אושר בטרומית: חברות לא יכפו תשלום באמצעות הוראת קבע

הצרכן יוכל לשלם במזומן על עסקה מתמשכת, העוסק ישלח חשבונית עשרה ימים מראש ואם הוא יתנה התקשרות בעסקה בהרשאה לחיוב חשבון בנק או כרטיס אשראי - יוכל בית המשפט לפסוק לצרכן פיצויים

כמה פעמים הופתעתם לגלות בחשבונכם חיוב גבוה מהנדרש עבור חברה שאתם מנויים לשירותיה ונדרשתם להיאבק רטרואקטיבית על בהשבת ההפרש? זו אחת הבעיות שמנסה למנוע הצעת חוק חדשה, שאושרה היום (ד') במליאת הכנסת, ולפיה חברות לא יוכלו לכפות על הצרכנים תשלום באמצעות הוראת קבע.

את ההצעה הגיש ח"כ איתן כבל ולפיה הצרכן יוכל לשלם במזומן על עסקה מתמשכת, על העוסק לשלוח חשבונית עשרה ימים מראש ואם הוא יתנה התקשרות בעסקה בהרשאה לחיוב חשבון בנק או כרטיס אשראי - יוכל בית המשפט לפסוק לצרכן פיצויים.

עסקים שונים, מוסבר בהצעת החוק, גובים תשלום מצרכנים באמצעות הוראת קבע לתשלום מחשבון הבנק או באמצעות כרטיס אשראי, כאשר לצרכן לא ניתנת אפשרות לבדוק את פרטי התשלום אלא רק בדיעבד, לאחר ביצועו.

כך מקובל בין השאר בחברות התקשורת, בהן גם נפוצות הטעויות בחיוב. התשלום עשוי להשתנות מדי חודש, והוא מצריך מעקב תמידי אחר כל חשבונית אך גם מעקב כזה מגלה כאמור טעויות רק בדיעבד.

"מדובר בהצעת חוק ששמה את טובת הצרכן לנגד עיניה", אומר ח"כ כבל. "צרכנים רבים נאלצים להתמודד עם טעויות בגבייה מול גופים גדולים ולאחר שהכסף כבר ירד בהוראת קבע. זהו מצב לא תקין ולכל הפחות יש לתת לצרכנים את האפשרות לבחון את החשבון ולתקן אותו בזמן אמת".