תשובה לא יוכל לרשום שיעבודים לבנקים הזרים על "לוויתן"

(עדכון) - המשמעות: חבילת המימון לפיתוח "תמר" עשויה להיפגע - והזרמת הגז מ"תמר" עשויה להתעכב ■ מאחורי דחיית ההחלטה: התנגדות הממונה על ענייני הנפט שטען כי "מדובר ברשיונות הנמצאים בשלב חיפוש וטרם הוכחה תגלית"

תדהמה בקבוצת דלק בעקבות החלטת מועצת הנפט לדחות את בקשת הקבוצה לשעבד את זכויותיה במאגר "לוייתן".

לפי הערכות בשוק האנרגיה דחיית הבקשה מסכנת את המשך המימון לפיתוח "תמר" ועלולה לפגוע בלוח הזמנים להזרמת הגז לישראל. מועצת הנפט דחתה את הבקשה בנימוק ש"לוויתן" לא הוכח כתגלית, זאת למרות הכרזתו כתגלית הימית הגדולה ביותר בעולם בעשור האחרון.

מאחורי דחיית ההחלטה עמדה התנגדותו של הממונה על ענייני הנפט במשרד אלכסנדר (סשה) ורשבסקי שטען כי "מדובר ברשיונות הנמצאים בשלב חיפוש וטרם הוכחה תגלית" וכן כי שעבוד הזכויות "עלול לפגוע בתחרות". המועצה דחתה את דעת המיעוט של ד"ר מיכאל בייט שסבר כי יש לאפשר לקבוצת דלק להגיש בקשה מתוקנת על-מנת לא לפגוע בפיתוח "תמר".

משמעות דחיית בקשת השיעבוד היא טרפוד מימון הביניים בהיקף חצי מיליארד דולר שקבוצת דלק הצליחה להשיג מ-HSBC לאחר שדירקטוריון חברת החשמל לא אישר את הסכם מכירת הגז עימה. מימון הביניים נחשב להישג גדול של דלק משום שמדובר במקרה ראשון מסוגו שבו בנק מסכים להעניק מימון מיידי לפרויקט על-סמף שיעבוד זכויות במאגר שטרם פותח. גורמים במשרד האנרגיה אמרו כי המועצה רק ממליצה לממונה וכי המועצה מורכבת מאישים בעלי התמחות חשבונאית וכן יועצת משפטית.

בקבוצת דלק הגדירו את החלטת מועצת הנפט "חלמאות". גורמים בקבוצה אמרו הערב ל"גלובס": "אנו מתקשים להבין מה מבקשת מועצת הנפט להשיג באמצעות פגיעה במימון לפיתוח מאגר תמר".

ממשרד האנרגיה והמים נמסר בתגובה: "דחיית הבקשה אינה סיבה לעיכוב הפיתוח, על השותפויות לעמוד באבני הדרך של תוכנית פיתוח מאגר תמר. החברה בקשה לשעבד שני רישיונות במבנה לוויתן לטובת פתוח מאגר תמר וכן נכסי נפט אחרים של החברה ובכלל זה כאלה מחוץ לישראל. המועצה המליצה לממונה על הנפט שלא לאשר את הבקשה כפי שהוגשה".

כמו כן, חברת אדירה אנרגיה, העוסקת בחיפושי נפט וגז בישראל, הודיעה על קבלת אישור הממונה על הנפט להעברת 20% מזכויות הרישיון "יצחק" לשותפות המוגבלת אלומיי גז ונפט 2011 שבשליטת שלמה נחמה ושותפות קניר, ו-5% מזכויותיה ברישיון לקבוצת AGR.

בכך, תקטין אדירה את שיעור הזכויות שבהחזקתה מ-85% ל-60%. רישיון יצחק משתרע על שטח של כ-127.7 קמ"ר ובמים יחסית רדודים בעומקים שבין 60 ל-250 מטרים.

בנוסף להעברת 5% מזכויותיה ברישיון יצחק לקבוצת AGR, נקבע במסגרת ההסכם כי AGR תשמש כמפעיל מוביל ברישיון, כאשר אדירה תמשיך להיות מעורבת כמפעיל משותף. בנוסף, החברה חתמה על מסמך הצהרת כוונות עם חברת בראונסטון אנרגיה, אשר יאפשר רישום פורמאלי של זכויותיה של בראונסטון ברישיון, בהיקף של 15%. כעת מחזיקה אדירה אנרגיה ב-60% מהזכויות ברישיון יצחק; אלומיי קפיטל מחזיקה ב-20%; בראונסטון מחזיקה ב-15% ו-AGR מחזיקה ב-5% מהרישיון.