מבקר המדינה לרשות השידור: אבדוק את המכרזים ברשות

בתום דיון סוער בוועדה לביקורת המדינה הודיע מיכה לינדנשטראוס כי בכוונתו לבדוק תקינות הליכי המכרזים בשרות השידור - עליהם נטען כי הם תפורים מראש

בתום דיון סוער בוועדה לביקורת המדינה הודיע מבקר המדינה, מיכה לינדנשטראוס, להנהלת רשות השידור כי הוא מתכוון לבדוק את תקינות הליכי המכרזים ברשות השידור עליהם נטען בחודשים האחרונים כי הם תפורים מראש.

הוועדה לביקורת המדינה, בראשות ח"כ רוני בר און, ערכה הבוקר דיון לבקשתו של איתן כבל ב"סבב מינויי הכתבים התמוה" לדבריו, שנערך ברשות השידור לפני שבוע וחצי. בצעד חריג, גם מבקר המדינה לינדנשטראוס נכח בדיון.

"אני מקבל באחרונה שיטפון של תלונות על סבב המינויים האחרון שבוצע ברשות השידור", סיפר יו"ר הוועדה בר און. לדבריו, ב-2 בדצמבר נמסר לתשעה כתבים כי החל ממחר הם מסקרים תחום אחר. "קטונתי מלדעת ולהבין איך כתב שעובר תחום עושה את זה מהרגע להרגע... מה שמקומם אותי במיוחד זה שלכתבים שהודחו ככה לא הייתה שום שהות לערער על ההחלטה". בר און העריך עוד כי מדובר "באיום כלפי כל הכתבים האחרים: 'מי שלא יתנהל כפי שאנחנו מצפים שיתנהל, אחת לדינו'".

"אם יש דמיון בין תקופת בראל לתקופה המסתמנת פה, זה שלטון הפחד", אמר איתן כבל ששימש בעבר השר הממונה על רשות השידור. "כשאני מדבר עם כתבים, הפחד הוא גורם מרכזי בהתנהלות. אנשים מפחדים לדבר, זה פשוט לא ייאמן. נגמרו המלים. כתבים מתנהלים ברשות השידור תחת לחצים ופחד", הוסיף.

לדברי כבל, כל שבוע יש עליית מדרגה בפוליטיזציה ובניהול לא תקין בתוך הרשות וזאת בזמן שמתקיימות ישיבות בנושא במשכן הכנסת. "יושבים כאן האנשים המכובדים מהרשות עם פנים חתומות. הכלבים נובחים והשיירה עוברת", הוא אמר. רכז המערכת של רשת ב', יוסי הדר, ששימש עד לפני סבב המינויים כתב משפטי התייחס לדברים ושאל "לא מבין על איזה פחד מדובר פה, מר כבל?". בתגובה ענה כבל כי "בכל הדיקטטורות, ההנהגה לא מרגישה את הרגשת הפחד".

יו"ר אגודת העיתונאים בירושלים, דני זקן התייחס לשינוי תחום סיקורו של כתב הכנסת הוותיק ב-11 השנים האחרונות, רן בנימיני, שהועבר לסקר את התחום הכלכלי. "כקוריוז", אמר זקן, "לפני כמה חודשים כשמנהל הרדיו הדיח את בנימיני מהגשת תוכניות ברשת ב', הוא הסביר לו שהוא לא יכול להמשיך להגיש את התוכנית כי הוא לא מבין בכלכלה. עכשיו הוא מונה לכתב כלכלי". עוד אמר זקן כי משיחות שערך עם חלק מהכתבים הוא שרובם לא קיבלו תחומים שרצו.

ח"כ נחמן שי פנה לבן מנחם ותהה לגבי אופן עריכת הסקרים הפוליטיים ברשות המבוצעות על פרופ' אבי דגני ממכון גיאוקרטוגרפיה שהוא גם עורך הסקרים של הליכוד. "האם אתם בוחרים את הסוקרים על פי מכרז? האם בוחנים שאין ניגוד עניינים? האם מקבלים תשלום? האם אתה משלמים לסוקר", שאל שי את המנכ"ל.

מנכ"ל רשות השידור ענה כי בנוגע הסקרים הוא לא רוצה להטעות ולכן הוא יבדוק את הדברים ויחזיר תשובה לאחר מכן. בהקשר למינויים ענה המנכ"ל כי "תיאוריית הקונספירציה שנשמעת פה נובעת ממחנאות וסכסוכים אחרים בתוך הרשות... אני מציע לא להכפיש את העובדים. המכרזים והמינויים הם ראויים. להטיל רפש ולומר שהאדם לא ראוי".

בן מנחם העיר גם כי הפוליטיקאים משמשים כלי במאבק זה."חלק מהמחנאות הזאת מתבטא בגיוס פוליטיקאים. לפעמים נעשה שימוש בפוליטיקאים כדי. לנו אין לנו מה להסתיר, יש פרוטוקולים", אמר.

לבקשת בר און, התייחס המנכ"ל גם לסוגיית מינויו של זליג רבינוביץ לעוזרו האישי. בר און ציטט מתוך מסמך של נציבות שירות המדינה שקובע מפורשות כי עוזר אישי "איננו רשאי לעסוק בענייני כוח-אדם ובמינויים של עובדי מדינה, למעט מינויים של עובדים במשרות אמון בשלכת המנכ"ל.