אולפינר: "נמצאים ברגע קריטי בנדל"ן, עצירה תפגע במשק"

(עדכון) - רה"מ נתניהו, אמש בכנס התאחדות הקבלנים: "בישראל צריך 130 משכורות כדי לרכוש דירה. אנחנו רוצים להוריד את זה כדי שרמת השיעבוד לא תהיה כזו גדולה"

יום לאחר שהתאחדות הקבלנים חגגה את טקס אוסקר המסורתי לענף הבנייה ואף הכריזו על שינוי שם ההתאחדות מהתאחדות הקבלנים להתאחדות בוני הארץ, התכנסו הקבלנים שוב לעוד יום של דיונים בנושאים העומדים על סדר היום של הענף.

את האירוע פתח ניר ברקת, ראש עיריית ירושלים שדיבר על ההשקעה בירושלים: "אני שמח שהמפגש בירושלים. קורים דברים טובים בירושלים. תפוסת בתי המלון ב-2010 עלתה ב-24%, היקפי הפעילות התרבותית עולים. אנשים מבינים את הפוטנציאל בעיר. הצבנו יעד להגיע ל-10 מיליוני תיירים בעיר בשנה. ב-2010 הגיעו כ-3 מיליון ובשנה שעברה הגיעו כ-4 מיליון. לפאריז ולרומא מגיעים 40-50 מיליון איש בשנה ולעיר ירושלים פוטנציאל דומה. וזה יוצר ביקושים בעיר. התחלנו להניח תוכניות לצמיחה כלכלית של העיר. עוד עשר שנים תראו כאן 13 מגדלים של 35 קומות, אנחנו גם נעבה את קריית הממשלה בעוד 350 אלף מ"ר בנוי ונשלים את תוכניות הרכבת הקלה. עם הרוח הגבית של הממשלה תעזור למימוש הפרויקטים הללו. אנחנו פועלים גם במישורים אחרים כמו קריית הספורט, הרחבת טדי לאצטדיון לאומי. אני חושב שירושלים צריכה לארח את כל האירועים הלאומיים בישראל וזה יקרה החל מ-2013. תוכנית החומש להשקעה בתשתיות תחבורה מגיעות ל-7 מיליארדי שקלים בחומש הקרוב".

ברקת התייחס גם ספציפית לפעולת הקבלנים בירושלים וסיפר על הקלה בפעילות התכנונית:"העיר ירושלים פתוחה לעסקים. לצד יצירת הביקושים אנחנו עשינו רפורמה מקיפה ויצרנו מסלול ירוק לבנייה חדשה. כל המערכת העירונית יחד עם התאחדות הקבלנים בירושלים עובדים יחד. הצורך שלנו לאפשר לקבלנים כדאיות כלכלית היא תנאי הכרחי להצלחה. צריך להסתכל קדימה ואנחנו רוצים לראות את הקבלנים משקיעים כאן בעיר. כבר היום רואים את כל המנופים ונפעל ונאיץ את הבנייה".

אחרי ברקת עלה אל דוכן הנואמים סם אולפינר, נשיא כבוד של התאחדות בוני הארץ : "אנחנו נמצאים ברגע קריטי בענף. יש רגולציות שרק הולכות ומחמירות והן יכולות לגרום שהענף ייעצר. מגבלות של בנק ישראל על האשראי גורמים לכך ששני הבנקים הגדולים הפסיקו לתת אשראי. היחיד שעוד נותן זה מזרחי טפחות. צריך לבדוק את זה. אין מצב דומה בשום מקום בארץ. אסור לעצור את הענף. הצפיות לבנייה של 50 או 60 אלף דירות יהיו חלומות אם לא יהיה את הכסף. בנוסף, הנדל"ן מניע את כל המשק, לא רק את הקבלנים. העצירה של הענף תפגע קשות בכלכלה. זה יכול להוביל לאסון. אני לא חושב שצריך להמשיך בהעלאת מחירי הדירות אבל עשרות שנים אנחנו אומרים שהקרקע של המינהל שייכת לכלולם והמינהל הוא הספסר הגדול ביותר. בשנתיים האחרונות זה התחדד. מ-300 אלף שקל לקרקע ליחידת דיור בראשון לציון לפני כמה שנים לכמעט 800 אלף שקל היום. למה יש מע"מ על דירות? הזוגות הצעירים משלמים אותו לאוצר. שוברים את הראש בכנסת איך להקל על זוגות הצעירים אבל יש פתרונות - תנו להם קרקע בחינם לדירות שיגורו בהם לפחות 10 שנים. למה שוברים את הראש על דיור בר השגה, אפשר להוריד את מחירי הקרקע וזה יקרה. אתם צריכים לעשות את זה כדי שהזוגות הצעירים לא ירדו מהארץ".

