"הנדל"ן בישראל מועד לנחיתה קשה, המחירים ימשיכו לרדת"

המגזין "גלובל פרופרטי גייד" בסקירה קודרת על מחירי הדירות בישראל: "היקף פעילות הבנייה יתכווץ באופן חד" ■ ‏על כלכלת ישראל: "חזקה ועמידה בפני משברים עולמיים על אף דרמות פוליטיות וסיכונים ביטחוניים"

‎‎‏"שוק הנדל"ן של ישראל מועד לנחיתה קשה" - זוהי מסקנת סקירה מקרו-כלכלית שפרסם השבוע מגזין הנדל"ן העולמי הנחשב "גלובל פרופרטי גייד" (‏Global Property Guide‏).

המגזין מייחד השבוע דוח מקיף לכלכלת ישראל, וסוקר את השינויים במחירי הדירות, במחירי השכירויות, בהיקף מכירת הדירות, בשיעורי הריבית במשק ובשוק המשכנתאות בעשור האחרון.

בפרק על מחירי הדירות, קובע המגזין כי "ההאטה הכתה בישראל" וכי "מחירי הדירות צפויים להמשיך לרדת בחודשים הקרובים". כמו כן, כותבי ה-‏GPG‏ מעריכים כי "היקף פעילות הבנייה יתכווץ באופן חד".

המגזין מסביר כי עליית מחירי הדירות החדה בשנים האחרונות העלתה שאלות אם מדובר ב"בועת נדל"ן". שלושה גורמים תרמו לעליית המחירים: סביבת ריבית נמוכה, ביקוש גדול מהיצע וכן פעילות מוגברת של קבוצות רכישה. אגב, מדובר באזכור נדיר של התופעה הישראלית הייחודית במגזין זר.

חריגה גם התייחסותו של המגזין למחירי הדירות לפי אירועים כלכליים וביטחוניים, שכן ה-‏GPG‏ סוקר את השתנות המחירים בעשור האחרון לפי אבני הדרך הבאות, בין השאר: האינתיפאדה השנייה, מלחמת לבנון השנייה והמשבר הכלכלי העולמי של שלהי 2008. הטבלאות והניתוחים מראים שכמעט בכל תקופה של חוסר יציבות ביטחונית ירדו מחירי הדירות בארץ. "שוק הדיור התל אביבי הוא הפגיע ביותר בתקופות של מתיחות ביטחונית. הוא מגיב על כל קונפליקט כזה בירידות מחירים", קובע ה"גלובל פרופרטי גייד".

שינוי נומינלי
 שינוי נומינלי

‎‎מחסור בדיור בר-השגה

‎‎המגזין שופך אור גם על שוק השכירויות בארץ: "שכר הדירה נסק בחדות בשלוש השנים האחרונות", ושיעור הבעלות על דירות ירד מ-73% ב-1995 ל-68.8% ב-2008, "משום שיותר משקי בית שוכרים דירות בשל המחסור בדיור במחירים סבירים".

המאמר אף סוקר בהרחבה כמה תקריות ביטחוניות ודיפלומטיות שמשפיעות על כלכלת ישראל, לרבות פרשת ה"מרמרה" והיחסים עם טורקיה; המתיחות בגבול לבנון; וה"עימות הישראלי-פלסטיני האינסופי על ההתנחלות היהודית בשטחים הכבושים", לשון המאמר.

למרות ההאטה הצפויה בצמיחה בשנת 2012, קובע המגזין כי "כלכלת ישראל היא ביסודה חזקה, ועמדה איתנה בפני המשבר העולמי". לדברי הכותבים, "על אף דרמות פוליטיות וסיכונים ביטחוניים, כלכלת ישראל צמחה במהירות הודות לכוח אדם מיומן ומשכיל מאוד וסיוע כלכלי אדיר מארה"ב. ישראל בנתה נישה חזקה בהייטק ובחברות הזנק בתחום טכנולוגיות המידע, היא מחזקת כעת את מעמדה בעזרת תגליות הנפט והגז, והיא אף נכנסה ל-‏OECD‏, המועדון האקסקלוסיבי של האיש העשיר", מסכמים מחברי הדוח. ‏‎‎‏