הפרקליטות תעביר תיקים אזרחיים למשרדי עו"ד פרטיים

זאת החל מפברואר ■ מדובר בתוכנית פיילוט שתפעל במשך שנה ■ המטרה: לייחד את עבודת הפרקליטות לתיקים החשובים יותר שעל שולחנה

מיקור החוץ של תיקים אזרחיים בפרקליטות המדינה יוצא לדרך. אתמול (ד') חתמה הנהלת משרד המשפטים, בטקס חגיגי בלשכת פרקליט המדינה משה לדור, על הסכם עם ארגון פרקליטי המדינה להעברת תיקים אזרחיים של הפרקליטות למיקור חוץ.

מדובר בתוכנית פיילוט, שתפעל במשך שנה, החל ממחצית חודש פברואר הקרוב ועד פברואר 2013, ובמסגרתה יועברו לטיפול של משרדי עורכי דין פרטיים תיקים מסוימים המטופלים כיום בפרקליטות, במטרה לייחד את עבודת הפרקליטות לתיקים החשובים יותר שעל שולחנה.

תוכנית מיקור החוץ של חלק מתיקי הפרקליטות פועלת למעשה בשנים האחרונות במתכונת מדגמית, בהתאם ל"מסמך הבנות" שנחתם ביוני 2007, ואולם ההסכם החדש שנחתם יביא להרחבה ניכרת בהיקף התיקים המועברים למיקור חוץ ובסוגיהם.

החשש העיקרי של ארגון הפרקליטים היה ממדרון חלקלק, שיביא הלכה למעשה להפרטת חלקים משמעותיים מעבודת התביעה הכללית בישראל, לאחר שתיקבע תוכנית הפיילוט הראשונית.

ההסכם שנחתם לבסוף מהווה הישג לפרקליטים, שהצליחו לתחום את סוגי התיקים שיופרטו ואת משך הזמן של התוכנית. לאור זאת הודיע שלשום (ג') יו"ר ארגון הפרקליטים, עו"ד בעז גולדברג, לאהרן עוזיאלי, סגן הממונה על השכר במשרד האוצר, כי "מוסכם על הארגון שלתקופת הפיילוט והיקפו, ממצה הארגון באופן מלא את סכסוך העבודה התלוי ועומד בבית הדין האזורי לעבודה בתל-אביב בנושא זה".

עם זאת, ארגון הפרקליטים הוסיף כי אין בהסכם כדי לגרוע מתוקפו של מסמך ההבנות מיוני 2007.

הסדר מיוחד למחוז בתל-אביב

במכתב שהעביר בימים האחרונים לדור ליועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, ושהגיע לידי "גלובס", מפרט פרקליט המדינה את סוגי התיקים שיועברו למיקור חוץ:

* תביעות נגד אגף השיקום במשרד הביטחון, המתמקדות בהוכחת קשר סיבתי, והנידונות בפני ועדת הערעורים לפי חוק הנכים, ולא בבתי המשפט המחוזיים או העליון.

* תביעות אבהות, המתנהלות בבתי המשפט לענייני משפחה, למעט מקרים "רגישים ומורכבים", כגון פונדקאות, "משפחה חדשה" או חשש לחיי אדם.

* תביעות נזיקין נגד המדינה, למעט בנושאי ביטחון המדינה, בנושאים בעלי מאפיינים שלטוניים, בנושאי בעלי השלכות רוחב, או כאשר הנזק הנטען הוא יוצא דופן.

מאחר שבחלוקת העבודה בין המחוזות בתחומים האזרחי והמינהלי נושאת פרקליטות תל-אביב (אזרחי) ברוב הנטל של תיקים מסוג זה, הוחלט על הסדר נפרד ביחס למחוז זה, שבמסגרתו יועברו למיקור חוץ גם תיקים המתנהלים בבתי משפט השלום ובתי המשפט לעניינים מינהליים, שעיקרם שאלות עובדתיות ולא משפטיות, ושאין בהם השלכות רוחב, ושליבת התיק איננה "שלטונית מובהקת" - וזאת עד למספר מרבי של 300 תיקים לאורך שנת הפיילוט.

סדרי עדיפויות

"כדי להבטיח כי לפרקליטות יתאפשר לרכז מאמץ ומשאבי כוח-אדם מקצועי באיכות המתחייבת כדי להתמקד בתיקים ובנושאים הגדולים, המורכבים והחשובים", כתב לדור לוינשטיין בשבוע שעבר, "נדרשת הפרקליטות לקדם מהלכים במישור המערכתי, ובין היתר ליצור סדרי עדיפויות בנוגע לתחומים ולתיקים שבטיפולה. מטרת המהלך איננה חלילה פגיעה בחוזקה של הפרקליטות, ובייחודיותם, תפקידם ומקומם של הפרקליטים, אלא להיפך - חיזוק המערכת ופרקליטיה, כמערכת הבכירה לייצוגה של המדינה בערכאות, בהקבלה למעמדה בתחום הפלילי".

פרקליט המדינה הוסיף וציין כי "מדובר על מהלך שעניינו העברת תיקים, שהערך המוסף שיש לטיפול בהם על-ידי הפרקליטות, הוא פחות, ולכן הטיפול בהם ייעשה באמצעות עורכי דין חיצוניים. עורכי הדין החיצוניים נבחרו על-ידי הפרקליטות, מפוקחים על-ידה, כתבי הטענות שלהם מאושרים על-ידי הפרקליטות, וכך גם כל מהלך משמעותי בתיק, לרבות אישורי פשרות, החלטה לפנות לגישור ועוד".