עוד המשיך ואומר אולפינר, ופנה אל חברי הכנסת שישבו באולם: "בנוסף, הייתה ההגבלה של בנק ישראל על המשכנתאות. למה? למה לא כל אחד לפי מה שהוא יכול? אנשים שמרוויחים 6000 שקל לחודש איך הם יביאו 40% מהכסף? תעמידו קרנות ממשלתיות בשביל זה. אתם בידיים שלכם לפתור את הבעיה הזו. המינהל לא צריך לשדוד את הציבור. הקרקע שייכת לכולם כאן בישראל. מי שזכאי לידרה ראשונה צריך לקבל את זה.יש גם את נושא המשקיעים. אבל עשו עכשיו מגבלות במיסוי ולאנשים לא כדאי. אתם יודעים בכמה עלו מחירי השכירות בארץ? ב-800 עד 1000 שקל לדירה. כי אין דירות. צריך לקחת את זה לתשומת הלב. תנו לאנשים לשקיע. פגיעה במשקיעים זו לא הדרך. קל לפתור את הבעיה אבל צריך יוזמה ואומץ".

"אם יהיו חדשות מבנק ישראל זה הקלות לענף הדיור - לא עוד גזרות"

בפאנל שעסק בשאלה האם נמצאו פתרונות לאתגרי ענף הבנייה נדרשו חברי הכנסת למצב הענף ולהשפעת צעדי הממשלה עד כה על המחירים וההיצע. בפאנל אותו הנחתה העיתונאית רינה מצליח השתתפו חברי הכנסת כרמל שאמה הכהן, יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ פאינה קירשנבאום, וחבר הכנסת אמנון כהן יו"ר ועדת הפנים.

שאמה חשף במהלך הפאנל כי בשיחה שניהל עם נגיד בנק ישראל, הפרופסור סטנלי פישר, בסוגיה האם מידת ההגבלות ראויה ונכונה נראה כי עמדותיו הוגמשו בנושא זה: "אני התרשמתי שאם לפני מספר חודשים הוא היה מוטרד מאוד לעצור את השתוללות המחירים. היום מטריד אותו היום האם הצעדים שננקטו עדיין נכונים לתקופה הנוכחית. אולי אנחנו ערב החלטות חדשות. אם יהיו חדשות מבנק ישראל זה הקלות לענף הדיור - לא עוד גזרות".

עוד הוסיף ואמר שאמה בהתייחס להצעות שעולות על הנחות נוספות במחיר הקרקע "הכי קל להגיד כן לכל הצעה שמדברת על לחלק מתנות לאזרחים. אבל אז עולות שאלות. כשנותנים קרקע לזוג צעיר בחינם, מה עם אלו שאין להם יכולת לקנות את הדירה? כי גם אם הקרקע בחינם עדיין צריך לקנות את הדירה שעולה כסף לבנות. אתה נותן הטבה רק למי שיכול לקנות? יש מאות אלפים שלא יכולים. ערבויות מדינה של קבלנים, אני לא יודע מה המשמעות של זה וצריך לבחון את זה".

חברת הכנסת קירשנבאום תקפה את המדיניות של הממשלה: "אין חזק מכוחות השוק. התנהלות הממשלה משליכה על השוק הכלכלי. הייתה מחאה והיו פעולות להורדת מחירי דירות אבל עכשיו כולם ממתינים. נכון להיום אין התחלות חדשות, אין עידוד ממשלתי וצריכה להיות לדעתי תמיכה ממשלתית. אם יש בעיה עם האשראי אז צריך לטפל בזה".

שאמה הכהן: "קיבלנו שוק מתפרע כלפי מעלה בלי שום פרופורציות ולכל דבר יש גבול. שוק הדיור הוא כמו איש שרץ במעלה הר ושמים עליו עוד ועוד משקל. יש גם פחות חמצן שם למעלה. מוסיפים לזה את כל המהלכים שעשו. היה קוצנזוס שהגדלת ההיצע תאפשר ירידה המחיר ולזוגות הצעירים לרוכש דירה. אנחנו רוצים שהמחירים ירדו, לא יותר מדיי ולא מהר מדיי. מצבם של הזוגות הצעירים טוב יותר אבל אנחנו גם מוטרדים מהאשראי. בשוק עומד או יורד יש סכנה לקבלנים ואנחנו דואגים לזה עכשיו".

ח"כ אמנון כהן: "אני חושב שראש הממשלה היה הראשון שזיהה את הבעיה בנדל"ן. אני מדבר על עובדות. ואנחנו חיים בעולם גלובאלי. הכסף הפנוי הלך משוק ההון להשקעה בדירות וקנו הרבה דירות. התוצאה הייתה עלייה חדה במחירי הדירות. יש כאלה שאומרים ששמנו יותר מדיי חסמים אבל אני חושש מה יקרה עם האנשים ש'נשואים' למשכנתא ל-30 שנה. מה יהיה אם יפוטרו? חייבת להיות ראייה מערכתית של הממשלה איך לפתור את הבעיה".