דירוג בינלאומי: רואי-החשבון ועורכי-הדין המובילים במיסוי

מגזין המיסים הבינלאומי world tax פרסם את הדירוג השנתי של הפירמות המובילות בתחום המיסוי בישראל לפי ארבע קטגוריות של איכות ■ הפירמות הגדולות דוחקות את בוטיקי המיסוי

"אכיפת מדיניות המס הפכה לנוקשה ולנחושה יותר", כך סבורים מומחי מס ישראלים, שהתראיינו למגזין המיסים העולמי world tax. המגזין פרסם לאחרונה, כמדי שנה, את הדירוג של יועצי המס המובילים בפירמות ראיית החשבון ועריכת הדין בישראל, לשנת 2012.

עורך דין בכיר, המתמחה במיסוי, אמר למדרגים, כי "גישת הרשויות בישראל היא מאוד אגרסיבית באחרונה". מומחי מס אחרים מצוטטים, כמי שסבורים, שהחקירות וההליכים שנפתחו נגד בכירים ברשות המסים בחשד לשוחד - בין היתר, בפרשות רשות המסים1 ו-2 ובפרשת שוקי ויטה - פגעו בתפקודה של הרשות, "הפכו את פקידי הרשות למשותקים ולמי שאינם מעוניינים ליישב מחלוקות ולקבל החלטות, מפחד שיעלו נגדם טענות לניגוד-עניינים".

לקוחות רב-לאומיים

המגזין סוקר בקצרה את התמורות שחלו בעולם המס בישראל בשנה החולפת, אך עיקר תוכנו מוקדש לדירוג יועצי המס המובילים. עולם המסים הפך כבר לפני שנים לחלק בלתי נפרד מעולם העסקים, כך שעורכי הדין ורואי החשבון המובילים את תחום המיסוי העסקי, נמצאים בכל עסקה, בכל התלבטות ובכל צומת שבו נמצא איל הון. התועלת שלהם ללקוח מתבטאת, בין היתר, בחיסכון של מיליוני דולרים במיסוי. המובילים ביניהם הם יועצים מבוקשים ביותר.

דירוג world tax מציג את פירמות ראיית החשבון ועריכת הדין המובילות, בארבע קטגוריות של איכות, וגם את הדמויות הבולטות בפירמות - היועצים שאנשי עסקים מחזיקים את פרטיהם בחיוג המקוצר.

מתברר, כי גם בתחום המיסוי, הגודל כן קובע, כך שבראש הדירוג אין הפתעות, והמשרדים הגדולים - בעלי התשתית המקומית והבינלאומית הרחבה ביותר - שולטים בראש הרשימה. כך, בקבוצת האיכות הראשונה, מככבות שתי פירמות ענקיות, במונחים ישראליים: פירמת ראיית החשבון ארנסט אנד יאנג, הגדולה בישראל, המעסיקה יותר מ-1,700 רואי חשבון; ופירמת עורכי הדין הרצוג-פוקס-נאמן - אמנם כבר לא משרד עוה"ד הגדול בישראל (המשרד הממוזג גולדפרב-זליגמן עקף אותה במספר המועסקים) אך עדיין המשרד המוביל בפרמטרים רבים.

בפירמת ארנסט אנד יאנג מצוין רו"ח שרון שולמן - "יועץ המס הבינלאומי המוערך", שמוביל את מחלקת המיסוי הבינלאומית של הפירמה בישראל. על מחלקת המיסוי שלה נכתב ש"יכולתם בתחום המס הבינלאומי קריטית ליכולתם למשוך לקוחות רב-לאומיים מעבר לים". אותם לקוחות אמרו למדרגי המגזין, כי הפירמה מצוינת בתחום המס הבינלאומי, "גם בתחום מחירי ההעברה וגם בתכנוני מס חוצי גבולות". עוד מצוינים לטובה בפירמה: רו"ח זיו מנור, אבי ביבי וליאור הררי.

במחלקת המיסוי של משרד עוה"ד הרצוג, פוקס, נאמן, סומנו ראש המשרד ומומחה המס, עו"ד מאיר לינזן, וכן שותף המיסוי הבכיר, עו"ד אלדר בן רובי. "לינזן בעל יכולות במספר תחומים, בהם מיזוגים ורכישות, מבני מס חוצי גבולות, מכס ופיקוח על המטבע"; בן רובי קיבל שבחים על עבודתו בתחום מיסוי החברות. "הוא מתמחה בחקיקת מס בינלאומית, תוך דגש מיוחד בנושא קרנות השקעות בינלאומיות", נכתב בדירוג.

בין העסקאות שליווה המשרד בתחום, צוינה עסקת רכישת מובייל פון ע"י פייסבוק; עסקת רכישת Wintegra ע"י PMC-Sierra ועוד. המשרד מייצג את מיקרוסופט, נורטל גרופ ו-3com.

בדירוג צוין, כי מתחריה של הפירמה זיהו, כי היא הבחירה הטבעית עבור לקוחות המחפשים עצה משפטית ומיסויית משולבת. אחד המתחרים ציין, כי "הפירמה היא פירמת ה-one-stop-shopהטובה ביותר בישראל, בנושאים מסחריים המערבים גם נושאים מיסויים".

