ההסתדרות בשיתוף דפני ליף נגד החלטת ביה"ד הארצי לעבודה

מדובר בהחלטה שמנעה את שביתת עובדי הקבלן ■ אחד הגורמים שיובילו את המאבק: "השופטת נילי ארד הפכה את קיפוח האדם העובד לנר לרגליה; היא קורצה מהחומר של נתניהו" ■ במאבק ישתתפו מובילי המחאה החברתית

בהסתדרות הכללית נערכים למאבק ציבורי נגד ההחלטה שפרסמה השבוע נשיאת בית הדין הארצי לעבודה, נילי ארד, האוסרת על הארגון לשבות לפי שעה בעניין עובדי הקבלן. ל"גלובס" נודע כי את המאבק יוביל הפורום לצדק חברתי, שמתכנן בין היתר הפגנות, עצרת כללית ו"מחאות יצירתיות", שמהותן נשמרת כרגע בסוד.

במאבק ישתתפו מובילי המחאה החברתית, ובהם דפני ליף ופרופ' יוסי יונה, שנכחו בדיון שנערך השבוע בביה"ד לעבודה. מנהיג נוסף של המחאה, פסח האוספטר, המשמש כמזכ"ל תנועת דרור ישראל ובעברו מזכ"ל תנועת הנוער העובד והלומד מבית ההסתדרות, תוקף בשיחה עם "גלובס" באופן חסר תקדים את הנשיאה ארד: "אנו עומדים בפני שופטת ריאקציוניסטית, שהיא שונה מאוד מקודמה בתפקיד (סטיב אדלר - ש.נ), שערכים כמו קיפוח האדם העובד בפירוש הפכו נר לרגליה", הוא אומר.

האוספטר, שנחשב דווקא לגורם המתון בין אנשי המחאה ולמי שנמנה עם "החולצות הכחולות" להבדיל מלובשי "החולצות האדומות" כמו ליף וחבריה, לא חוסך מארד: "איפה נראה דבר כזה, ששביתה על הדבר הצודק ביותר צריכה לחכות 3 חודשים, וגם עכשיו מונעים את הפעלתה? מסתבר שהשופטת ארד קורצה מהחומר של בנימין נתניהו, שלפיו יש כאלה שמגיע להם והרבה, וכאלה שלא מגיע להם שום דבר. אנחנו כארגוני מחאה חייבים להבין שאנו עומדים לא רק מול ממשלה, אלא מול מערכת שיפוטית שהפכה לזרוע של הממשלה במאבק נגד הצדק החברתי בישראל".

המאבק לא הסתיים

מבקרי ארד טוענים בשבוע האחרון כי היא נמנעת שוב ושוב מהכרעות שיפוטיות, ולראייה פסיקתה הנוכחית שכפתה את המשך המו"מ, אף שהמדינה עצמה דרשה הכרעה שיפוטית. ואולם, האוספטר טוען כי עצם ההימנעות מהכרעה כזאת, מהווה הכרעה לכל דבר במבחן התוצאה: "ארד בהחלט הכריעה - היא הכריעה נגד זכות השביתה בכך שהיא ממסמסת את המאבק באופן מכוון. כבוד השופטת ארד יכולה להגיד עד מחר שהיא לא עושה את זה, אבל בפסיקה הזאת של בית הדין, בצד פסיקות נוספות מהעת האחרונה, מחסלים את זכות השביתה בישראל".

האוספטר מבהיר כי הוא וחבריו "מקבלים בהכנעה" את החלטות מערכת המשפט, אולם מנגד מצהיר כי אין זה אומר שהמאבק הסתיים, רק להיפך: "נשתמש בכל הדרכים החוקיות העומדות לרשותנו כדי להביע בפני כל הגורמים, לרבות מערכת המשפט, שאנחנו לא ניתן שיהיה פה מעמד של עבדים בישראל", הוא מסכם.

נזכיר כי בפסיקתה של ארד נקבע כי הצדדים יחזרו למו"מ למשך 3 שבועות נוספים, אולם גם בסיומה של תקופה זו ההסתדרות לא תוכל לשבות, אלא באישור ביה"ד ולאחר התרעה של שבוע נוסף.