שר אוצר בדימוס תובע 1.2 מיליון שקל ממינהל מקרקעי ישראל

יגאל כהן אורגד, שהעסקתו בתכנון ובפיתוח מתחם פי גלילות הופסקה בשל חשש לניגוד עניינים, תובע מהמינהל שכר ופיצויים על הפרת ההסכם עמו

גיזרת "פי גלילות" מתחממת: שר האוצר לשעבר, יגאל כהן אורגד, תובע 1.2 מיליון שקל ממינהל מקרקעי ישראל על כי הופסקה העסקתו במתחם הענק - כך עולה מתביעה שהוגשה לאחרונה לבית משפט שלום בפתח-תקווה.

המתחם משתרע על כ-1,860 דונם, ועליו מתוכננות כ-12 אלף יחידות דיור ו-700 אלף מ"ר של מסחר ותעסוקה. אורגד, שכיהן במשך שנה כשר אוצר בממשלתו הראשונה של יצחק שמיר בשנות ה-80, עסק במשך שנים בתכנון ובפיתוח השטח עבור עיריית רמת-השרון והמינהל.

"חוסר תום-לב"

לאורגד יש מגרש בשטח 1.8 דונם במתחם, ולכן החליט המינהל בשנת 2008 כי קיים ניגוד עניינים בין עבודתו על תכנון ופיתוח המתחם הנחשק לבין היותו בעל קרקע במקום. זאת, לאחר שמשנת 1996 עבד בשיתוף חברה מנהלת מטעם המינהל, י.ה.ל. מהנדסים, על תכנון ופיתוח המתחם. רק שכעת תובע אורגד שכר ופיצויים על הפרת ההסכם עמו מהמינהל ומהחברה המנהלת.

במאי 2008 שלח ירון ביבי, אז מנהל מחוז מרכז של המינהל, מכתב לחברה המנהלת, לפיו כהן אורגד הוא אחד הבעלים במתחם, ו"הוא מועסק על-ידכם ללא שהובאה לידיעתנו העובדה כי הוא בעלים רשום של המתחם זה. הננו רואים בחומרה רבה מצב זה של ניגוד עניינים. אבקשכם להפסיק לאלתר את עבודתו במסגרת הפרויקט".

מדוע רק אז נזכרו במינהל כי יש ניגוד עניינים? בכתב התביעה טוען אורגד כי המינהל ידע לאורך כל השנים על קיומה של החלקה שבבעלותו. העסקתו "הייתה ידועה למינהל במשך שנים רבות, והניסיון להפסיק את מעורבותו באופן פתאומי מהווה פגיעה בזכויותיו לחופש העיסוק ונגוע בחוסר תום-לב", לשון התביעה.

כהן אורגד אף מציג חוות-דעת שמאיות שלפיהן אין ניגוד עניינים בשל חלקו הקטן במתחם של 1,860 דונם. בנושאי איחוד וחלוקה של השטחים, המליץ השמאי שלא לערב את אורגד ובכך "לעקר" את ניגוד העניינים.

חברת י.ה.ל. סירבה להגיב; מהמינהל נמסר בתגובה כי "תגובתנו תינתן בבית המשפט".