השירות המבוקש: הכול כולל הכול

מהדירוג הבינלאומי עולה כי בוטיקי המס כבר לא שולטים בצמרת דירוג המשרדים המובילים בתחום המיסוי. כמה משרדים מסחריים גדולים, עם פרקטיקת מיסוי מצוינת, הצליחו לדחוק את משרדי הבוטיק ששלטו בעבר בדירוגים אל קבוצות האיכות השנייה, השלישית והרביעית, ואף דחקו את חלקם החוצה מן הדירוג. כך ששמות כמו משרדי אבי אלתר, זיו שרון, ד. פוטשבוצקי ואחרים, נעדרים מן הדירוג.

הדירוג, כך נראה, מוכיח שוב כי מחלקת מס גדולה, המתמחה במיסוי עסקאות מורכבות בתחום המיזוגים ורכישות, מימון, נדל"ן ועסקאות מסחריות, ובעיקר נותנת שירות של "הכול כולל הכול", הופכת למוצר יותר ויותר חשוב בישראל 2011-2012.

את המקום המכובד בקבוצת האיכות השנייה חולקים ארבעה משרדים, מתוכם שלושה משרדים גדולים - משרד עוה"ד גורניצקי, ומשרדי ראיית החשבון KPMG-סומך-חייקין ו-PWCקסלמן וקסלמן - ורק משרד בוטיק אחד: משרד עוה"ד משה שקל.

על משרד עוה"ד משה שקל נכתב, כי היכולת של הפירמה בתחום התאגידים, המשפט המסחרי והנדל"ן, מסייעת לצוות המיסוי לספק ייעוץ רחב וכולל ללקוחות המשרד. בדירוג מצוינים: עו"ד משה שקל, מייסד וראש המשרד, ועו"ד עופר אלבוים. המשרד, יצוין, אינו נמנה עם המשרדים הגדולים בארץ, אך נחשב, לפי מדריכים בינלאומיים ומקומיים, למשרד הבוטיק המוביל בתחום המיסוי בישראל. עם לקוחותיו נמנים חברות בזק, דניה-סיבוס, פי-גלילות.

ממשרד גורניצקי צוינו ראש המשרד, עו"ד פנחס רובין, השותף גור-יהודה סביר, עו"ד דניאל פסרמן ועו"ד אלי אליה. מחלקת המיסוי במשרד נחשבת למובילה בתחומה ועם לקוחותיה נמנות קבוצות אריסון, דלק, הפניקס, תשובה וחברת צים.

בפירמת ראיית החשבון KMPG, דורג ראש מחלקת המס של הפירמה, רו"ח ערן שליו, לצד ניסים כהן, המומחה במיסוי נדל"ן, ואילן ארז, המתמקד בתחום המיזוגים והרכישות. עוד צוינו לטובה: אלי פיטרמן, יפעת שעיה, ג'ון פישר ודינה פסקה-רז.

מחלקת המיסוי בפירמת ראיית החשבון PwC מככבת בדירוג בראשות רו"ח גרי זליגמן, שהקולגות ציינו כמוכשר במיוחד בתחום תכנוני המס הרב-לאומיים. "הפירמה מספקת קשת מלאה של שירותים בתחום המיסוי", נכתב בדירוג. עוד צוינו לטובה: שי שלהבת, וורד קישנר.

מערכת קשרים בכל העולם

בקבוצת האיכות השלישית, שוב מדורגים ארבעה משרדים, מתוכם שלושה משרדים גדולים - דלויט-ברייטמן-אלמגור-זוהר, שנמנית עם הביג5 של ראיית החשבון בישראל; משרד גולדפרב-זליגמן, משרד עוה"ד הגדול בישראל, ומשרד עוה"ד יגאל ארנון, מהגדולים והמובילים בארץ. לצידם מככב בקבוצה זו גם משרד עוה"ד ש. פרידמן.

במשרד ש. פרידמן, מצוין לטובה עוה"ד דורון שוופי, המוביל את מחלקת המיסוי במשרד, המומחה למיסוי בינלאומי, לנדל"ן, ולתאגידים. לפירמה, צוין, מערכת קשרים ממוסדת בכל העולם - אמריקה, אירופה, אסיה ואפריקה - המספקת לה זרימה של עבודה בתחום המיסוי הבינלאומי.

בקבוצת האיכות הרביעית מדורגים משרדי עוה"ד איתן-מהולל, אליעזר קפלן ומשרד הכולבו גרוס-קליינהנדלר-חודק-הלוי-גרינברג.

במשרד איתן מהולל & שדות, המדורג בקבוצת האיכות הרביעית, מצוינים שני עוה"ד - ירון מהולל ונועה לב-גולדשטיין, לשעבר מנהלת תחום בכירה ברשות המסים. מהולל, מראשי המשרד, הוא מומחה לייעוץ מיסוי ישיר ועקיף של השקעות ועסקאות, וכתב 4 כרכים מתוך ספר המיסוי הישראלי.