מדוע פשטו חוקרי מס הכנסה על ביתו של מורי ארקין?

מחלוקת מס סביב מכירת פריגו ע"י ארקין הובילה את חוקרי רשות המסים לחיפוש מפתיע בביתו לפני כחודש ■ מומחה מס: "זו שערורייה שערכו חיפוש בתיק כזה"

האם "טעות תמימה" הובילה לפשיטה של חוקרי מס הכנסה על ביתו של איש העסקים מורי ארקין? מחלוקת מס שמתנהלת בימים אלה סביב מכירת מניות יצרנית התרופות האמריקנית פריגו על-ידי ארקין בראשית 2011 הובילה את חוקרי רשות המסים לחיפוש מפתיע בביתו בכפר שמריהו לפני כחודש.

הפרשה החלה במידע שהתקבל ברשות על חשד להעלמות מס בהיקף של כ-5 מיליון שקל על-ידי ארקין סביב מכירת אופציות ומניות של פריגו שהוענקו לו בשנים האחרונות. פריגו נכנסה לפעילות בישראל ב-2005 כשרכשה את אגיס, שהייתה בשליטת ארקין, תמורת 818 מיליון דולר.

אגיס הוקמה על-ידי הוריו של ארקין, והוא ניהל אותה במשך שני עשורים. עם המיזוג הפך ארקין לבעל העניין הפרטי הגדול ביותר בפריגו ואף כיהן כדירקטור וסגן נשיא בחברה. במעמד המיזוג ובמהלך בשנים האחרונות קיבל ארקין מניות ואופציות של פריגו בתוקף תפקידיו.

עסקת המיזוג המשמעותית התבצעה בדרך של החלפת מניות (הוענקו לבעלי המניות של החברה הנרכשת מניות של החברה האם), ובמקביל התקבל רולינג של רשות המסים לפיו החלפת המניות אינן מהוות אירוע מס, כך שתשלום המס בגין המניות נדחה לעת מימושן.

ב-2007 ארקין פרש מתפקידי הניהול בפריגו ונשאר חבר דירקטוריון, ובאוגוסט אשתקד פרש גם מתפקיד זה.

בראשית 2011 מכר אלקין את מניות פריגו תמורת 155 מיליון דולר (ברוטו, לפני מס). כך הפך לאחד העשירים הנזילים בארץ ואף למיליארדר, לאחר שפריגו הכפילה בשנתיים האחרונות את שוויה פי 3.

לארקין נותרו מניות פריגו בשווי של 538 מיליון דולר. בגין מכירת המניות שילם ארקין מס בהיקף של מאות מיליוני שקלים, אך - כפי שהתברר בהמשך - לא את מלוא המס המחויב על-פי חוק.

ארקין הציע לשלם

עם מימוש מניותיו של ארקין היתה פריגו אמורה לנכות מס במקור בגין ההטבה שניתנה לו, אך החברה לא עשתה זאת. רו"ח דוד גלבוע, רואה החשבון של חברת ארקין הולדינגס של מורי ארקין, גילה את הטעות לאחר שמומשו האופציות ונמכרו המניות. גלבוע הפנה את תשומת-ליבה של פריגו לאי-תשלום המס, וזו דיווחה על הטעות לרשות המסים במכתב רשמי.

בשלב זה פתחה הרשות בחקירה פלילית, אשר הובילה לחיפוש בבית של ארקין ולתשאולים של ארקין עצמו, רו"ח גלבוע ומנהלת החשבונות של ארקין הולדינס. כבר בתשאול הראשון הודה ארקין כי מדובר בטעות וכי המס צריך להיות משולם, כפי שציינה פריגו במכתב שנשלח לרשות.

ארקין אישר את הדברים ואמר כי מראשית ההליכים לא הייתה מחלוקת על כך שחובת המס - 5 מיליון שקל - היתה חייבת להשתלם. באמצעות רו"ח קובי ניר, סמנכ"ל הכספים של קבוצת ארקין, הבהיר כי לא היה מודע לכך שפריגו לא ניכתה מס במקור.

ניר הוסיף כי ארקין הולדינגס בעצמה הפנתה את תשומת-הלב של הרשות לאי-תשלום המס והציעה לשלם את חבות המס בתוספת ריבית והצמדה, ולכן לא ברור מדוע נפתחה חקירה פלילית בעניין זה.

"ארקין כלל לא ידע על הסיפור הזה. מדובר בסיפור על טעות טכנית או טעות אנוש שנדון בין רואי החשבון לרשות המסים - ולא על העלמת מס או משהו בסגנון הזה", אמר ניר ל"גלובס".

ככל הידוע, הצדדים קרובים כעת לסגירת התיק בהסדר אזרחי, לפיו ישולם המס בתוספת ריבית והצמדה כפי שהציעה חברת פריגו מלכתחילה. "ממש בימים אלה המס אמור להיות משולם, וייסגר סופית הסיפור עם מס הכנסה. זה סיפור שנשמע הרבה יותר משמעותי ממה שהיה בפועל", אומר ניר.

