהמשבר, במזרח אסיה ואמריקה הדרומית יש יציבות אבל יש שם הרבה בעיות חבריות שעלולולת לדרדר למשבר חוזר.

"בארץ המצב טוב, אבל השוק העולמי משפיע עלינו וצריך לקחת בחשבון ש-2012 לא תאיר פנים. צריך לזכור שישראל היא בית יפה אבל הוא נמצא בשכונה הכי גרועה בעיר. יש לנו סביבה קשה ומלחמות מסוגים שונים מול אויבים שלא גנזו החלום להעלים אותנו מהמפה. אנחנו כייצרינים ויזמים צריכים להסתכל על המצב הנוכחי בזהירות הראויה. תהיה צמיחה נמוכה ב-2012, ואני מקווה שלא ניכנס למשבר עמוק. אני מאמין שב-2013 נצא מההאטה ונראה ימים טובים יותר. אני ממליץ לנהוג בזהירות", אמר דורי.

צעדים נוספים להקלה על השוק

בפאנל אתגרים וציפיות - ענף הנדל"ן בישראל 2012 אותו הנחה משה ליכטמן מגלובס, חשף ראובן קוגן, סגן ראש אגף תקציבים באוצר, כי באוצר שוקלים צעדים נוספים להקלה על השוק. קוגן לא הסכים לחשוף את הדיונים הפנימיים במשרדו אך אמר: " יש מספר סוגיות שדנים בהן עכשיו. אני יכול להעריך שהמספר 20% אשראי לענף הנדל"ן אינו קדוש, אם 4% מהאשראי ינתן לתשתיות אז אפשר לתת את השאר למגורים".

בדבריו רמז קוגן כי ייתכן וההקצעה של אחוז האשראי למגורים תיגדל. עוד אמר קוגן: "אולי בערבויות חוק מכר ניתן לעשות משהו. זה נושא ייחודי לישראל ומנסים עכשיו לנתח את ההשלכות ולבדוק מול הרגולציה הבין לאומית". בדבריו על ערבויות חוק המכר התכוון קוגן לכך שנשקלת האפשרות לקצר את משך הזמן בו נדרש הקבלן להעמיד את הערבויות, כיום הערבות המלאה נדרשת עד למסירת הדירה בפועל לרוכש.

בפאנל, נשאלו המשתתפים מדוע פרק הדיור של ועדת טרכטנברג לא הובא עדיין לדיון בממשלה ומה היתכנות היוזמה לפרויקטים להשכרה בישראל.

יעקב רוייטר, סגן מנהל החטיבה הקמעונאית, זרוע משכנתאות, בנק מזרחי טפחות: "המחאה מובנת ואפשר להבין מאיפה הגיעה. אבל שמגיעים לדו"ח טרכטנברג ויש פרופסור שיושב במאהלים ורושם מה שאנשים אומרים זו לא הדרך לפעולת הממשלה. ייקח הרבה זמן לראות תוצאות של דיור להשכרה. יש פעילות נקודתיות של עיריות כמו תל אביב למשל, אבל הממשלה פועלת לאט. אני חושב שכמה שהממשלה מעורבת פחות זה טוב יותר למשק. המספרים של שוק השכירות אלו המספרים הקיימים - ב-2012 לא יקרה כלום. זה לוקח זמן, גם להניע תהליך עם המוסדיים זה תהליך ארוך, ובצדק".

אלכס שכטר שותף בחברת גיזה זינגר אבן: "כל החלטה שצריך להעביר בפוליטיקה היא סבוכה, אני לא אופטימי בתחום הדיור להשכרה. התשואות שניתן להגיע אליהן לא גבוהות ותלוי איפה יבנו. אני לא מכיר אפשרות ל-7% תשואה בתחום הזה - גם תשואה כזו כשאפשר להשקיע במשרדים 8% צריך לקחת בחשבון את התפעול, נכון להיום אין אלטרנטיבה, גם אם מחיר הקרקע יהיה אפס רק בתל אביב זה יהיה אפשרי".

