האם אפשר להרכיב את "רשימת השחקנים הטובים בעולם"?

המגזין "פור-פור-טו" ניסה להפוך את רשימת 100 הכדורגלנים לאנליטית, כשבחן אותה גם באמצעות סטטיסטיקות מורכבות; במקומות 1-2? מסי ורונאלדו

מי הם 100 שחקני הכדורגל הטובים בעולם? על השאלה המורכבת הזאת מנסים מאז שנת 2007 לענות במגזין הבריטי הנחשב "פור-פור-טו", באמצעות דירוג שנתי. על-פניו, עושה רושם שמדובר בפרויקט יומרני, חסר משמעות אמיתית. הרי גם מנג'רים בכירים, מומחי כדורגל עם שם עולמי, יתקשו לבצע מדד השוואתי בעל ערך בין חלוצים שמשחקים למשל בפרמיירליג, לבין חלוצים שמתמודדים מול הגנות אחרות לחלוטין בליגה הספרדית. אז איך ניתן לצפות מהעיתונאים של "פור-פור-טו", מוכשרים ככל שיהיו, להידרש לדירוג המסובך הזה? (וזה עוד לפני שניסינו להבין כיצד ניתן להשוות בין קשר ימני לשוער, בין מגן שמאלי לבין פליימייקר, וכו').

השנה החליטו ב"פור-פור-טו" להפוך את הדירוג לפרקטי הרבה יותר: 100 השחקנים הטובים בעולם ב-2011 נבחרו, בין היתר, באמצעות הנתונים הסטטיסטיים שאספה חברת אנליזת הספורט העולמית "אופטה". הנה כמה מהממצאים המעניינים ביותר שעולים מהרשימה לשנת 2011.

רונאלדו או מסי? מסי

שני הכוכבים של ריאל מדריד וברצלונה הגיעו למקומות 1-2 בדירוג. אלו שני כדורגלנים שלא צריך סטטיסטיקה כדי לדעת שהם הטובים בעולם. אבל מי בכל זאת טוב יותר מביניהם?

הארגנטיני אמנם כבש בשנה החולפת (עד ה-21 בנובמבר) 52 שערים, נתון כמעט זהה לקצב הגולים של הפורטוגלי (53). אבל מסי מנצח בכמה נתונים מעט יותר חבויים מהעין: כמות המסירות הכוללת שלו בליגת האלופות ובליגה הספרדית ב-2011, בשליש האחרון של המגרש, הסתכמה ב-1,185 - כמעט כפול מאלו של רונאלדו (615) בחלק ההתקפי. בנוסף, מסי ביצע 181 "דריבלים מוצלחים" (כדרור שלא מסתיים באיבוד כדור), פי שלושה יותר משל רונאלדו.

האבחנה הנפוצה לפיה מסי גם שחקן קבוצתי יותר, מקבלת חיזוק סטטיסטי, ולא רק בגלל שבישל יותר גולים מהפנומן של ריאל (24 לעומת 16): למרות שנתוני הכיבושים של הצמד הם כמעט זהים - רונאלדו מנסה לבעוט הרבה יותר ממסי, שבמקרים רבים יעדיף דווקא את המסירה. ב-2011 רונאלדו ייצר בעיטה לשער בליגה הספרדית בכל 14.9 דקות בממוצע, לעומת מסי שהסתפק בניסיון כיבוש בכל 22.2 דקות.

מנכ"ל הטיקי-טאקה

את רשימת 10 הגדולים בדירוג משלימים אנדרס אינייסטה שבמקום הרביעי, ודויד וייה שהגיע חמישי (שניהם מברצלונה); וויין רוני (מנצ'סטר יונייטד) שבמקום השישי; שביעי - דויד סילבה (מנצ'סטר סיטי); שמיני - ג'רארד פיקה מבארסה; תשיעי - רובין ואן פרסי (ארסנל); עשירי - מסוט אוזיל (ריאל מדריד). לא שכחנו את המקום השלישי ששמור לשחקן מאד מיוחד - צ'אבי הרננדז.

עם כל הכבוד למסי, צ'אבי הוא המאסטר שעומד מאחורי תפעול מכונת הטיקי-טאקה של ברצלונה. הקשר חילק בשנה החולפת 3,304 פאסים בליגה הספרדית, שהם כ-1,000 מסירות יותר ממה שכל שחקן אחר בחמש הליגות הבכירות באירופה (ספרד, אנגליה, איטליה, גרמניה וצרפת) הצליח לרשום.

הנתון המדהים יותר: צ'אבי לא מאבד כדורים. 94.3% מהמסירות שלו הגיעו ליעדן, אחוזי הדיוק הכי גבוהים מבין 100 הגדולים של "פור-פור-טו". חברו למרכז השדה בבארסה, סרחיו בוסקטס, במקום השני עם 93% דיוק במסירות (מקום 17 בדירוג ה-100 של "פור-פור-טו"); הצרפתי סמיר נאסרי, שבחצי הראשון של שנת 2011 שיחק בארסנל ואת העונה הנוכחית פתח במנצ'סטר סיטי - מדורג שלישי עם 90% מסירות מוצלחות (מקום 27 של המגזין "פור-פור-טו").

