כך חלפה לה תהילת הקפיטן

אף מעפיל יהודי לפלשתינה לא ספג ירידה בשיעור 13.65% בערך מניותיו ביום מסחר אחד

"עננים על ראשינו, הרוח איתן/ המלאכה נעשתה, חי שמים!/ נרים כוס, קפיטן, של ברכה, קפיטן/ עוד נשוב ניפגש על המים... לחיי זה הלילה הקר ואיתן! לחיי הסיכון והפרך!/ לחיי הספינות הקטנות, קפיטן!/ לחיי הספינות שבדרך!"

איך שתהילת עולם חולפת. לפני קום המדינה, בשנות ההעפלה ההרואיות, כתב חיים חפר את שיר ההלל שלו "נאום תשובה לרב חובל איטלקי" (לצד "שושנה שושנה" ו"לי כל גל נושא מזכרת"), שהפך לנכס צאן ברזל תרבותי שלנו.

והנה, זרמו להם מיליוני טונות מים בים התיכון, ותהילת הקפיטן האיטלקי האלמוני מ-1947, שפיקד על ספינה קטנה, התחלפה בביזיון של קפיטן "קוסטה קונקורדיה", אוניית שיט עינוגים (להלן "קרוז") שעלתה בליל שבת שעבר על השרטון מול חופי טוסקנה, התהפכה על צדה וקיפחה חייהם של כמה עשרות נופשים אירופאים דווקא (החשש העדכני הוא לחיי 24 אנשים).

בלי בני ישראל אי-אפשר, ואיתרע המזל ואחד מיקי אריסון מנהל את החברה שהאונייה המפוארת שייכת לה, קרניבל קרוז (שבאמצעותה הפכה גם אחותו שרי למעושרת: אביהם תד אריסון המנוח הקים את החברה עם 100 דולר בכיסו בשנות ה-50, לפי האגדה).

היו"ר והמנכ"ל מיקי, בן 61, אמנם רחוק מלהיות פליט יהודי חסר כול באירופה אחרי השואה, אבל אף מעפיל יהודי לפלשתינה לא ספג ירידה של 13.65% בערך מניותיו ביום מסחר אחד, שלשום (ג'), בעקבות אסון קונקורדיה.

שווי השוק של קרניבל צנח ל-25 מיליארד דולר. חלקו של בן עמנו מיקי אריסון בזה הוא 30.3%, כ-8 מיליארד דולר. בן יום הוא הפסיד יותר ממיליארד דולר על הנייר. וכמעט שכחנו: אם הספינה היא "טוטאל לוס" כפי שהיא נראית בתמונות, מדובר בירידה לטמיון של 700 מיליון דולר, עלות בנייתה. וזה לא כולל את פיצויי הנזיקין ועוגמת הנפש שנגרמה לאלפי הנוסעים שנחלצו בשלום. הכיסוי הביטוחי של קונקורדיה, לפי "פייננשל טיימס", היה 40 מיליון דולר בסך הכול. מי שאמר שיהודים לא ממשיכים לסבול, שיקום.

נחזור ל"תהילת העולם" שנחל הקפיטן האיטלקי בן זמננו, פרנצ'סקו סקטינו, קברניט קוסטה קונקורדיה, שנשלח שלשום למעצר בית לאחר שהואשם בהתנהגות שגרמה הרג המוני. בשימוע הראשון שלו הוא ניסה לטעון כי הוא לא נטש את הספינה על 4,227 נוסעיה ואנשי הצוות ונמלט בסירת הצלה לכיוון האי הקטן ג'יליו, שאליו היתה האונייה אמורה להגיע בבטחה. אחת הגרסאות שלו הייתה שהוא "נפל" לסירת הצלה מן האונייה שנטתה על צדה. אלא שהטיעון הזה בעייתי-משהו מבחינתו.

ראשית, מקורות בצוות שלו כבר הדליפו שהוא קירב את האונייה, שנראית כמו אתר נופש צף בגובה עשר קומות, לחוף האי ג'יליו (מול החוף המערבי של איטליה) רק כדי שרב המלצרים יוכל לנופף לשלום לבני משפחתו. "סקטינו השוויץ והשתעשע, זה היה מאוד טיפשי. אני הייתי שופט אותו לא פעם אחת אלא עשר פעמים", אמר קברניט לשעבר שעבד עם החברה הבת של קרניבל שבבעלותה האונייה. התוצאה היתיה עלייה על סלע שפער חור ענק בצדה של האונייה.

שנית, שלשום נחשפה קלטת שיחת האלחוט בין משמר החופים האיטלקי וסקטינו, שבה מסרב הקפיטן בתוקף להוראה לחזור להשתתף בחילוץ הנוסעים. אחרי חילופי דברים חריפים מודיע מפקד משמר החופים המקומי לסקטינו: "חזור מיד לספינה ותאשר לי שעשית את זה", וסקטינו משיב: "אני על סירת הצלה ואני לא זז ממנה. אני לא הולך לשום מקום". בהחלט אדם שדבק בעקרונותיו עד הסוף, במקרה הזה לא שלו.

הקפיטן של חיים חפר בוודאי מתהפך בקברו הימי. הקפיטן סקטינו, 52, מתואר כעת כ"איש השנוא ביותר באיטליה". הוא גם האיש השנוא ביותר בתעשיית הנופש הימי העולמית. "גלובס" דיווח שהתמונות הקשות של טביעת אוניית הפאר מול חופי איטליה הביאו לירידה של כ-30% בהזמנת הפלגות וקרוזים בישראל השבוע. איך שקפיטן אחד מצליח להטביע בשעה אחת תעשיית תיירות שהחזיקה מעמד יחסית במשבר הפיננסי-כלכלי, שהתחיל ב-2008 ונמשך מאז באירופה ובארה"ב. לחיי הספינות שבדרך.

zukiro@gmail.com