"זו שערורייה שערכו חיפוש"

אלא שגם לאחר סגירתו של התיק נותרים מספר סימני שאלה. מדוע ביצעה הרשות חיפוש בביתו של ארקין לאחר שהוא עצמו דיווח על אי-ניכוי המס? ומדוע עבר התיק למישור החקירה הפלילית ולא נסגר מלכתחילה בקביעה אזרחית?

לדברי מומחה המס עו"ד משה מזרחי, לשעבר היועץ המשפטי של רשות המסים, "זו שערורייה שערכו חיפוש בתיק כזה. העובדה שארקין מכר מניות ואופציות בשווי של מעל 100 מיליון דולר אומרת שלמעשה הוא שילם כ-400 מיליון שקל מס. על 5 מיליון שקל עושים לו פשיטה? מי שיש לו עיניים בראשו ורואה את הסכומים מבין שזה נולד מטעות. הנתונים האלה גלויים, אפשר היה להשיג אותם בקלות ללא חיפוש, ונראה בכלל מוזר שזה עבר למישור של חקירה פלילית".

לדברי מזרחי, טעויות כאלה שכיחות. "ראיתי מקרים כאלה כשהייתי ברשות. במיוחד כאשר מדובר במניות שהוחזקו בחברת נאמנות עבור נישום (כפי שהיה במקרה זה, א' ל"ו). זו טעות שקורית לכל מיני אנשים. לא כל טעות מעבירים לחקירה פלילית. בטח לא עושים חיפוש בביתו של בן אדם".

מטעמי חיסיון מנועים ברשות המסים מלהגיב לגופן של הטענות, ואולם גורמים ברשות הבהירו ל"גלובס" כי החיפוש בביתו של ארקין התבצע בעקבות חשד לביצוע עבירה פלילית על-ידי ארקין. טענתו של ארקין כי מדובר ב"טעות בתום-לב" לא התקבלה תחילה ברשות, והחיפוש נתפס, מבחינת צרכי החקירה, כמחויב המציאות במקום בו המידע לא היה כה גלוי וחשוף כפי שעשוי להשתמע היום בדיעבד.

"בעיה טכנית של אי-דיווח בתום-לב"

רו"ח דודי גלבוע מסר כי "בסך-הכול קרתה טעות. מכיוון שאנחנו דיווחנו עליה בעצמנו לרשות, כלל לא הבנו מדוע ההליך עבר למישור הפלילי. החברה פנתה למס הכנסה מיוזמתה ושלחה מכתב גלוי. במקום להמשיך בהליך האזרחי ולסגור את העניין בתשלום אזרחי רגיל, העבירו את זה לחקירה פלילית. הייתה בעיה טכנית של אי-דיווח בתום-לב. יחסית לגדול הסכומים והרכב התיק של ארקין זה לא סכום משמעותי, והיה צריך לראות את הכול ביחסיות".

מדוברות רשות המסים נמסר כי "רשות המסים לא מוסרת מידע על התנהלות חקירות וכן על שיקולי החקירה. בלי להתייחס למקרה הספציפי, יודגש כי הרשות לא עורכת 'פשיטות', אלה במקרים בהם משיקולי חקירה יש מקום לערוך חיפושים. הם נערכים לאחר שבית המשפט בחן את הדברים ומצא לאשר עריכת חיפוש".

ארקין מכחיש: "לא התבצע חיפוש בביתי"

‎מסתבר כי הכותרות המפוצצות על הפשיטה בביתו של איש העסקים מורי ארקין הפתיעו אותו. בעוד גורמים שונים, שמכירים את הפרשה מבפנים, טוענים כי נערך חיפוש בביתו של ארקין במסגרת חקירת אי-תשלום המיסוי בגין מכירת המניות והאופציות של חברת פריגו, ארקין עצמו מכחיש היום בתוקף כי נערכו פשיטה או חיפוש בביתו. לטענתו, לא היה ולא נברא.

לדברי רו"ח קובי ניר, שמסר תגובה בשמו של ארקין: "לא הייתה פשיטה. מורי ארקין יודע מה נעשה אצלו בבית, והוא אומר במפורש שלא נעשה חיפוש בביתו מעולם. בשלב מסוים אמרו לו 'בוא אתה צריך להגיע לחקירה ברשות', וזה משהו שקורה, והוא בסדר, אבל ממש לא נעשה חיפוש בביתו. בסך-הכל הגיעו אליו הביתה ואמרו לו 'בוא תצטרף אלינו למגדל הקריה'. זה לא הגיוני לערוך חיפוש בביתו. אין אצלו בבית מסמכים, המסמכים נמצאים בחברה, וגם בחברה לא נעשה חיפוש".