מי מפחד מהאקרים?

אני מתקשה להתרגש מההאקר הסעודי - מספיקה רמת הפשיעה שבתוכה אנחנו חיים

מדינת ישראל הותקפה. עשרות אלפי נתונים של כרטיסי אשראי נגנבו על-ידי האקר מסתורי, שמציג את עצמו כסעודי אנטי-ציוני. בקרוב, כך הוא מאיים עלינו, יפרסם עוד מאות אלפי מספרים של כרטיסים גנובים. בכמה מהם הוא כבר השתמש כדי לערוך קניות באינטרנט. כל זאת כתגובה על פשעי ישראל נגד העם הפלסטיני.

התגובות אצלנו לא איחרו לבוא. העיתונים התקשטו בכותרות דרמטיות; פקידים במשרדי הממשלה הכריזו על מלחמה, לא פחות, שנפתחה נגד ישראל בחזית הסייבר; מנכ"לי חברות האשראי דרשו הגנה מזרועות הביטחון; סגן שר החוץ הכריז ש"כל פגיעה במרחב הקיברנטי של ישראל, זו הפרת ריבונות ששקולה לפעולת טרור, ויש להתייחס אליה ככזו. לישראל יש יכולות אקטיביות לפגוע באלו המנסים לפגוע בה, ואף גורם או האקר לא יהיה חסין מפעולת תגובה".

למרות שניסיתי, אני עדיין מתקשה להתרגש ממהומת הסייבר הנוכחית. יש לנו מספיק סיבות טובות יותר להתרגש מרמת הפשיעה שבתוכה אנחנו חיים. בשנת 2011 נגנבו בישראל למעלה מ-20 אלף מכוניות. הנזק הכספי ועוגמת הנפש שנגרמו לבעליהן היה גדול בהרבה מהעלות המינימלית שלה יידרשו, אם בכלל, בעלי כרטיסי האשראי שנגנבו.

על-פי נתונים שהתפרסמו בעבר ב"גלובס", הנזק הכלכלי כתוצאה מפשיעה בישראל נאמד בשנת 2010 ב-14.7 מיליארד שקל, וכ-50% מסכום זה מיוחס לעבירות רכוש ומרמה.

כל הנזקים העצומים האלה, שגרמו עוגמת נפש אדירה למיליוני אזרחים במדינת ישראל, לא זכו לכותרות שקיבל האקר אחד בודד שהצליח לגנוב כמה מסדי נתונים שלא אובטחו כהלכה. לא ראינו פוליטיקאים שמאיימים להתקיף בטילים את אותם פושעים, שברוב המקרים קל יותר לאתר אותם ולעצור אותם מאשר את ההאקר הסעודי.

יש בישראל מאות סטארט-אפים ואין סוף טכנולוגיות לאיתור התקפות סייבר, יירוט פיגועים קיברנטיים, מניעת פריצות למאגרי מידע וסתימת פרצות ברשת.

ההיי-טק הישראלי נותן פתרונות מצוינים לפשע האינטרנטי. אבל כל אלה לא יעזרו במקרה של רשלנות באבטחה בסיסית של מסדי נתונים וחוסר הקפדה על נוהלי משמעת ברשת. לכן, הייתי מציע לכל הבכירים והפוליטיקאים צמאי הכותרות - את בעיית ההאקרים תוקפי הכרטיסים אפשר לפתור במאמצים סבירים, עדיף שתתרכזו בהגנה על הרכבים שלנו, האזרחים הפשוטים, ועל רכושנו הפרטי.

במציאות העגומה ששוררת במדינת ישראל כיום אנחנו עלולים בכל רגע להישדד על-ידי פושעים לגמרי לא מתוחכמים, לחלוטין לא האקרים, שיודעים שפשוט אין להם שום סיבה לפחד. אגב, אם במקרה היה ההאקר הסעודי מחליט להודיע שהוא דווקא רוסי, או צרפתי, האם גם אז היו מנהיגנו ממהרים להכריז על מלחמת טילים אפשרית נגד האויב האכזר?

יזהר שי הוא שותף כללי בקיינן פרטנרס ומנהל פעילות הקרן בישראל