טכנאי PC: כך הקפצתי את המשכורת פי 3.5 ב-5 שנים

השבוע בפינת "חברי 'גלובס' בפייסבוק מספרים" - יוסי, טכנאי PC שהחל לעבוד מגיל 14, מספר כיצד התחיל ממשכורת של 6,000 שקל בחודש והגיע במהרה ל-17 אלף שקל ורכב צמוד

"מגיל צעיר התחלתי לעסוק במחשבים, תקשורת ומערכות מידע: בגיל 14 עבדתי כטכנאי PC, בגיל 16 הייתי סוכן מכירות של חברת מחשבים גדולה, בגיל 17 הייתי מדריך ותומך טכני בחברת תקשורת גדולה. בצבא הייתי במחלקת משאבי אנוש של חיל החימוש, בתפקיד שכלל גם אחריות מנהלתית על מחלקת מערכות מידע.

"לאחר הצבא הספקתי להיות מדריך ותומך בחברת סטארט-אפ קטנה, ובאקדמיה למדתי כלכלה וניהול - כדי להשלים את הצד העסקי של הניסיון הטכני שצברתי. על הדרך הספקתי גם לעבוד בבנק ולעבור הכשרות בתחום הפיננסי, אבל זנחתי את התחום הזה.

"ביוני 2005 שלחתי קורות חיים לחברת השמה מתמחה במערכות מידע, שחיפשה תומך טכני לפירמת רואה חשבון גדולה בארץ. חיפשו שם מישהו עם רקע טכני ופיננסי, ויכולות למידה מהירה. התחלתי לעבוד בחברה כעובד מיקור חוץ ומשכורתי ההתחלתית עמדה על 6,000 שקל בחודש. לאחר חצי שנה החלפתי את המנהל. משכורתי גדלה ל-10,000 שקל לחודש. לאחר שנה, הוגדרתי כבר 'ראש צוות בדרגת מנהל' ומשכורתי צמחה ל-12 אלף שקל בתוספת רכב צמוד. שנה לאחר מכן, משכורתי טיפסה ל-14 אלף שקל רכב.

"בינואר 2009 הגיע הקידום המיוחל, לתפקיד מנהל המחלקה, עם משכורת של 17 אלף שקל רכב. ב-2010 שכרי עלה ל-19 אלף שקל רכב וב-2011 ל-20 אלף שקל רכב.

"באוקטובר 2011, עזבתי והקמתי חברת ייעוץ מערכות מידע משלי. השנים בפירמה היו נהדרות. עבדתי בארגון מסודר שבו ההנהלה מתגמלת כיאות על סמך יכולות, ביצועים והתפתחות.

"איך משכורתי צמחה פי 3.5 בתוך חמש שנים? הכל עניין של מזל ואולי גם קצת יכולות אישיות. אפשר לומר שאני דורסני: מסמן מה אני רוצה ודוחף לשם בכל הכוח. אני מאוד חזק ביחסי אנוש, באסטרטגיה ובתקשורת בינאישית".

*** יוסי (השם המלא שמור במערכת)

יעל מירון, יועצת קריירה, משיבה ליוסי: "זה מקרה שאינו מייצג"

"יוסי, הייתי מסכמת את מכתבך אחרת: צריך קצת מזל והרבה יכולות אישיות.

"המקרה שלך לא מייצג כלל. נדיר למצוא קפיצות שכר בסדרי גודל אלו ובפרק זמן קצר באותו ארגון עצמו. הקידום המהיר שלך בתפקידים מעיד על כך שמעבר להזדמנויות שנוצרו בדרך, הנהלת הפירמה העריכה את כישוריך, ביצועיך ותרומתך, ולפיכך גם תגמלה אותך בהתאם.

"העלאות שכר מושפעות ממכלול שיקולים: מצב השוק, תוצאות עסקיות של הארגון, הסקטור אליו משתייך הארגון, המשאבים העומדים לרשותו, רמת המשכורות שמשלם השוק לאותו התפקיד בחברות אחרות, כמה זמן לא קיבל העובד העלאה, אך בעיקר - תרומתו ומשקלו הסגולי של העובד.

"בשנים האחרונות מתחזקת המגמה של הצבת מדדים ויעדים לכל עובד. אלו מאפשרים להנהלה לעקוב אחר תפוקות העובדים, ביצועיהם והתפתחותם, ולתגמלם בהתאם.

"כיוון שהרבה ארגונים אינם יוזמים העלאות שכר, עובד שחש כי הוא ראוי לתוספת צריך להציג בקשה. זו צריכה להיות ריאלית ומנומקת, כאשר הנימוקים הטובים ביותר הם אלו הקשורים לביצועי העובד ולאיכות עבודתו. מובן שלא כל בקשה נענית בחיוב. ישנם מקרים שבהם עובדים 'שמים על השולחן' הצעת עבודה מגוף מתחרה, המדרבנת את הארגון להשוות את שכר העובד להצעה המתחרה, אך כדאי לזכור שלרוב מהלך כזה לא מתקבל בעין יפה".