שוק החטיפים צמח ב-9% ל-890 מיליון שקל ב-2011

מלבד המותג צ'יטוס שרושם סטגנציה במכירות, כל יתר המותגים בעשירייה המובילה רושמים צמיחה ■ במבה נחלש אך ממשיך להיות החטיף הנמכר ביותר בישראל

שוק החטיפים מעולם לא היה חם יותר. מנתוני סטורנקסט שהגיעו לידי "גלובס" עולה, כי השוק רשם בשנת 2011 צמיחה כספית של 9% והסתכם ב-890 מיליון שקל, לעומת 814 מיליון שקל בשנת 2010.

קבוצת אסם ממשיכה להוביל את השוק אך נחלשת בנתח השוק שלה, מ-53.4% בשנת 2010 ל-52.8% בשנת 2011. לעומתה, קבוצת שטראוס, רושמת התחזקות בנתח השוק שעולה בתקופות אלה מ-31.8% ל-32.5%.

"זו הייתה שנה טובה מאוד בחטיפים שבה כל המותגים, חוץ מצ'יטוס, גדלו במכירות", אומרת איילת רוזן, מנכ"לית חטיבת החטיפים של אסם. לדבריה, ריבוי החדשנות והקמפיינים הם אלה שהצמיחו את השוק.

המותג במבה מוסיף להיות מותג החטיפים הנמכר ביותר בישראל, אולם הוא מאבד נתח שוק מ-26.4% ל-25.4%. רוזן תולה את הירידה בנתח השוק של הבמבה דווקא בשיא שהמותג כבש שנה קודם לכן, בעקבות השקת במבה חלבה. המכר הכספי של במבה חלבה ובמבה נוגט הגיע בשנת 2011 לכ-20% מכלל מכר הבמבה.

"מבחינתנו זו הייתה שנה של רגיעה אחרי שהשקת במבה חלבה ב-2010 עשתה פיק מאוד גדול. זה המינוס של השקות גדולות - בשנת ההשקה אתה בשמיים ובשנה שאחריי, אתה יורד לעומת ההשקה", אומרת רוזן. בשנת 2011 הוציא הצרכן 226 מיליון שקל על במבה.

מותג החטיפים השני הנמכר ביותר בשוק הוא תפוצ'יפס של שטראוס-עלית. המותג רושם עלייה מרשימה בנתח השוק מ-17% בשנת 2010 ל-17.6% בשנת 2011, כשהיקף המכר לצרכן הסתכם ב-156.7 מיליון שקל.

הגידול במכירות המותג תפוצ'יפס הושג בזכות שורה של חדשנויות ששטראוס עשתה במותג בשנה החולפת. היא השיקה את תפוצ'יפס סטיקס (מקלות), הוציאה סדרת מוצרי תפוצ'יפס של השף אייל שני והשיקה תפוצ'יפס קידס סטיקס בטעם קטשופ. בנוסף, שטראוס השיקה אריזה מעוצבת חדשה לסדרת תפוצ'יפס עם שמן זית. בסדרה זו ובכל מוצרי הסדרה האדומה של המותג, הופחתה גם כמות הנתרן וכמות השומן הרווי.

החדשנות תורמת לצמיחה

אסם מחזיקה ב-4 מתוך 10 מותגי החטיפים הנמכרים ביותר הכוללים מלבד במבה גם את ביסלי (מקום 3), אפרופו (מקום 5) ודובונים (מקום 7).

ביסלי של אסם חותם את שנת 2011 עם עלייה של 10.5% במכר הכספי, ולפיכך רושם התחזקות בנתח השוק שלו. היקף מכר המותג ביסלי לצרכן הסתכם בשנת 2011 ב-117.5 מיליון שקל.

המותג אפרופו שומר על מעמדו עם נתח שוק של 6.1% ומכר כספי לצרכן של 54.3 מיליון שקל. לעומתו, המותג דובונים רושם התחזקות ונתח השוק שלו עולה ל-4.7%.

"יצאנו לראשונה עם חדשנות טעמים בדובונים, עם השקת דובונים בטעם קטשופ, ובאפרופו עם השקת אפרופו בטעם איטליאנו. עד אז לכל אחד מהמותגים הללו היה מוצר אחד בלבד. בכלל, הצרכן הישראלי מאוד מגיב לחדשנות בעולם החטיפים ואין מצב שמותג גדול יוציא משהו חדש והצרכן הישראלי לא ינסה", אומרת רוזן.

קבוצת שטראוס מחזיקה גם היא ב-4 מתוך 10 המותגים המובילים הכוללים מלבד תפוצ'יפס גם את דוריטוס (במקום 4), צ'יטוס (במקום 6) ושוש (מקום 10). דוריטוס חתם את שנת 2011 עם התחזקות בנתח השוק לאחר שרשם עלייה של 12.9% במכירות. בשנה החולפת השיקה שטראוס את דוריטוס דיפ, חטיף שהותאם בצורה ובטעם למתבל. כחלק מכך, השיקה החברה גם רטבי סלסה בטעמים.

שוש נכנס לעשירייה

לעומתו, המותג צ'יטוס רושם היחלשות ונתח השוק שלו יורד מ-6% בשנת 2010 ל-5.5% בשנת 2011. המותג חתם את השנה עם סטגנציה במכר הכספי (0.6% ) לצד שחיקה של 2% במכר הכמותי. מכירות המותג לצרכן הסתכמו ב-49 מיליון שקל.

המותג שוש רושם התחזקות ונכנס לעשירייה הפותחת. שטראוס השיקה בשנה החולפת שוש במילוי שוקולד, שתרם לצמיחת המותג.

חברת יוניליוור חתמה את שנת 2011 עם היחלשות בכוחה בשוק החטיפים, כשנתח השוק של החברה ירד מ-4% בשנת 2010 ל-3.9% בשנת 2011. המותג כיפלי של החברה הוא מותג החטיפים התשיעי הנמכר ביותר, עם נתח שוק של 2.7% והיקף מכר כספי לצרכן של 24 מיליון שקל.

המותג פרינגלס, המופץ על-ידי חברת דיפלומט הוא מותג החטיפים השמיני הנמכר ביותר בשוק והוא רושם התחזקות משמעותית. נתח השוק של המותג עולה מ-3% ל-3.6% לאחר שהוא רושם עלייה מרשימה של 31.7% במכירות. נראה, כי העלייה החדה במכירות נתמכה בפרסום רחב של המותג בשנה החולפת.

חברת שסטוביץ', שרכשה את השליטה במותג מאנה ובפעילות חברת החטיפים מאנה, מתעתדת להגביר פעילות בשוק. מאנה השיקה בחודשים האחרונים סדרה חדשה של מוצרים שכוללים גם חדשנויות כמו חטיף בוטנים עם 55% בוטנים, כמות נתרן מופחתת ועוד. "יש להם תואם ביסלי, תואם אפרופו, תואם דובונים ובסופו של דבר הם מהווים שיעור קטן מהשוק. זה לא שוק שפשוט להיכנס אליו", אומרת רוזן.

עשרת החטיפים המבילים ב 2011
 עשרת החטיפים המבילים ב 2011