מלכי הרחבות

כל שחקן התקפה יודע שאם הוא לוקה בסיומת מול השער, מוטב לו להחליף מקצוע (או תפקוד על המגרש). מי שלא צריך להיות מוטרד מהעניין הזה הוא גונזאלו היגוואין, חלוץ ריאל מדריד: 44% מהבעיטות שלו לשער בשנת 2011 הסתיימו ברשת, יותר מכל שחקן אחר בדירוג של "פור-פור-טו". הארגנטיני נמצא בעונה נהדרת עם קצב כיבוש של שער בכל 61 דקות על המגרש. במרחק לא קטן במקום השני מתייצב מאריו גומז, חלוצה הנהדר של באיירן מינכן, ש-35% מהבעיטות שלו מוצאות את הרשת. במקום השלישי? חבייאר הרננדז (צ'יצ'ריטו) של מנצ'סטר יונייטד (34% בעיטות שלו נכנסו לרשת).

איפה מסי ורונאלדו בכל הסיפור הזה? הארגנטיני רק במקום העשירי (25% מהבעיטות שלו הפכו לשערים), רונאלדו אפילו לא בטופ-10.

כפפות הזהב

בשנים האחרונות מוגדר שוערה של ברצלונה, ויקטור ואלדז, כחוליה היותר חלשה של הקבוצה. הוא נחשב בספרד לשוער פחות טוב מאיקר קסיאס (שוערה של ריאל גם פותח בהרכב הנבחרת). אבל ייתכן כי צריך לרענן קצת את ההגדרות: ב-2011 היה ואלדז השוער הטוב בעולם, כשהציל 79% מהבעיטות שנשלחו לעברו. קסיאס הסתפק במקום הרביעי (75%), כשאת מקומות 2 ו-3 תפסו, בהתאמה, מנואל נוייר (באיירן העונה ושאלקה אשתקד, 77%), וג'ו הארט (סיטי, 76%).

האגדה על הברזילאים

אחת מקלישאות הכדורגל היותר נפוצות מתעקשת ששחקנים ברזילאים טובים בעיקר בהתקפה, ושאי אפשר לסמוך על שחקני הגנה תוצרת ברזיל. אז אולי בשנת 2011 הגיע הזמן להיפטר מהסטיגמות. הבלם הכי טוב באירופה בשנה האחרונה, אם להאמין לסטטיסטיקה, היה לוסיו, הברזילאי של אינטר: גרם ליריבים שלו לאבד 118 כדורים. גם את המקום השני בדירוג הזה תופס ברזילאי - טיאגו סילבה, בלמה הקשוח של מילאן (81 בלימות). את החגיגה הברזילאית משלים מייקון, המגן הימני של אינטר, שמוביל את טבלת "אחוז התיקולים המוצלחים" של אירופה ב-2011, עם 90%.

הכסף צועק

כצפוי, הקבוצה שזוכה לייצוג הכבד ביותר ברשימה השנה היא ברצלונה, עם 14 שחקנים (חמישה מתוכם בעשרת הגדולים). ריאל מדריד שנייה עם 12 שחקנים. במקרה או שלא במקרה מדובר בקבוצות המכניסות ביותר בעולם. את ההוכחה שהכסף בכדורגל דיבר, מדבר וימשיך לדבר, נותנת לנו גם מנצ'סטר סיטי: בשנת 2007 לא היה לה אפילו נציג אחד ברשימת 100 הגדולים של "פור-פור-טו". ארבע שנים מאוחר יותר, פלוס השקעה חסרת גבולות של המפרץ הפרסי - ולסיטי יש תשעה נציגים ברשימה.

עוד קצת סטטיסטיקות

החלוצים הכי יעילים של "פור-פור-טו" ב-2011
(אחוז הבעיטות שנכנסו לשער)

גונזלו היגוואין (ריאל מדריד) - 44%
מריו גומז (באיירן מינכן) - 35%
צ'יצ'ריטו (מנ. יונייטד) - 34%
קארים בנזמה (ריאל מדריד) - 29%
אדינסון קבאני (נאפולי) - 29%
אנטוניו די נטאלה (אודינזה) - 27
אלכסיס סאנצ'ז* (ברצלונה) - 27%
סמואל אטו** (אנז'י מחצ'לקה) - 25%
אריאן רובן (באיירן מינכן) - 25%
ליונל מסי (ברצלונה) - 25%

* שיחק במהלך 2011 גם באודינזה ** שיחק במהלך 2011 גם באינטר

הקשרים הכי יעילים הגנתית של "פור-פור-טו" ב-2011
(כמות עצירות של התקפות היריב)

חאבי מרטינז (אתלטיק בילבאו) - 132
מרסלו (ריאל מדריד) - 75
יאן אמבילה (ראן) - 68
סרחיו בוסקטס (ברצלונה) - 67
דניאלה דה רוסי (רומא) - 67
צ'אבי אלונסו (ריאל מדריד) - 63
קלאודיו מרקיסיו (יובנטוס) - 61
סנטי קזורלה* (מלאגה) - 60
לוקה מודריץ' (טוטנהאם) - 58
בסטיאן שוויינשטייגר (באיירן מינכן) - 45

* שיחק במהלך 2011 גם בוויאריאל