מיכאל רצון, יו"ר נט"ע: "ענף הבנייה מניע את המשק. עכשיו רואים את ההאטה כגורם שמאט את הצמיחה במשק - נדמה לי שמדובר בהאטה לטווח קצר כי שענף הנדל"ן חם הוא לוקח איתו את כל המשק, בתחבורה יש תנופה עצומה - ברכבות, נמלים, כבישים. מדובר בסכומים שהמדינה לא ידעה ויש מהפיכה תחבורתית של ממש. לפני שבועיים הממשלה החליטה לסיים עד 2025 את כל 7 הקווים של הרכבת הקלה, בנוגע לדיור להשכרה, אני שומע הצעות מכל הכיוונים. המחירים עכשיו יורדים כי כולם על הגדר עכשיו, אבל אני מציע שקבלנים יבואו עם תוכנית - תתאימו תוכנית ליכולות שלכם ולצרכים שלכם. אם לא תהיו המנוע שיניע את התהליכים ותחכו לממשלה - זה לא יקרה".

"גם פרק הדיור של טרכטנברג יידון"

קוגן: "טרכטנברג ביקש לאמץ את כל ההחלטות כמקשה אחת. בסופו של דבר הממשלה החליטה ללכת חלק חלק. אנחנו אחרי פרק המיסוי והתחרותיות, היום מדובר על חינוך ואחריו יגיע תורו של פרק הדיור. אם מדברים על השפעה על השוק, דיור להשכרה לטווח ארוך זה תלוי בנכונות הממשלה . נכון לעכשיו מכירים בממשלה את הצורך בפיתוח שוק השכרה לטווח ארוך ושהמוסדיים יממנו אותו כמו בחו"ל. אם מדברים על למכור דירות בהנחות משמעותיות ברור שהמדינה לא יכולה לשאת בהיקפים גדולים בהטבות ואז מגיעים גם לויכוח למי מגיעה ההטבה הזו".

אורי דורי: "אם תהיה החלטה מאוד ברורה של האוצר ומשרד ראש המשלה הענף יידע מה לעשות. כל כמה שנים מנחיתים על היזמים גזרות חדשות, עכשיו יושבים על הגדר ומחכים. אם הממשלה תעודד עידוד אמיתי לבנייה להשכרה אז יהיה דיור להשכרה. אם ידברו על דיור בר השגה, אפשר לעשות את זה - אבל צריך לקבל החלטה. המוסדיים בעולם מאוד אוהבים לממן מקבצים או פרויקט של דיור להשכרה. זה יכול לקרות גם פה".

בהמשך הפאנל התייחסו הדוברים להטבות במחיר הקרקע אותן ייתכן שמינהל מקרקעי ישראל יאשר בישיבת מועצת המינהל הקרובה, בין השאר מדובר על הפחתה נוספת במחירי הקרקע.

לדברי דורי, "כל הוזלה מבורכת אבל היום יש גם בעיית אשראי. זה יקל על היזמים ללא ספק אבל הסיפור הוא שהקבלנים מוכרים במחיר שיוכלו לקבל מהלקוחות. אם יהיו מספיק קרקעות ומספיק דירות ההנחה תהיה אמיתית".

קוגן: "עסקה תתבצע אם הקבלן יעשה תחשיב ויראה שהעסקה כדאית. אם יש הוזלות בתשומות, כמו קרקע למשל, ויש תחרות בשוק זה בסוף מתגלגל לצרכן. זה דברים נכונים לעת הזו".

רצון: "מחיר נקבע על ידי היצע וביקוש. מחיר הקרקע בידי המדינה אבל יותר חשוב זה מרכיב המיסוי, שליש ממחיר הדירה היום. חוסר הזמינות של ההון ושהבנקים חונקים זו בעיה - המדינה יכולה להשפיע באמצעות קרקע ומיסוי והיא צריכה לשלוט בהיצע הדיור בשוק, כי אם לא יהיה היצע לא יירדו המחירים".

לאחר הפאנל המקצועי בהשתתפות בכירי הענף ייערך "טקס האוסקר" של ענף הבנייה בהשתתפות ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר השיכון אריאל אטיאס, מנכ"ל בנק מזרחי טפחות אלי יונס ונשיא התאחדות הקבלנים ניסים בובליל.