היקף המשכנתאות זינק ב-12% בדצמבר ל-3.2 מיליארד ש'

נתונים שמפרסם היום בנק ישראל מצביעים על התעוררות בשוק המשכנתאות - עם עלייה של 10% בסך המשכנתאות בריבית משתנה ו-17% בריבית קבועה ■ בנק ישראל: "מחירי השכירות יתמתנו - אך עדיין יעלו בכ-4% השנה"

לאחר חודש שחון במיוחד בשוק המשכנתאות באוקטובר בשל חג הסוכות, חודש דצמבר הסתיים בסימן של עלייה בהיקף המשכנתאות שנטלו רוכשי הדירות מהבנקים. לפי נתונים שפרסם היום (א') בנק ישראל, סך המשכנתאות בדצמבר הסתכם ב-3.21 מיליארד שקל, עלייה של 11.6% לעומת נובמבר.

חרף העלייה בדצמבר, עדיין יש לציין כי היקף המשכנתאות בחודש שעבר נמוך ב-33% מהשיא האחרון שנרשם באפריל, ערב הודעת בנק ישראל כי בכוונתו להגביל את רכיב הריבית המשתנה במשכנתא לשליש מסך המשכנתא. לאחרונה דיווחו קבלנים על התעוררות במשרדי המכירות, כך שלצד אינדיקטורים המצביעים על קיפאון בשוק הנדל"ן (כמו למשל נתוני האוצר, הלמ"ס ומדד גלובס-הומלס), נתוני בנק ישראל המפורסמים היום עשויים להצביע על התעוררות בשוק. ייתכן שחלק מההתעוררות מוסבר במבצעים שמציעים קבלנים לרוכשי הדירות.

נתוני בנק ישראל ממשיכים להצביע על ירידה בשיעור המשכנתאות בריבית משתנה בשוק. סך המשכנתאות שניתנו בריבית משתנה בדצמבר עמד על 2.4 מיליארד שקל; מדובר בעלייה של 10% ברכיב זה לעומת נובמבר, אולם הסכום מהווה 75.1% מסך המשכנתאות - ירידה לעומת 76.3% בנובמבר.

עוד עולה מנתוני בנק ישראל, כי נמשך הגידול בנטילת משכנתאות בריבית קבועה, ובחודש דצמבר עלה סך זה ב-17% ל-799 מיליון שקל.

בסקירה מאקרו-כלכלית תקופתית נפרדת שהעלה היום בנק ישראל, חוזים כלכלני חטיבת המחקר של הבנק המרכזי כי מחירי הדירות ימשיכו להתמתן, לצד עלייה במחירי השכירות. זאת, בדומה לתחזיות שפרסמו בשבועות האחרונים במסגרת החלטות הריבית המתקבלות מדי חודש.

בהתייחסם לסעיף הדיור במדד המחירים לצרכן (מחירי השכירות), מעריכים בבנק ישראל כי "קצב עלייתו בשנה הקרובה צפוי להתמתן בהשוואה לשנה האחרונה, אולם הוא עדיין צפוי לעלות בשיעור גבוה ממרכז תחום יעד האינפלציה (כ-4%)".